Sociálno-pedagogická činnosť s rodinou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Možnosti Cochemského modelu v českém a slovenském právním prostředí
Rodina.
Občanská výchova 7. ročník
v pedagogické diagnostice
Rodinné prostředí žáka
Aplikovaná psychologie
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Minimální preventivní program školy
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Pedagogická diagnostika
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Model fungujícího zdraví
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Úvod do psychologie
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Kariérové poradenství v českém středním školství
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
Rodina jako sociální instituce
Speciálně pedagogická diagnostika
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
HEJNÉHO MATEMATIKA.
ZÁKLADY CESTOVNÉHO RUCHU
Motivácia k učeniu Tretí pracovný seminár regionálnych spolupracovníkov aktivity 4.1 projektu HKV Čingov Rohozná
Dementný syndróm pri Alzheimerovej chorobe.
Sociálne skupiny, školská trieda
Predstavenie obč.združenia Únia materských centier, SR
Tréningová jednotka SEPTIMA
Imricha Karvaša Bratislava
Doc. PhDr. Beáta Balogová, PhD FF PU v Prešove
Etické problémy a dilemy v sociálnej práci
Sociálna práca s rodinou – aktuálny stav sociálnych služieb pre rodinu na Slovensku. Tatiana Matulayová.
Plánovanie a príprava hodiny
Bratislava Ružinov – región prevencie (retrospektívy a perspektívy)
Praktická časť záverečných prác
PhDr.Mgr. Pavel Bryndzák, PhD.
Koncepcia multifunkčného centra pre užívateľov drog v slovenských podmienkach Silvia Miklíková Jún 2009.
Biologická psychologická a sociálna determinácia psychiky
Obsah vyučovania Základné pojmy Výber učiva Usporiadanie učiva
Sociálna deviácia Sociálna kontrola Sociológia deviantného správania
Veronika Andilová & Alexandra Čelovská
Reedukačná skupinová práca s klientmi s ťažkosťami v učení
1. Záškoláctvo ( spolupráca MsÚ – ZŠ – štát.spr. )
Perspektívy verejného zdravotníctva v 21.- storočí
Pedagogika a psychologie
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Sociálno-pedagogická činnosť s rodinou Jana Chalányová Martina Antolová Helena Getlerová 4SPV1 18.02.2015

OBSAH Malá sociálna skupina, rodina Funkčnosť rodiny Sociálno-pedagogická činnosť s rodinou Súrodenecké konštelácie Metódy práce s rodinou

Pojem malá sociálna skupina, rodina, funkčnosť rodiny Malá sociálna skupina- malý počet jedincov (2-3), vzájomná interakcia, osobný, bezprostredný kontakt v rovnakom čase, synonymum intímne, neformálne, primárne skupiny Rodina- najdôležitejšia primárna spoločenská skupina, ktorá plní niekoľko dôležitých funkcií a súčasne tvorí ekonomickú a sociálnu bunku spoločnosti Funkčnosť rodiny: - funkcie ( biologicko-reprodukčná, emocionálna, sociálna, ekonomická, ochranná, opatrovateľská , odpočinkovo- rekreačná,...) - znaky (usporiadanie rodinných prvkov, intimita, osobná autonómia, hodnotová orientácia) Typy narušených rodín: 1. problémové rodiny 2. dysfunkčné rodiny 3. afunkčné rodiny

Kroky sociálnej práce s rodinou, sociálno-pedagogická práca s rodinou – program HOMEBUILDERS Prvé informácie o rodine Prvý kontakt s rodinou Doplnenie si heteroanamnestických údajov Formulácia sociálnej pracovnej diagnózy s využitím získaných údajov Vytvorenie strategického plánu práce s rodinou Konkrétne realizačné kroky sociálneho pracovníka Sociálno-pedagogická práca - je priamou činnosťou v rodine. Odborník navštívi rodinu v domácom prostredí a rieši rozličné problémy vznikajúce v interakcii rodič – dieťa. Homebuilders- je intenzívny program, ktorý radí vo vnútorných rodinných krízach a v získavaní životných zručností s cieľom zabrániť zbytočným rozpadom problémových rodín.

