Zvukové karty Zvuk na PC 18.9.2018 Matěj Glos.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuk v počítači.
Advertisements

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
HW – Kabely a konektory Název školy
Vývoj technických prostředků pro záznam zvuku
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
HARDWARE 1 STAVBA PC 6. ročník verze
Tato prezentace byla vytvořena
Zvuková karta Petr Drlík, 4.I.
POČÍTAČ.
Hardware- počítačové komponenty
Identifikátor materiálu: EU
Den s Fleetem Nokia Tomáš Hampl 9. června Obsah Nokia CK-100 Nokia CK-300 Nokia CK-600 Závěr.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Elektrotechnika Automatizační technika
ZÁKLADNÍ DESKA.
Sběrnice.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Návod k použití Zesilovač NEOM NDK & NDK
Rozhraní PC.
Informatika 1_6 6. Týden 11. A 12. hodina.
Blokové schéma PC a jeho hardwarová realizace
USB porty a jejich využití
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 19 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zvuková.
Hardwarové vybavení počítače
Co vše nám může tvořit počítačovou sestavu
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
MULTIMEDIA RADEK BEINHAUER.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Počítače XIII - zvukové karty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice.  Paměti RAM  Grafické karty  Zvukové karty.
Identifikátor materiálu: EU
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
HARDWARE – DÍLY POČÍTAČE
Analogově digitální převodník
ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI PC ZASUNUJÍ SE DO SLOTŮ. IO KARTA PRO PŘIPOJENÍ PERIFERNÍCH ZAŘÍZENÍ K PC ( VSTUPŮ A VÝSTUPŮ ) OBSAHUJE PORTY: A/ SÉRIOVÉ – COM1, COM2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A18 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Číslicový generátor Praktická zkouška z odborných předmětů 2008 Vyšší odborná škola a střední průmyslová škola elektrotechnická Olomouc M/004 Slaboproudá.
Zvuková karta rozšiřující karta (v provedení ISA nebo PCI) do sběrnice základní desky zajišťující zvukový vstup a výstup někdy bývá přímo integrována na.
SKLADBA PC 7 OP VK VYT 2.7 Grafická karta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Josef Vlach. Dostupné z Metodického portálu.
Jak učit zvuk Jan Langmajer.
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. cv ZS – 2010/2011 Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb.
Mikroprocesor.
Multimédia Žlutířová Eva.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Principy funkce počítače (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
Experimentální metody oboru – Měřicí karty Měřicí karta (A/D převodník & spol.) © doc. Ing. Zdeněk Folta, Ph.D.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Základní desky Marek Kougl 1.L.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
BEETLE DIGITÁLNĚ-ANALOGOVÝ PŘEVODNÍK S OPTICKÝM VSTUPEM, USB VSTUPEM A BLUETOOTH.
Porty a rozhraní Markéta Koubíková.
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Programy pro zpracování zvuku
Hardware číslicové techniky
Autor: Mgr. Václav Chvál
Transkript prezentace:

Zvukové karty Zvuk na PC 18.9.2018 Matěj Glos

Obsah: Zvuková karta Záznam zvuku Produkce zvuku Reprodukce zvuku Trocha historie Co najdeme na zvukové kartě Jakou zvukovou kartu 3D API rozhraní HRTF Odstup signál-šum Příklady zvukových karet 18.9.2018 Matěj Glos

Zvuková karta Zvuková karta je hardwarové zařízení, které slouží k počítačovému zpracování zvuku (záznam, editaci, přehrávání a produkci zvuku…). V závislosti na své kvalitě (a tím i ceně) zajišťuje kvalitní zvukový výstup z počítače vhodný i pro profesionální účely. Ke zvukové kartě lze dále připojit např.: sluchátka, reproduktory, zesilovač, mikrofon , nějaké externí zdroje (rádio, magnetofon, ...). Je-li karta vybavena rozhraním MIDI (Musical Instrument Digital Interface), je možné k ní připojit i elektronické hudební nástroje vybavené také tímto rozhraním (např. elektronické varhany, syntetizátory apod.) Podle provedení rozlišujeme zvukové karty na externí, interní nebo integrované ("on board"). 18.9.2018 Matěj Glos

