Sociální práce a veřejné opatrovnictví Třetí workshop projektu Systémová podpora sociální s tématem Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Mgr. Zuzana Machová – KÚ KHK Mgr. Alena Nosková – SKOK do života, o. p. s.
Spolupráce Sociální práce a veřejné opatrovnictví Sociální pracovník přispívá k odstranění nepříznivé sociální situace klienta. Opatrovník stará se o naplnění opatrovancových práv, chrání jeho zájmy. Jedná v rozsahu omezení stanoveném soudem, zastupuje opatrovaného v právních záležitostech. Pokud to situace případu vyžaduje, je spolupráce opatrovníka a sociálního pracovníka nutná. Opatrovnictví se řídí ustanoveními OZ x sociální práce podléhá zákonu o sociálních službách. Sociální práce a opatrovnictví by mělo být v ideálním případě odděleno. Jedná se o dvě profese s rozdílnou náplní. Všechny obory sociální práce (sociální služby, školství, vězeňství, zdravotnictví) jsou
Náplň práce sociální pracovník koordinuje poskytování pomoci u více subjektů, řídí se zákonem o sociálních službách, využívá metody sociální práce, provádí depistáž, provádí sociální šetření, monitoruje dodržování práv, poskytuje sociální poradenství, případově pracuje, dokumentuje práci (JIS OK systém), svou prací přispívá k odstranění nepříznivé sociální situace, plánuje s klientem, motivuje, spolupracuje se sociálními a dalšími institucemi vykonává další činnosti.
Náplň práce veřejný opatrovník řídí se OZ spolupracuje se sociálními pracovníky obcí, je s opatrovancem v kontaktu, plní povinnosti dané zákonem, § 466 a 467 spolupracuje s rodinou, se sociálním okolím, spolupracuje s lékaři, zastupuje opatrovance v právních záležitostech podle mantinelů rozsudku, spolupracuje s opatrovnickou radou, napomáhá zajišťování běžných záležitostí, komunikuje se soudy, se státními organizacemi, se sociálními a dalšími službami, a vykonává další činnosti. hájí práva v otázkách zdraví, dokumentuje, podává opatrovnickému soudu zprávy,
praxe Kumulace agend sociální práce a výkonu veřejného opatrovnictví je v praxi častá V praxi přináší kumulace řadu problémů, např.: Nemožnost agendy přesně oddělit, např. časově, v dokumentaci Nesrozumitelnost rozdílů mezi agendami, pro nadřízené, pro kolegy Časovou náročnost některých kauz Ne každý opatrovaný potřebuje např. sociální intervenci Vysoké nároky na specifické znalosti obou profesí (pracovník superman)
Situace v KHK V KHK jsou již v současné době obce, kde je výkon sociální práce a veřejného opatrovnictví odděleno. Díky dotaci na výkon sociální práce a příspěvku Ministerstva vnitra na výkon veřejného opatrovnictví. V roce 2017 cca 110 sociálních pracovníků ORP a OPOU. V roce 2017 91 obcí, které vykonávají opatrovnictví, 708 opatrovanců. 15 obcí III. typu, 16 obcí II. typu, 71 obcí I. typu.
Děkuji za pozornost Mgr. Zuzana Machová, Krajský úřad Královéhradeckého kraje