Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Půdy:.
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
KRAJINA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ČR – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY K/41, M/01
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Lesy mírného pásu.
Pedosféra.
Krajina a životní prostředí
URČETE CO NEPATŘÍ MEZI METEOROLOGICKÉ JEVY URČUJÍCÍ POČASÍ
Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů
Povrch ČR.
Ovlivňuje vodní režim krajiny Zásoba nezbytných látek Má vliv na zdraví člověka, půdní organismy mohou zvyšovat imunitu.
PEDOSFÉRA.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra Filip Bordovský.
PŘÍRODNÍ POMĚRY Zpracovala: Klára Schindlerová
PŮDY.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ČESKO a jeho krajina.
Biosféra.
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
CHKO BROUMOVSKO Smírčí kříž Radek DRLIČKA, V. Zk, Brno 2004.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.Lenka.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Krajina Co to je krajina?
Pedosféra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Přírodní společenstva v České republice
Krajina České republiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Krajina – vymezení pojmu, typy krajin
Evropa - Přírodní oblasti
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Přírodní společenstva v České republice: LES
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Pedosféra = půda na Zemi
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Přírodní podmínky V české kotlině.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Krajina – životní prostředí člověka VY_32_INOVACE_10.01.01 Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby říjen 2012 Anotace Materiál vysvětluje žákům pojem krajina, klasifikuje krajiny dle intenzity vlivu člověka a charakterizuje složky krajiny. Metodický pokyn Prezentace + procvičení učiva pomocí opakovacích otázek

Krajina – vymezení pojmu Krajina je část zemského povrchu s typickou kombinací přírodních a  kulturních prvků K základním složkám krajiny patří reliéf, půda, vodstvo, klima, vegetační pokryv, zvířectvo a člověk.

Klasifikace krajin dle intenzity vlivu člověka 1) Přirozená krajina 2) Kulturní krajina: obhospodařovaná krajina obdělánavá krajina příměstská krajina městská krajina degenerovaná(devastovaná) krajina umělá krajina

Přirozená krajina Krajina s málo znatelnými zásahy člověka, s velkým stupněm zachování přirozených společenstev. Ve špatně přístupných nebo málo úrodných oblastech. U nás ve vysokých horách či pískovcových skalních městech. 

Kulturní krajina Krajina více méně člověkem ovlivněná.

Obhospodařovaná krajina Krajina s extenzivním (minimálním) využíváním. Dominují lesy a pastviny s výskytem původních druhů, ale také s převahou několika preferovaných druhů (lesní dřeviny, traviny), které jsou záměrně obhospodařovány. Sporadický výskyt osídlení, především horské oblasti. 

Obdělávaná krajina Krajina s intenzivním využíváním. Převládají obdělávané plochy, mezi nimiž jsou roztroušeny jednotlivé vesnice. Otevřená polní krajina.

Příměstská krajina Tvoří přechod mezi městem a volnou krajinou. Zde v současnosti dochází k největším změnám v souvislosti s rozšiřováním osídlení.

Městská krajina Charakteristická hustá zástavba. Z plošných přírodních prvků se vyskytují pouze parky.

Degenerovaná (devastovaná) krajina Oblasti zcela přeměněné lidskou činností. Typickým zástupcem jsou plochy poškozené povrchovou těžbou.

Umělá krajina Vytvořená např. po rekultivaci degradované krajiny.

Reliéf jako složka krajiny Je vyšková změna zemské povrchu typ reliéfu výšková členitost roviny pahorkatiny 30 - 150 m vrchoviny 150 - 300 m hornatiny 300 - 600 m velehory 600 m a více

Půda jako složka krajiny Je zvětralá část zemské kůry, která obsahuje minerály, horniny, odumřelá těla organismů v různém stupni rozkladu, vodu, vzduch a živé organismy Nejznámější půdní typy jsou: černozem, hnědozem, hnědá půda, podzol Základní půdní druhy jsou: písčitá, hlinitá, jílovitá Podle pH se půdy dělí: na kyselou, neutrální a zásaditou (alkalickou)

Voda jako složka krajiny Vodstvo ČR dělíme na stojaté a tekoucí vody Stojaté vody tvoří rybníky, jezera, tůně, slepá ramena řek a nádrže Tekoucí vody tvoří vodní toky

Klima jako složka krajiny Podnebí neboli klima je dlouhodobý stav počasí. Podnebí na území celé ČR je mírné, přechodné mezi oceánským a kontinentálním s typickým střídáním 4 ročních období. 

Vegetační pokryv Území ČR ležící v mírném teplotním pásu spadá do pásma listnatých, opadavých lesů, kde s přibývající nadmořskou výškou se zvyšuje podíl lesů jehličnatých. Původně bylo více jak 90% plochy našeho státu tvořeny lesy, avšak za posledních tisíc let významně do vzhledu přírodní krajiny (a tím i do druhové skladby rostlin a živočichů) zasáhl člověk. Z původní přírodní krajiny vytvořil tzv. kulturní krajinu.

Zvířectvo jako složka krajiny Celkový počet druhů živočichů v Česku je odhadován asi na 40 000 druhů. Z toho více než poloviny jsou bezobratlí. Druhy zde žijící jsou typické druhy pro opadavé a smíšené lesy mírného pásu.

Opakovací otázky Jaký je rozdíl mezi životním prostředím člověka a krajinou? Jaké typy krajiny nesou známky vlivu člověka? Kde se v ČR nachází krajina přirozená krajina? Charakterizujte jednotlivé složky krajiny v ČR.

Zdroje ZICHOVÁ EZECHEL, M.,, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, 2012. 211 s. http://ucebnice3.enviregion.cz/9_-kulturni-krajina/typy-krajiny