Záznam zvuku Způsoby záznamu zvuku pomocí zvukové karty: záznam je prováděn z nějakého zdroje poskytujícího analogový signál (mikrofon, rádio, magnetofon, audio CD). záznam je prováděn z nějakého zdroje poskytujícího již digitální signál (např. elektronické varhany připojené prostřednictvím MIDI rozhraní). 18.9.2018 Matěj Glos

Analogový signál V tomto případě je nutné analogový signál převést na signál digitální. Převod se uskutečňuje pomocí vzorkování (sampling). To znamená, že v každém časovém intervalu je zjištěn a zaznamenán aktuální stav signálu (vzorek). Je zřejmé, že čím kratší je tento interval, tím vyšší je vzorkovací frekvence, tím více vzorků bude pořízeno a tím bude výsledný záznam kvalitnější. 18.9.2018 Matěj Glos

Ovlivnění kvality záznamu vzorkovací frekvencí 18.9.2018 Matěj Glos

Ovlivnění kvality záznamu počtem rozlišitelných úrovní na každý vzorek 18.9.2018 Matěj Glos

Shannonův teorém Shannonova vzorkovací věta říká: Signál spojitý v čase je plně určen posloupností vzorků odebíraných ve stejných intervalech, je-li jejich frekvence větší než dvojnásobek nejvyšší frekvence v signálu. K věrné reprodukci zvuku by tedy měla stačit vzorkovací frekvence kolem 40kHz. Už podle normy je standardem pro digitální záznam frekvence 44,1kHz. 18.9.2018 Matěj Glos

Digitální signál V takovém případě se již neprovádí vzorkování, ale zaznamenávají se přímo jednotlivé byty zasílané tímto rozhraním. 18.9.2018 Matěj Glos

MIDI (Music Instrument Digital Interface) Jde o synchronní sériové rozhraní, po kterém se přenáší příkazy a parametry tohoto formátu. Je definováno 16 kanálů, 128 nástrojů a množství ovládacích signálů. Toto rozhraní zajišťuje kompatibilitu mezi různorodými zařízeními. 18.9.2018 Matěj Glos

Produkce zvuku: FM syntéza WaveTable syntéza Zvuk může být také podle specifikací uživatele vytvářen přímo kartou. Používají se následující postupy: FM syntéza WaveTable syntéza 18.9.2018 Matěj Glos

FM syntéza (frekvenční modulace) Základní tón je vytvořen pomocí oscilátoru a je dále modifikován různými operátory. Takto získaný signál se může ještě dále upravit různými efekty. Jedná se o levnější realizaci, která se svými výsledky zvukům reálných nástrojů pouze blíží a nikdy jich nemůže dosáhnout. 18.9.2018 Matěj Glos

WaveTable syntéza Tato metoda používá přímo navzorkovaný signál skutečného nástroje uložený ve své vlastní paměti (ROM nebo RAM). Protože je nemožné, aby v paměti byly uchovány vzorky všech výšek tónů od všech nástrojů, je v paměti vždy uložen jeden tón od každého nástroje. Různých výšek tohoto tónu se pak dosahuje různou rychlostí přehrání tohoto vzorku. 18.9.2018 Matěj Glos

Reprodukce zvuku Zaznamenaný zvuk je přehráván pomocí DSP a DA převodníku. Kvalita zvuku záleží na samplovací frekvenci a dynamické citlivosti. DSP: Digitální Signálový Procesor, je čip který je navrhnutý na masivně zpracování velkých množství dat přicházejících v reálném čase, mixovaní zvuků v RAM na kartě a vytváření různých efektů. 18.9.2018 Matěj Glos

