Dopravní nehodovost v České republice za rok 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – dopravní nehody Základní čísla celkem nehod 98 864 usmrceno osob 545 těžce zraněno osob 2 580 lehce zraněno osob 24 501 odhadnutá hmotná škoda 5 804 mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o 115 osob tj. o 17,4% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet těžce zraněných o 40 osob tj. o 1,6% počet lehce zraněných o 75 osob tj. o 0,3% počet nehod o 5 797 nehod tj. o 6,2% odhad hmotné škody o 365 mil. Kč tj. o 6,7% plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Vývoj počtu nehod a jejich následků v ČR; trend od roku 1961 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Vývoj počtu usmrcených osob za celý rok od roku 1961 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – usmrcené osoby počet usmrcených Kategorie osoby rozdíl 209 řidič osobního vozidla -19 111 chodec -20 91 spolujezdec v osobním vozidle -6 59 řidič motocyklu -22 39 cyklista -29 21 řidič nákladního vozidla 7 6 spolujezdec v nákladním vozidle 1 2 řidič nákladního vozidle s přívěsem spolujezdec v nákladním vozidle s přívěsem řidič nákladního vozidla s návěsem -3 řidič malého motocyklu -1 spolujezdec v osobním vozidle s přívěsem -4 řidič traktoru -2 řidič mopedu spolujezdec na motocyklu řidič osobního vozidla s přívěsem -5 řidič autobusu řidič jiného motorového vozidla spolujezdec v jiném motorovém vozidle řidič jiného nemotorového vozidla cestující ve vlaku plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Vývoj počtu usmrcených osob ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Vývoj počtu těžce zraněných osob ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Počet usmrcených osob v krajích za rok 2016 v porovnání s rokem 2015 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Usmrcené osoby podle krajů v roce 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – příčiny tragických DN Pořadí Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet usmrcených 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 86 2. vjetí do protisměru 75 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 57 4. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 38 5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 32 6. nezvládnutí řízení vozidla 27 7. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 23 8. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu 22 9. jiný druh nepřiměřené rychlosti 15 10. jiný druh nesprávné jízdy 14 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – zavinění dopravní nehody Nehody podle zavinění počet nehod tj. % z celkového počtu nehod rozdíl nehod oproti roku 2015 usmrceno osob tj. % z celkového počtu usmrcených rozdíl usmrcených oproti roku 2015 řidičem motorového vozidla 82 981 83,9 4 780 496 91,0 -105 řidičem nemotorového vozidla 2 625 2,7 -53 24 4,4 -9 z toho dětmi 243 0,2 23 1 chodcem 1 133 1,1 -96 21 3,9 394 0,4 -42 0,0 -1 jiným účastníkem 139 0,1 -7 závadou komunikace 217 -36 technickou závadou komunikace 427 -34 -2 lesní zvěří, domácím zvířetem 10 917 11,0 1 282 jiné zavinění 425 -39 3 0,6 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – dopravní nehody dle místa Druh komunikace počet nehod rozdíl nehod oproti roku 2015 počet usmrcených rozdíl usmrcených oproti roku 2015 dálnice 4 247 1 564 42 12 silnice I. třídy 13 673 -932 193 -61 silnice II. třídy 14 555 919 124 -26 silnice III. třídy 11 948 651 89 -28 sledovaná křižovatka 2 768 -582 10 8 sledovaná komunikace 10 463 386 24 1 místní komunikace 36 548 3 471 55 -19 účelová komunikace - polní, lesní cesty apod. 283 28 3 účelová komunikace - ostatní 4 379 292 5 -3 Místo nehody počet nehod usmrceno osob těžce zraněno lehce zraněno hmotná škoda v mil. Kč V obci 68 874 182 1392 13 937 3 352,0 Index-rok 2015 = 100 % 105,93 99,45 100,36 97,83 106,40 Mimo obec 29 990 363 1 188 10 564 2 452,2 106,93 76,10 103,04 103,77 107,15 z toho dálnice 4247 42 85 852 577,5 158,29 140,00 163,46 144,16 127,95 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – nejčetnější příčiny DN Pořadí Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 16 396 2. nesprávné otáčení nebo couvání 8 304 3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 8 146 4. jiný druh nesprávné jízdy 6 869 5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 6 797 6. nezvládnutí řízení vozidla 4 447 7. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 4 222 8. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 4 028 9. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 3 508 10. vjetí do protisměru 2 716 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Počet nehod s následky na životě a zdraví v krajích za rok 2016 v porovnání s rokem 2015 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Nehody s následky na životě a zdraví podle krajů v roce 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Počet nehod s následky na životě a zdraví v okresech v roce 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Počet usmrcených osob při DN v okresech v roce 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu v krajích za rok 2016 v porovnání s rokem 2015 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Dopravní nehody pod vlivem alkoholu v roce 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Podrobnější rozbor Zlínský kraj rok 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – dopravní nehody Základní čísla celkem nehod 4 044 usmrceno osob 27 těžce zraněno osob 190 lehce zraněno osob 1 327 odhadnutá hmotná škoda 223 mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o 14 osob tj. o 34,1% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet těžce zraněných o 23 osob tj. o 13,7% počet lehce zraněných o 21 osob tj. o 1,6% počet nehod o 364 nehod tj. o 9,9% odhad hmotné škody o 30 mil. Kč tj. o 15,5% plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rok 2016 – dopravní nehody - 1 230 DN se zraněním osob (30%) 275 DN zaviněných pod vlivem alkoholu (pokles o 9 DN), kdy u více jak 2/3 DN (67%) byla zjištěna hodnota alkoholu nad 1,5 promile 9 DN zaviněných pod vlivem drog (pokles o 3 DN) nejčastější příčina DN: nesprávný způsob jízdy (1955 DN = 48%) nejtragičtější příčina DN: nepřiměřená rychlost (12 usmrcených osob = 44%) výrazný pokles usmrcených osob v kategorie nemotorizovaných účastníků silničního provozu: chodci 3 (pokles o 12), cyklisté 5 (pokles o 2) nejtragičtější měsíc - prosinec (7 usmrcených osob) nejtragičtější den – neděle 16.10. a pátek 9.12. (2 usmrcené osoby) plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Meziroční porovnání DN a jejich následků rok 2016 rok 2015 DN Následky Škoda v tis. ALK OPL U (do 24h) T L Kroměříž 685 8 34 222 38 518 64 1 673 3 39 242 37 300 58 Uherské Hradiště 1 050 7 63 355 85 362 66 982 17 50 335 73 262 70 Zlín 1 523 5 68 458 54 234 86 6 1317 9 52 435 46 087 85 4 Vsetín 786 25 292 44 939 59 708 12 26 294 36 423 71 CELKEM 4 044 27 190 1 327 223 054 275 3 680 41 167 1 306 193 072 284 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Meziroční porovnání DN absolutně a v % Územní odbory Porovnání 2016/2015 DN Následky Škoda v tis. Alkohol OPL U (do 24h) T L Kroměříž + 12 + 5 5 - 20 + 1 218 + 6 - 2 Uherské Hradiště + 68 - 10 + 13 + 20 + 12 099 - 4 Zlín + 206 + 16 + 23 + 8 147 + 1 + 2 Vsetín + 78 - 5 1 + 8 516 - 12 - 3 CELKEM + 364 - 14 + 21 + 29 982 - 9 Počet DN Umrtí Těžké Lehké Škoda Alkohol Toxi + 10 % - 34 % + 14 % + 2 % + 16 % - 3 % - 44 % plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Chodci – pokles usmrcených chodců o 12 = o 80 % (z 15 na 3), kdy celá ČR měla pokles o 20 Zlínský kraj se 60% podílel na celorepublikovém poklesu Celkem usmrceno – pokles o 14 osob = o 34%, kdy celá ČR měla pokles usmrcených osob o 115 Zlínský kraj se na celorepublikovém poklesu podílel 12 % a zaznamenal druhý největší pokles usmrcených osob plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