Súrodenecké konštelácie Rôznorodé faktory formujúce osobnosť dieťaťa : gény, výchova, rovesníci, škola, prostredie, skúsenosti, veľký vplyv má i samotné poradie v ktorom sa deti narodili - súrodenecká konštelácia. Z hľadiska poradia narodenia detí v rodine rozlišujeme tri základné typy: - Prvorodení – rodičia od nich veľa očakávajú, sú na nich nároční, majú sklony k rozkazovaniu, sú však zodpovední a spoľahliví. - Druhorodení – nie sú toľko oceňovaní ani chválení, majú sklony k riskovaniu, sú introvertní, častejšie trpia pocitmi menejcennosti. - Najmladší – benjamínci – trpia nestabilitou emocií, rozporuplnosť zaobchádzania – rozmaznávaní i podceňovaní, impulzívne správanie, rodičia ich uprednostňujú.

Metódy práce s rodinou Diagnostické metódy: Rozhovor a pozorovanie Projektívne metódy Štandardizované testy a dotazníky Rozhovor: Individuálny rozhovor Spoločný rozhovor Anamnestický rozhovor Rodinná mapa Pozorovanie: pomocou neverbálnej komunikácie Projektívne metódy: Interpretačné techniky Slovné a asociačné techniky Imaginatívno-verbálne techniky Scénické techniky Projektívne výtvarné techniky Interakčné a výrazové techniky Štandardizované dotazníky a testy: Diagnostika interpersonálnych vzťahov Osobnostná diagnostika

Poradenstvo, Krízová intervencia, VTI tréning Poradenstvo: sprevádzanie jednotlivcov, rodín, skupín alebo komunít takými aktivitami, akými sú poskytovanie rád, načrtnutie alternatív, pomáhaním formulovať ciele a poskytovaním potrebných informácií. Krízová intervencia: Deťom a rodinám Dospievajúcim Seniorom Ženám Mužom Drogová závislosť, poruchy príjmu potravy a iné. VTI tréning: Pôvod Charakteristika Priebeh

ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY BAKOŠOVÁ, Z. 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : FF UK, 2008. 223 s. ISBN 978-80-969944-0-3. GABURA, J. 2006. Sociálna práca s rodinou. Bratislava: občianske združenie sociálna práca, 2006. 60 s. JESENSKÁ, E. 2012. Prvorodení, druhorodení a benjamínci. In Moja psychológia [online]. 2012. Dostupné na internete: <http://www.cpppaplevice.sk/subory/surodenecke_konstelacie. pdf>. LACA, S. 2011. Rodina ako primárne prostredie v spoločnosti. In Prohuman. [online]. 2011[cit. 2015-02-15]. Dostupné na internete: < http://www.prohuman.sk/socialna-praca/rodina-ako-primarne-prostredie-v-spolocnosti>. ISSN 1338-1415. LEMAN, K. 1997. Sourezenecká konstelace. Pořadínarození a jeho vliv na osobnostčlověka. Praha: PORTÁL, 1997. 223 s. ISBN 80-7178-152-5. MÁTEL, A. a kol. 2011. Aplikovaná sociálna patológia v sociálnej práci. Bratislava: Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, 2011, 442 s. ISBN 978- 80- 8132-009-5. MATOUŠEK, O. et al. 2003. Metody a řízenísociální práce. Praha: PORTÁL, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2. PREVENDÁROVÁ, J. 2001. Rodinná terapia a poradenstvo. Základné pojmy a teoretické východiská. Vydanie 2. Bratislava: HUMANITAS,2001. ISBN 80-968053-6-3. STRIEŽENEC, Š. 1996. Slovník sociálneho pracovníka. Trnava: AD, 1996. 255 s. ISBN 80-967589-0-X. VODÁČKOVÁ, D. et al. 2007. Krízová intervence. Vydanie 2. Praha: PORTÁL, 2007. 544 s. ISBN 978-80-7367-342-0.

ĎAKUJEME ZA POZORNOSŤ 