Jak můžeme sami chránit klima

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Advertisements

Sociální problematika světa
Globální oteplovaní.
XX. ODBORNÝ SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Dopady energetiky na životní prostředí, obnovitelné zdroje energie JELENOVSKÁ Valašské Klobouky 26. – 28. ledna 2010 Ing.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Kyselý déšť.
Kyselé deště Martin HOLADA a Daniela RICHTEROVÁ 8.C.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
Zdroje energie.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Globální oteplování Vít Kmoch.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Jak se na boji proti klimatickým změnám můžete podílet vy sami? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Šetření energie Martin, Houska, Michal, Dann. Voda je stále vzácnější a dražší vodovodní baterie-umožňují jednoduché a rychlé nastavení potřebného průtoku.
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Populační problém Vypracovali:Adam Páv,Marek Nedvídek.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Tereza Černá Globální oteplování.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Globalizace a její vliv na životní prostředí
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
__________________________________________________________ VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Emise oxidu uhličitého z energetických.
Globální problémy.
Válečné konflikty I. Petr Machala.
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
Nový zákon o ochraně ovzduší z pohledu obce s rozšířenou působností.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Bez energie si život neumíme představit. Elektrickou energii a teplo lze získávat tradičně z nerostných surovin, neobnovitelných zdrojů, např: v tepelných.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Noční prostředí a větrné elektrárny; carbon fee-and-dividend Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Litoměřice 20. října 2016 Energeticky soběstačné obce.
Fosilní zdroje je nutné opustit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
 ANOTACE:  Prezentace je určena pro žáky 3. tříd, slouží k seznámení se základními pojmy a procvičení práce s textem  OČEKÁVANÝ VÝSTUP:  Žák se orientuje.
Znečištění vzduchu dopravou
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Klimatická změna v reálném světě
Globalizace.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Martina Červenková.
Snižování spotřeby energie, udržitelné zdroje
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Co víme o klimatické změně
Jak můžeme sami chránit klima
GLOBALIZACE.
Náměty pro vědu, výzkum a inovace v českém lázeňství
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

Jak můžeme sami chránit klima www.czechglobe.cz Ústav výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i. Jak můžeme sami chránit klima srpen 2017 Jan Hollan

Stav vědeckého poznání o klimatické změně a role Česka – 8 odstavců pro každého Globální oteplování má už jen antropogenní příčiny, emise skleníkových plynů (a černých částic z nedokonalého spalování). Přírodní vlivy v posledním půlstoletí (růst vulkanických emisí oxidů síry a pokles výkonu Slunce) působily spíše opačně a (velmi malou) část oteplení tak kompenzovaly. Země do vesmíru vrací méně tepla, než získává od Slunce. Ponechává si skoro watt na metr čtvereční. Většina jde do oceánů, kde je dobře změřena, na ovzduší připadá jedno procento. Hlavní roli má oxid uhličitý z fosilních paliv, lidstvo ročně vypouští na čtyřicet miliard tun, vulkanismus stokrát méně. Vliv CO2 byl spočítán už na konci 19. století. Růst koncentrace CO2 a tím vyvolané oteplování jsou nyní rychlé jako během vymírání na konci prvohor a druhohor (tehdy šlo gigantický vulkanismus) a řádově rychlejší než na konci doby ledové. Prudké oteplování vede ke změně, která dosáhla nebezpečného rozsahu; tím byla porušena Rámcová úmluva OSN (stabilizovat koncentrace na úrovni, která předejde nebezpečnému narušení klimatického systému), tu jsme r. 1993 ratifikovali. Pařížská dohoda reflektuje vážnost situace, chce zabrzdit oteplování, jak je jen možné, odvrátit dopady ještě horší. České emise na obyvatele patří k nejvyšším. Přihlásit se záměru je snižovat a pomáhat těm, kteří jsou nejvíce postiženi, je výrazem kompetence a odpovědnosti. Prvních 7 odstavců probírá přednáška 8 odstavců o klimatické změně. Zabývat se teď budeme jen tím osmým.

Jak a proč klimatickou změnu zbrzdit: dnes: co znamenají 2 K, proč ne víc než 1,5 K, co způsobil už dosavadní „jediný kelvin“ oteplení a co znamená cíl nepřipustit víc než dalšího 0,5 K

Spotřeba opřená o fosilní paliva, V Evropě to mj. znamená nechat 9/10 zásob uhlí nevytěžených... to platí i pro Česko Spotřeba opřená o fosilní paliva, není-li nezbytná, je nemravná

Jak nepřesáhnout další kelvin, natož půl kelvinu Zastavit růst osobní spotřeby v bohatých zemích Snížit ji na polovinu té dnešní Investovat do jejího snížení a pokrytí obnovitelnými zdroji Být tak modelem pro země chudé A také jejich donorem (Skoro) všechny technologie už máme Žádné překvapivé už se nenajdou Deploy, deploy, deploy, research, develop, deploy

Z encykliky papeže Františka, o péči o společný domov, z odstavce 52: … Je nezbytné, aby rozvinuté země přispěly k řešení tohoto dluhu zásadním omezením spotřeby energie z neobnovitelných zdrojů a tím, že nejpotřebnějším zemím poskytnou prostředky k podpoře politiky a programů udržitelného rozvoje. … Neexistují politické či sociální hranice a bariéry, které nám dovolují se izolovat, a proto také neexistuje prostor pro globalizaci lhostejnosti.