usmrcené osoby dle účastníků Rozbor DN se smrtelným zraněním - 2016 v obci mimo obec 7 20 26% 74% příčina usmrceno osob rychlost 12 44,4 % nesprávný způsob jízdy 10 37,0 % přednost 4 14,8 % předjíždění 1 3,7 % usmrceno muž žena 23 4 85% 15% usmrcené osoby dle účastníků celkem % poškozený podezřelý chodec 3 11,1 % řidič OA 13 48,1 % cyklista 5 18,5 % spolujezdec 2 7,4 % motorkář řidič NA druh komunikace usmrceno osob dálnice 1 3,7 % sil. I. třídy 9 33,3 % sil. II. třídy sil. III. třídy 5 18,5 % místní komunikace 3 11,1 % plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rozbor DN se zraněním u jednotlivých účastníků - 2016 Kategorie účastníků - rok 2016 Řidič OA Řidič NA, BUS, Traktor Řidič motocykl, moped, malý motocykl Chodec Cyklista Spolujedoucí, cestující U T L Kroměříž 4 9 74 2 1 20 22 10 54 3 53 Uh. Hradiště 18 137 11 15 26 28 19 57 6 87 Zlín 163 13 29 36 24 132 Vsetín 99 25 8 7 76 50 CELKEM 43 473 35 38 100 47 114 5 60 261 322 POROVNÁNÍ s rokem 2015 Řidič OA Řidič NA, BUS, Traktor Řidič motocykl, moped, malý motocykl Chodec Cyklista Spolujedoucí, cestující U T L Kroměříž + 4 + 3 8 6 + 1 + 5 + 8 3 9 + 2 2 10 Uh. Hradiště + 7 + 20 1 + 13 4 Zlín 7 5 + 10 + 11 Vsetín + 18 22 CELKEM + 6 - 6 - 1 + 14 - 12 - 2 + 12 + 23 - 4 - 11 28 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rozbor DN dle času a dnu v týdnu - 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rozbor DN alkohol a věku řidičů - 2016 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rozbor DN – příčiny v roce 2016 příčiny dopravních nehod - rok 2016 nezaviněná řidičem rychlost předjíždění přednost NZJ tech. závada Kroměříž 168 120 18 86 280 Uh. Hradiště 181 147 552 2 Zlín 316 214 23 169 789 3 Vsetín 93 94 17 83 491 celkem 758 575 76 485 2 112 5 příčiny dopravních nehod – porovnání s rokem 2015 nezaviněná řidičem rychlost předjíždění přednost NZJ tech. závada Kroměříž + 13 (+ 8,3%) + 12 (+ 11,%) + 4 (+ 28,5%) + 8 (+ 10,3%) - 15 (- 5,4%) 3 Uh. Hradiště + 43 (+ 31,2%) + 28 (+ 23,5%) + 11 (+ 8,1%) - 15 (- 2,7%) + 2 Zlín + 82 (+ 35,0%) + 21 (+ 10,9 %) + 13 (+ 130%) + 29 (+ 20,7%) + 56 (+ 7,6%) 2 Vsetín + 30 (+ 47,6%) - 8 (- 8,6%) + 7 (+ 70%) - 2 (- 2,4%) + 49 (+ 11,1%) celkem + 168 (+ 28,5%) + 53 (+ 12,5%) + 24 (+ 46,1%) + 46 (+ 10,5%) + 75 (+ 5,8%) - 5 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Rozbor DN s účastí chodce - 2016 2016 2015 Porovnání 2016 - 2015 DN chodec z toho zavinil přechod do 20m Kroměříž 26 9 10 32 6 15 1 + 3 5 Uh. Hradiště 44 20 3 45 16 4 + 4 + 2 Zlín 58 17 22 59 23 + 1 Vsetín 35 37 12 2 - 2 celkem 163 40 (25%) 67 173 43 70 - 10 - 3 věk chodců při DN Do 15 15 -20 20 - 25 25 - 30 30 - 35 35 - 40 40 - 45 45 - 50 50 - 55 55 - 60 60 - 65 Nad 65 Kroměříž 5 1 3 4 7 Uh. Hradiště 6 2 12 Zlín 20 9 8 Vsetín celkem 40 11 13 15 35 plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
DN - střet s pevnou překážkou Druh pevné překážky počet DN v období roku 2016 2015 2014 strom 123 108 101 sloup 114 92 patník, odrazník, sloupek 175 146 150 svodidlo 78 69 67 překážka vzniklá provozem jiného vozidla 4 3 7 zeď, pevná část tunelu, most 110 93 88 závory 2 překážka vzniklá stavební činností 15 8 9 jiná - zábradlí, plot, ostrůvek 275 251 240 CELKEM 898 783 756 Zaznamenáváme nárůst dopravních nehod, při kterých dochází ke střetu s pevnou překážkou jako jsou např. sloupy, stromy, zábradlí apod., při nichž dochází k vážným následkům na životě a zdraví. plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Pevné překážky v obci – příklady DN plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Pevné překážky v obci – příklady DN plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Stanovování dopravního značení Zejména při konání kulturních akcí, je instalováno v obcích přechodné dopravní značení, které upozorňuje na konání akce a zvýšený pohyb chodců. Umisťovat dopravní značení je možné pouze po schválení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích a za schválených podmínek! Žádost o stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemní komunikaci podává ten, v jehož zájmu nebo kvůli jehož činnosti má být stanovena místní nebo přechodná úprava provozu na pozemní komunikacích. Za neoprávněné odstraňování, zakrývání, přemísťování, osazování nebo pozměňování dopravní značky a zařízení, anebo na těchto věcech cokoliv umísťovat může být uložena pokuta dle § 42 odst.1 písm. h), zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, do výše 300 000,- Kč. plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018
Děkuji za pozornost plk. Ing. Michal Janský 19.9.2018