Sociální pedagogika - subkultury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Projekt HIP - HOP 7. B.
…uvádí příběh muzikálu „Streetlight“ SILNÍ BEZ NÁSILÍ /Podpora pozitivního sociálního klimatu ve školách/ Reg. Č.: CZ.1.07/1.2.00/ OSTRAVA.
Řeč, jazyk, mluva.
ROVERING co nabízí a přináší
Malá prezentace o hip hopu
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociální konstruktivismus
Nikdy nesuď nikoho, podle toho, jak vypadá
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Myšlenkové základy skautingu
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KULTURA Jitka Nešněrová.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Street Dance.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Psychologie II Sociální psychologie
Politická korektnost (PK) Political Correctness (PC) Prezentaci připravili a večerem Vás provedou Veronika Panchartková Josef Ondruch Michal Uhl.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Trvale udržitelný rozvoj  Rozvoj uspokojující potřeby současnosti bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby (OSN)  Strategie.
Sociální diferenciace
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Model transkulturní péče
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Subkultura Petr Machala.
Skupinová dynamika.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Základní informace: Punk je hudební a životní styl. V angličtině slovo,,Punk‘‘ znamená výtržník. Punk jako hnutí vznikal v druhé polovině sedmdesátých.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
N ÁZEV ŠKOLY : Z ÁKLADNÍ ŠKOLA N ETVOŘICE A UTOR : M GR. L UDMILA V ODEHNALOVÁ N ÁZEV : VY_32_INOVACE_13_ Č. PROJEKTU : OP VK 1.4 T ÉMA : 90. LÉTA V ČESKÉ.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
K-Pop.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Tanec Vypracovala: Natálie Odehnalová 9. C ZŠ Masarova Garant: p. uč
Stát Definice, funkce, typy.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_15_HIP_HOP_RAP Dějiny hudby
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Psychologie adolescentů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Psychologické působení propagace
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Sociální pedagogika - subkultury
Sociální pedagogika: Mládež
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Sociální pedagogika - subkultury doc. Michal Kaplánek, Th.D. přednáška – 6.března 2017

Mládež – skupina s vlastní kulturou? do 50. let 20. století se mladí lidé přizpůsobovali kultuře dospělých, docházelo k celkové enkulturaci do tradiční kultury, enkulturace je významná stále, ale už není samozřejmá, mladí lidé žijí v mnoha kulturách, které jsou velmi rozdílné; můžeme pouze identifikovat základní společné (a někdy i protikladné) trendy; jedná se opět o trendy ovlivněné formováním vztahů v postmoderní společnosti

Postmoderní znaky kultur mládeže Postmaterialismus Estetizace Vliv médií a sociálních sítí Sebeinscenování Povrchnost (Design statt Dasein) Hledání alternativ (vzdor) Touha po originalitě Touha po přijetí do referenční skupiny

Subkultury Pojem „parciální kultura“zavedl na začátku 70. let Robert R. Bell. Je to „relativně koherentní kulturní systémy, které představují v rámci celkového systému národní kultury „svět sám pro sebe“ Subkultury jsou další „světy“, které si vytvořily takové strukturální a funkční vlastnosti, které jejich členy do jisté míry odlišují od ostatní společnosti Podle Baackeho synonyma

Dvojí pojetí subkultury Postavení subkultur v rámci národní kultury Subkultura = parciální kultura Subkultura vybočuje z „normálu“

Scéna Pojem scéna vznikl ve Velké Británii, a to ve městech. Oproti subkultuře je pro scénu charakteristická aktualita a (virtuální) orientace na určité centrum (město, místo, čtvrť, hospoda). Dnes – díky médiím a sociálním sítím – může ke scéně patřit jednotlivec, který se s dalšími účastníky scény fyzicky nikdy neviděl a na místě, kde scéna vznikla, nikdy nebyl. Patří ke scéně většinou virtuálně,fyzicky pak v symbolických okamžicích.