Trocha historie V 80-tých letech to bylo jednoznačné. Na jedné straně stál PC-Speaker a na druhé zvukové karty ATARI a AMIGY. Mezitím bylo pár pokusů jako Adlib (karta, která byla schopna pomocí FM syntetizátoru vydávat jisté pazvuky) . Přelom byl v roce 1989. Tehdy totiž neznáma singapurská firma Creative Labs uvedla na trh první skutečnou zvukovou kartu SoundBlaster, který zvládal přehrát zvuky v 8bitové kvalitě při frekvenci 22050 Hz. Po něm přišel SB Pro se schopností přehrávat mono zvuky na frekvenci 44100 Hz, anebo stereo zvuky na 22050 Hz. 18.9.2018 Matěj Glos

Trocha historie Následoval SB 16, který jako první zvuková karta dokázala reprodukovat zvuk v 16.bit stereo kvalita 44100 Hz. Jediná věc na kterou výrobci SoundBlasteru zapomněli byl wawetable. 90-tých letech se žezla chytila kanadská firma Gravis. Ta jako první implementovala na svoji kartu: Ultrasound princip DSP procesoru pracujícího se zvuky uloženými přímo v paměti, která byla přítomná na zvukové kartě. To málo zvýšilo kvalitu, ale hlavně výkon zvuku. 18.9.2018 Matěj Glos

Trocha historie Okamžitě po vládě Gravisu usedla na trůn zase Creative Labs a je tam v podstatě dodnes. Jejich prvá wawetable karta byla SB AWE 32, u které DSP kromě 32 hlasové polyfonie zvládal i efekty jako reverb a delay, které jsou základem dnes už populárního 3D zvukového rozhraní EAX. 18.9.2018 Matěj Glos

Trocha historie Časem se počet hlasů (zvuků), které dokáže karta přehrát nahlas vyšplhal z původních 32 na 1024 (32x32) Zlepšovali se vstupy, výstupy a dokonce i software (např.: LiveWare u Creative). Další dost podstatná změna byl přesun zvukové karty ze zastaralého ISA rozhraní na modernější PCI s vyšší propustností. 18.9.2018 Matěj Glos

Co najdeme na zvukové kartě Zvukový procesor / řadič Kodeky Operační zesilovače Výstupní obvody 18.9.2018 Matěj Glos

Zvukový procesor - řadič Podle výrobce a typu zvukové karty disponuje zvukový řadič větším, menším nebo žádným (v případě kodeku AC'97) výpočetním výkonem, zvukový procesor je často programovatelný. U zvukových karet Sound Blaster Live a Audigy je programovatelný zvukový procesor umístěný přímo v řadiči EMU10K, u jiných řešení se občas používá i externí programovatelný procesor (CPLD, Computer Programmable Logic Device) - tak tomu je například u karet Terratec Aureon 7.1 Zvukový řadič ovlivňuje zpracování zvuků především na digitální úrovni. 18.9.2018 Matěj Glos

Kodeky Kodeky jsou pro výsledné podání zvuku asi nejdůležitější (kodek značí kodér+dekodér). Kodeky jsou čipy umístěné dnes už téměř vždy mimo zvukový řadič. Obsahují výstupní obvody DAC (Digital to Analog Converter) pro převod digitálního (bitového) signálu na signál analogový (spojitý nf signál 20Hz až, řekněme 30kHz). Obvody které mají za úkol převádět analogový signál, například při nahrávání, na signál digitální se nazývají ADC (Analog to Digital Converter). 18.9.2018 Matěj Glos

Operační zesilovače a výstupní obvody Posledním, neméně důležitým článkem řetězu jsou analogové obvody a filtry. Velkou roli zde hrají zejména kvalitní nízkošumové operační zesilovače. Ve výstupní části jsou zařazené pasivní zvukové filtry. Od operačních zesilovačů a výstupních filtrů často závisí linearita výstupní charakteristiky, přeslechy mezi kanály, a částečně i odstup signál / šum. Tato část karty má vyloženě analogový charakter. Ve vstupních obvodech se často vyskytuje dodatečný mikrofonní zesilovač (gain +20dB) napojený na mikrofonní konektor. Pokud mikrofon není zapojený, měl by vstup tohoto citlivého zesilovače být automaticky uzemněný! 18.9.2018 Matěj Glos

18.9.2018 Matěj Glos

Schéma zvukové karty 1 … řadič CD 2 ... wavetable syntéza 3 ... FM syntéza 4 ... ISA interface BUS 18.9.2018 Matěj Glos

