DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_18_.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_14_CANADA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53 Jméno autora: Mgr. Roman.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Z_3E_KOV_07_PODNEBI.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_18_20 Hory
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
VÝŠKOVÁ STUPŇOVITOST V ČR
Ekologická valence.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Základní společenstva – skály a hory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_18.
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_25_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TEPLOTY_NA _ROSTLINY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 26.9.2013 Anotace Prezentace slouží k odvození vlivu teploty na rostliny. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Abiotické faktory – vliv teploty na rostliny Teplota prostředí: u většiny organismů je optimum 15-30°C zdroje : infračervené záření, příjem z okolí, vznik při metabolických procesech Některé extrémy : Některé bakterie snesou teploty od -190 do +100oC, jejich spory až -271oC Želvušky -270 až +120oC

vliv na rostliny Doplňte text – použijte znalosti z fyziologie rostlin: pohlcené záření se mění na ………………. rostliny jsou ……………… organismy, na slunci se přehřívají zvýšená teplota - ………. vody ochlazují se ……………., ……………………. světla pomocí lesklých listů snížená teplota - ………………obsahu vody Pohlcení = absorpce

vliv na rostliny pohlcené záření se mění na teplo rostliny jsou poikilotermními organismy, na slunci se přehřívají zvýšená teplota - výpar vody ochlazují se transpirací, odrážení světla pomocí lesklých listů snížená teplota - snížení obsahu vody Pohlcení = absorpce

Dělení rostlin podle teplotní valence = termovalence: Označte na obrázku rostliny s širokou úzkou termovalencí 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 oC

Dělení rostlin podle teplotní valence = termovalence: Označte na obrázku rostliny s širokou - žlutě úzkou termovalencí - modře 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 oC eurytermní rostliny – (-5 – 55 oC), v reprodukční fázi (-5 – 45 oC) teplotní optimum 20 - 25 oC b) Stenotermní rostliny – např. v horkých pramenech 60 – 70 oC sněžná pole 0 oC (řasa Chlamydomonas)

Dělení rostlin podle nároku na teplotu: termofyty – potřebují k životu vysokou teplotu psychrofyfy – potřebují k životu nízkou teplotu kryofyty – na sněhu, velmi chladných návětrných stranách hor (Přečtěte si o kriticky ohroženém kryofytu ČR na stránkách: http://www.naturabohemica.cz/poa-riphaea/ )

Výškové stupně vegetace Teplota určuje také vertikální členitost vegetace. s přibývající nadmořskou výškou vliv na : - pokles teploty: na 100 m asi o 0,5°C - počet mrazových dní - podíl sněhových srážek - rozdíl mezi teplotou vzduchu a půdy

Výškové stupně vegetace http://etext.czu.cz/php/skripta/kapitola.php?titul_key=68&idkapitola=88 Pročtěte a prohlédněte uvedenou webovou stránku. Přiřaďte jednotlivým výškovým stupňům - nadmořskou výšku, - typický rostlinný porost - případně uveďte, jak je v současnosti výškový stupeň změněn antropogenní činností

Výškové stupně vegetace Nížinný stupeň: do 200 m nad mořem dubové lesy (doubravy) v současné době většinou pole Pahorkatinný stupeň : od 200 do 500 m nad mořem dubové a dubovo-habrové lesy v současné době většinou pole

podhorský stupeň: od 500 do 800 m nad mořem bukové a jedlobukové lesy v současné době smrkové lesy horský stupeň: od 800 do 1 200 m nad mořem (v Karpatech do 1 500 m, v Alpách do 1 800 m nad mořem) jedlobukové lesy, smrkové lesy - po horní hranici lesa většinou zachovány

subalpinský stupeň: od 1200 do 1900 m nad mořem kosodřevina, pastviny většinou zachovány alpinský stupeň: od 1900 do 2200 m nad mořem, v ČR vrcholové partie Krkonoš, Hrubého Jeseníku travnaté a mechové porosty, mechy, lišejníky zachovány

v ČR není, vytvořen v Alpách věčný sníh, led – horské ledovce subnivální stupeň: od 2200 do 2500 m nad mořem v ČR není, vytvořen v Karpatech a Alpách holá skála většinou zachovány nivální stupeň: nad 2500 m nad mořem, v ČR není, vytvořen v Alpách věčný sníh, led – horské ledovce

Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2. SULLIVAN, John. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leaf_1_web.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org INDUCTIVELOAD. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Normal_Distribution_PDF.svg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org GRIFFITH, Roger. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inosculated_Quercus_petraea.JPG [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org BERKOVEC, Jiří. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bog_spruce_forest.JPG [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org BOTEV; LUBENOVA. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vasilashki_chukar.JPG [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org JACKPH. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MonteRosa001.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org http://www.naturabohemica.cz/poa-riphaea/ http://etext.czu.cz/php/skripta/kapitola.php?titul_key=68&idkapitola=88