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Nestavět hůře než v pasivním standardu Neopravovat domy méně kvalitně Klást překážky růstu automobilové dopravy, podporovat její alternativy (jaké?) Nelétat (proč?) Jíst o moc méně masa a mléčných potravin (proč?) A taky např. nesvítit silněji, než je vskutku nutné (kolik světla potřebujeme? kdy?) Podílet se na rychlém budování nefosilních zdrojů energie

211. … K tomu, aby právní norma působila relevantní a trvalé účinky, je nezbytné, aby ji většina společnosti na základě vhodných motivací přijala a reagovala osobní proměnou. Pouze na základě kultivace solidních ctností je možné darovat se v nasazení za životní prostředí. Jestliže se někdo – ačkoli mu jeho ekonomické podmínky umožňují spotřebovat a utrácet víc – radši lépe oblékne místo toho, aby zapnul topení, znamená to, že si osvojil přesvědčení a způsoby prospěšné ochraně životního prostředí. … Když ze svého hlubokého přesvědčení radši opětovně použijeme nějakou věc místo toho, abychom se jí rychle zbavili, může to být skutek lásky, který vyjadřuje naši důstojnost.

193. … Víme, že chování těch, kteří stále více konzumují a ničí, je neúnosné, zatímco jiní nemohou žít v souladu s vlastní lidskou důstojností. Proto nastal čas přijmout jistý úbytek v některých částech světa, čímž se zajistí zdroje, aby bylo možné zdravě růst v jiných částech. ...

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Vrátit se... Jaké bývaly? Jak se interiérové teploty měnily během dne a během roku? Vzpomínáte si sami? Vyprávěli vám předkové? Četli jste o tom? Nebo na to přijdete sami? (viz k tomu http://amper.ped.muni.cz/pasiv/standardy/kTeplotam_zimnich_interieru.pdf a odkazy odtud)

Vývoj teplot zimních britských interiérů a exteriérů Ze článku What’s the average room temperature and thermostat setting in the UK?

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Nestavět hůře než v pasivním standardu Neopravovat domy méně kvalitně Co se myslí tím „pasivní“? Má to obdoby v minulosti? Neznamená to diskomfort? (více k tomu např. http://amper.ped.muni.cz/pasiv/regenerace/ a http://amper.ped.muni.cz/pasiv/standardy/spravne_staveni.pdf)

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Nestavět hůře než v pasivním standardu Neopravovat domy méně kvalitně Klást překážky růstu automobilové dopravy, podporovat její alternativy (jaké?) Nelétat (proč?) Hojné užívání osobního automobilu je mnohdy jen zvyk. Ve městech většinou zlozvyk. Vlastnit auto a jezdit s ním, ba i jen pro zábavu, je špatná móda. (Proč?) V letadlech připadá na osobu a kilometr zhruba stejně paliva... ale vliv na oteplování je asi trojnásobný a uražené vzdálenosti bývají mnohem větší.

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Nestavět hůře než v pasivním standardu Neopravovat domy méně kvalitně Klást překážky růstu automobilové dopravy, podporovat její alternativy (jaké?) Nelétat (proč?) Jíst o moc méně masa a mléčných potravin (proč?) A ovšem taky skoro žádné vypěstované, natož už servírované potraviny nezahazovat...

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Nestavět hůře než v pasivním standardu Neopravovat domy méně kvalitně Klást překážky růstu automobilové dopravy, podporovat její alternativy (jaké?) Nelétat (proč?) Jíst o moc méně masa a mléčných potravin (proč?) A taky např. nesvítit silněji, než je vskutku nutné (kolik světla potřebujeme? kdy?) Říkal vám někdy někdo „rozsviť si, zkazíš si oči“? Jaký by mohl být mechanismus takového poškození? Užívat po setmění jen málo (a jen žlutého) světla dává možnost, spolu užitím skvěle izolovaných chladicích zařízení, vystačít leckde s nevelkým množstvím elektřiny.

Co dělat a co nedělat u nás Vrátit se k rozumným teplotám v zimních interiérech (jaké to jsou?) Nestavět hůře než v pasivním standardu Neopravovat domy méně kvalitně Klást překážky růstu automobilové dopravy, podporovat její alternativy (jaké?) Nelétat (proč?) Jíst o moc méně masa a mléčných potravin (proč?) A taky např. nesvítit silněji, než je vskutku nutné (kolik světla potřebujeme? kdy?) Podílet se na rychlém budování nefosilních zdrojů energie To vyžaduje věnovat či investovat peníze a příp. i hodně úsilí. I na překonání odporu jiných. Jakákoliv spotřeba, je-li opřená o fosilní paliva a není-li nezbytná, je nemravná...