Odstup signál-šum (SNR nebo S/N; Signal-to-Noise Ratio) Rušivý šumový "podklad" se většinou objeví v okamžicích absolutního ticha kdy není "překryt" signálem. Pokud je odstup signál / šum horší než -70dB, začíná být šumová kulisa poměrně zřetelná. Hodnoty nad -80dB jsou již přijatelné, spokojení můžeme být ale s hodnotami nad -90dB. Špičkové zvukové karty dokážou ve vysokých rozlišeních (24-bit) nabídnout odstup signál - šum i 140dB! 18.9.2018 Matěj Glos

Jakou zvukovou kartu? Použití zvukové karty: Běžné použití Pro skládání poloprofesionální či profesionální hudby a všechny činnosti s tím spojené. Hry, DVD 18.9.2018 Matěj Glos

3D API (Application Programmable Interface rozhraní) Direct Sound 3D je rozhraní, od kterého jsou odvozené všechny ostatní. Zvládá několik základních funkcí, mezi které patří i určování pozici zvukového zdroje, reverb a jiné. Celkem vzato by s ním neměla dnes už mít problémy žádná karta. EAX (Enviromental Audio Extensions) vyvinula firma CreativeLabs. Využívá různé přednastavení reverbu, pro různé typy místností a další efekty jako přechodné tlumení zvuku při přechodu přes překážky v závislosti na pozici hráče, možnost modelovat zvuky až podle čtyřech různých prostředí a jiné. Ty potom podle potřeby používá v aplikaci. Nejnovější verze je EAX Advanced HD 5.0 kde se mezi nové vlastnosti řadí zejména „rozšíření pro vytváření prostorového zvuku„. 18.9.2018 Matěj Glos

3D API (Application Programmable Interface rozhraní) SENSAURA (Sensaura Interactive positioning) je kompatibilní s EAX 1 a 2, ovládá záležitosti jako EnvironmentalFX, MacroFX, ZoomFX a MultiDrive, které patří k úplné špičce v oblasti prostorových efektů. 18.9.2018 Matěj Glos

HRTF (Head-Related Transfer Functions) je způsob, jak v případě dvou zdrojů zvuku (reproduktorů / sluchátek) alespoň částečně simulovat prostorový zvuk. Spočívá na principu zpožďování signálu tak, aby mozek vyhodnotil, odkud signál přichází. HRTF funguje poměrně dobře u stereo sluchátek, horší podání virtuálního prostoru mají reproduktory. Principy HRTF využívá jak Sensaura, tak EAX. 18.9.2018 Matěj Glos

Příklady zvukových karet CMI 8738 Creative SB AUDIGY SE bulk HERCULES Gamesurround Muse LT Creative SB AUDIGY 4 bulk Creative SB X-Fi Elite Pro 18.9.2018 Matěj Glos

CMI 8738 Zvukové specifikace: Vzorkovací přesnost: 16 bitů Rozhraní: PCI Vstupy a výstupy na kartě: Repro Line in vstup Microphone in vstup MIDI/GamePort Další informace Microsoft DirectSound 3D, EAX, C3DX CENA: 220Kč 18.9.2018 Matěj Glos

HERCULES Gamesurround Muse LT Zvukové specifikace: Vzorkovací frekvence: 4 kHz až 96 kHz, plně duplexní Vzorkovací přesnost: 16 bitů Rozhraní: 32-bitové PCI Vstupy a výstupy na kartě: 2x line out 3,5mm stereo zdířka (přední / zadní reproduktory) Line in vstup Microphone in vstup MIDI/GamePort CENA: 500Kč 18.9.2018 Matěj Glos