Ani subkultury, ani scény, ale kmeny Tekutá identita, surfování mezi subkulturami Subkultury jsou mrtvé. Teď žijí kmeny - Underwebtribes. (…) Nejste součástí jednoho či druhého kmene, ale účastníte se života celé řády různých kmenů. Protože každý z nás je originál, je každý členem rozdílných kmenů, které spoluvytváří naši osobnost.  https://trendwolves.com/blog/browsing-the-margin-of-youth-culture

A přece subkultury! Subkultury 70. – 90. let se staly širokými hnutími, které ovlivňují současné styly Nejedná se ani tak o retrostyly, jako spíše o revival (oživení původní myšlenky v nové formě) Nadhled: nihil novum sub sole! Hledání autentických hodnot v kulturách mládeže; komunikace s mládeží

Subkultury I. – Hip hop Znaky: rap – graffiti – break dance Kořeny: New York – Bronx – 70. léta Podstata rapu: recitace (vykřikování) textu do mixované hudby (Cool Herc) Malé skupiny – crew Příklady:

Subkultury II. – Techno Znaky: hudba – rave Hlavní myšlenka: love – peace – unity Prostředek: davová extáze pomocí silné rytmické hudby (minimum melodie) Festivaly, koncerty open air Povzbuzující prostředky: nebezpečná droga extasy Příklady:

Subkultury III. - Skinheads Znaky: tvrdá rocková hudba, holé lebky Původ: anglický proletariát 60. let Ideály: „právo a řád“, mužná síla Pravicoví skinheads Levicoví skinheads Rasisté a antirasisté (S.H.A.R.P.S) Ukázka:

Subkultury IV. – Punk rock Kořeny: 2. polovina 70. let – Anglie Znaky: oblečení (pytle, řetězy, PVC, zavírací špendlíky), hudební styl pohrdající estetickými zásadami, odmítání formalit Myšlenky: anarchie, negace, odmítání elit, kultury a státu Kolem r. 2000: fun punk, hardcore Příklady:

Subkultury V. – Girl Power Je to „nápadný barevný puntík“ v subkulturách Generace X (90. leta 20. století), který znamená: „trochu svobody a trochu drzosti“ Směs emancipace a popového designu – dívky, které chtěly být tvrdé, silné, rebelující Kořeny: USA – Riot Girls, Madonna Ukázky:

Subkultury VI. - Freestyle Společný prvek: fyzická znatnost, adrenalin, sebeprezentace, rychlost, volnější, ale domluvená pravidla Zahrnuje například: skate, inline, parktour Oblečení (u skejťáků): streetstyle Příklad:

Společné trendy dnešních subkultur Rozmazané životy Podle: https://trendwolves.com/blog/browsing-the-margin-of-youth-culture

1 – Rozmazané životy Mladí lidé si chtějí sami „slepovat“ svoji identitu (patchwork identity) Nechtějí být zařazeni do škatulek Očekávání různých referenčních skupin se přizpůsobují jen částečně Zpochybnění identity – gender

2 – Tvorba vlastního „superjá“ Mladý člověk chce v něčem vynikat a nechce dostávat ocenění „zadarmo“ Chce se prezentovat špičkovým výkonem, v oblasti, kde je „expertem“ Získávání uznání prostřednictvím sociálních sítí Rostoucí význam informální edukace Testování sebe sama

3 – Touha „někam patřit“ Kmeny: příslušnost do komunity, nejprve virtuální, zpravidla navazuje skutečné setkání (akce), které může nabýt pravidelnosti a silně ovlivnit životy jednotlivců Přijímací rituály, někdy dost náročné Odpověď pedagogiky: vytvářet společenství, aby mladí lidé mohli někam patřit

4 – Celistvé vnímání Vnímání všemi smysly Návrat k sobě samému – meditace Návrat k lidem kolem mě Návrat k živé hudbě Návrat k přírodě Discover your emotions! (Sebepoznání) Nebojí se projevit svou zranitelnost

5 – Na hranici lidské psychiky Testování: co dokáže lidská mysl Jak souvisí psychično a tělesno? Dosáhnout a pokusit se překročit hranice

6 – Překračování hranic Mainstream není cool Originalita až do extrému Dělat si legraci ze všeho Překračovat hranice normality (včetně ošklivosti) Může to být projev existenciální nejistoty Reakce pedagoga: ničemu se nediv!

Co s tím? Don Bosco: „mít rád to, co mají rádi mladí lidé“ Současně: zachovat svou roli, reprezentovat tradiční kulturu NASLOUCHAT POCHOPIT ANIMOVAT KULTIVOVAT