SOLI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
KYSELINY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV:Hydrogensoli TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické sloučeniny.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Tvorba názvu hydroxidu ze vzorce Autor Melicharová.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
Chemické reakce AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. Ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Názvosloví binárních sloučenin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
SULFIDY.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
CHEMIE - Sloučeniny vodíku
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Kyseliny a jejich názvosloví
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_04 Oxidy 2 ppt.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Chemické názvosloví dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Anorganické názvosloví
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SOLI

SOLI Autor Mgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření 8.4.2012 Datum ověření ve výuce 11.4.2012 Ročník 8. ročník Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Téma Anorganická chemie Název výukového materiálu Soli Identifikátor VY_32_INOVACE_CH20 Klíčová slova soli, název, vzorec Anotace Prezentace je určena k procvičování solí.

Soli jsou velmi početná skupina látek Soli jsou velmi početná skupina látek. Vznikají tak, že jeden nebo více atomů vodíku v molekulách kyselin nahradíme atomem určitého kovu. Mezi soli bezkyslíkatých kyselin patří např. halogenidy a sulfidy. Zopakujte si tvorbu názvů a vzorců – např.: KCl, CaBr2, AlI3, CuCI2, Na2S, jodid draselný, chlorid železitý, bromid zinečnatý, sulfid lithný, fluorid sodný.

Řešení KCl – chlorid draselný CaBr2 – bromid vápenatý AlI3 – jodid hlinitý CuCI2 – chlorid měďnatý Na2S – sulfid sodný jodid draselný - KI chlorid železitý – FeCl3 bromid zinečnatý – ZnBr2 sulfid lithný – Li2S fluorid sodný - NaF

Názvosloví solí kyslíkatých kyselin Názvy solí kyslíkatých kyselin jsou dvouslovné. Podstatné jméno je tvořeno názvem kyselinotvorného prvku s příslušnou příponou podle oxidačního čísla (např. dusičnan, síran, uhličitan). Oxidační číslo atomu prvku zůstává stejné jako v kyselině. Přídavné jméno je tvořeno názvem kovu a příponou daného oxidačního čísla (např. sodný, vápenatý, hlinitý). Součet všech hodnot oxidačních čísel v molekule musí být roven 0.

Jak souvisí oxidační číslo aniontů kyselin s počtem atomů vodíku, které jsou vázány v molekule kyselin?

Použití některých solí

Úkol zapište ke každému z předchozích názvů správný chemický vzorec soli a naopak – ke každému z uvedených chemických vzorců solí zapište jejich chemický název: Na2SO3, BaSO4, Cr(NO3)3, KMnO4

Řešení uhličitan sodný – Na2CO3 síran měďnatý – CuSO4 chlornan sodný – NaClO chlorečnan draselný – KClO3 dusitan draselný – KNO2 uhličitan vápenatý – CaCO3 Na2SO3 – siřičitan sodný BaSO4 – síran barnatý Cr(NO3)3 – dusičnan chromitý KMnO4 – manganistan draselný

Zdroje obrázků: Škoda Jiří, Doulík Pavel. Chemie 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vydání. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2006.