Creative SB AUDIGY SE bulk Převodníky: A/D převodník 24-bit/96 KHz D/A převodník 24-bit/96 KHz (7.1) Zvuk: Odstup signal/šum: 100 dB (2V) Frekvenční odezva: -3 dBr = < 10 Hz až 40 kHz Konektory: Výstupy: přední repro, postranní repro, zadní repro, subwoofer, sluchátka Vstupy: mikrofon, pomocné audio, digitální I/O Rozhraní: PCI Další vlastnosti: 16 a 24 bitové nahrávání se vzorkovací frekvencí 8/ 11,025/ 16/ 22,05/ 24/ 32/ 44,1/ 48 a 96 kHz SPDIF výstupy s rozlišením vyšším než 24 bitů u volitelného samplování 44,1/ 48 či 96 kHz 64 hlasových polyfonních a multi-timbral schopností Kompatibilní přístroje 128 GM & GS a 10 drum kits Zahrnuta GM SoundFont Bank 2 MB či 4 MB CENA: 750Kč 18.9.2018 Matěj Glos

Creative SB AUDIGY 4 bulk Audio procesor: Audigy 4 Osmibodová audio interpolace Zvukové specifikace: Vzorkovací frekvence: až 96 KHz (interní, hardwarová) Vzorkovací přesnost: 24 bitů Podpora S/PDIF rozhraní Převodníky: A/D převodník 24-bit/96 KHz D/A převodník 24-bit/96 KHz (7.1), 24-bit/192 KHz (stereo) Rozhraní: PCI Vstupy a výstupy na kartě: Linkový výstup pro přední / boční /zadní / centrální reproduktory a subwoofer Line In Vstup pro mikrofon AUX audio vstup CENA: 1500Kč 18.9.2018 Matěj Glos

TerraTec Aureon 7.1 Space Zvukové specifikace: Zvukový procesor a PCI řadič: VIA Envy 24HT Kodek: Wolfson WM8770 Vzorkovací frekvence: až 96 kHz pro záznam, až 192 kHz pro přehrávání Vzorkovací přesnost: 24 bitů Rozhraní: PCI (2.2) Externí konektory: 4 x Linkový výstup (stereo) Line In vstup (stereo) Vstup pro mikrofon (mono) Digitální výstup, optický, 44,1 / 48 / 96 / 192 kHz (TOS link) Digitální vstup, optický, 44,1 / 48 / 96 kHz (TOS link) Interní konektory: 2 x CD audio vstup, stereo (MPC3) Aux In vstup, stereo (MPC3) CENA: 3300Kč 18.9.2018 Matěj Glos

Creative SB X-Fi Elite Pro Zvukové specifikace: Odstup signál-šum: 116 dB (stereo / 7.1) Harmonické zkreslení při 1 kHz: 0,004% Frekvenční rozsah pro prostorový zvuk (-3dB, 24-bit/96 kHz): <10Hz až 46 kHz Frekvenční rozsah pro prostorový zvuk (-3dB, 24-bit/192 kHz): <10Hz až 88 kHz Rozhraní: PCI 32-bitů Vstupy a výstupy na kartě: 3,5 mm stereo FlexiJack - funkce 3-v-1, digitální vstup, Line In, mikrofon 3x 3,5 mm stereo jack Line Out (pro reproduktorový systém stereo až 7.1) Interní AUX_IN vstup AD_Link (26 pinů) konektor pro připojení X-Fi I/O panelu Vstupy a výstupy na externím panelu: 2x CINCH pro koaxiální SPDIF vstup a výstup 2x CINCH pro AUX / Phono vstup 2x optický konektor pro digitální SPDIF vstup a výstup 2x MIDI konektor pro MIDI vstup a výstup 1x 6,35 mm stereo jack s regulací hlasitosti pro připojení sluchátek 1x 6,35 mm sdílený stereo jack pro Line In / mikrofon 1x 6,35 mm sdílený stereo jack pro Line In / vysokoimpedanční vstup pro elektrické kytary 1x DIN jack pro analogové reproduktory Creative s kabelovým dálkovým ovládáním 1x AD_LINK konektor pro připojení ke zvukové kartě CENA: 8800Kč 18.9.2018 Matěj Glos

Dotazy? 18.9.2018 Matěj Glos

Děkuji za pozornost 18.9.2018 Matěj Glos

Použité zdroje Referát umístěn na http://www.pctuning.cz/ internet http://www.spsei.cz/ep3c/ 18.9.2018 Matěj Glos