Terminologie Etno- Etnikum = národ, etnická skupina, kmen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Problémy světa. Vývoj obyvatelstva a problém výživy Počet a rozmístění světového obyvatelstva Rasová struktura Etnická a jazyková struktura Náboženská.
Společné vzdělávání – hledání možných cest Motto: Táhneme za jeden provaz Základní škola Poběžovice.
Menšiny v ČR Romská problematika. Menšina ( minorita) je vymezenou skupinu osob, jež se odlišuje od okolní "většinové" společnosti a obvykle se i sama.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Diskuse Co vede lidi ke vzniku rasismu a extremismu Michal „Soli“ Solar Jan „Vergil“ Buchta.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Znaky národa národ území kultura sounáležitost jazyk historie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
P OLOHA Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s polohou ČR a jejími sousedy.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Socializace jedince Mgr. Marie Mikulcová.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Romská hudba.
Národnostní struktura obyvatelstva
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sousední státy české republiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obyvatelstvo Evropy Počet obyvatel – asi 731 mil. (2009)
Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Česká republika Obyvatelstvo
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Seminární práce ČESKO – SLOVENSKÁ MIGRACE PO ROZDĚLENÍ ČESKOSLOVENSKA
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Zákon o sociálním podnikání
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Společenské aspekty bezpečnosti Téma 5
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Exkurz do historie a kultury Romů
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Multikulturní ošetřovatelství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Společnost a její typologie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Autor: Andrea Kolářová
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
Dějiny slovenského práva II Ladislav Vojáček
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Sčítání lidu domů a bytů 2011
TRANZISTOROVÝ JEV.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
OSOBNOST.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vznik manželství Občanská nauka 1. M.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Terminologie Etno- Etnikum = národ, etnická skupina, kmen Etnonymum = označení, název národa  autonymum (endonymum, endoetnonymum) exonymum (exoetnonymum)

Integrace – proces začlenění do majoritní společnosti při zachování vlastní kultury menšiny, jehož se zúčastňují rovnocenně obě strany Asimilace – proces začlenění do majoritní společnosti spojený s částečnou nebo úplnou ztrátou kultury menšiny, obvykle iniciovaný jednou stranou Akulturace – vzájemné přebírání a splývání dvou odlišných kultur Segregace – částečné nebo úplné vyloučení ze společnosti a společenského dění

Romové jako etnikum Nejsou homogenní etnikum => subetnické skupiny Společný základ x odlišný historický a kulturní vývoj => odlišnosti v tradicích integraci normách chování jazyku

Romové jako národnostní menšina 17. století – Vogelfrei 19. století – domovské právo 1927 – zákon o potulných cikánech 1969-1973 – Svaz cikánů-Romů 1991 – národnostní menšina

Deklarace romského národa Vědomí společného označení Rom 1971 – jazyk, vlajka, hymna https://www.youtube.com/watch?v=Hoo3e6sgok8 https://www.youtube.com/watch?v=ucXdQNib4WI https://www.youtube.com/watch?v=eKIOURDOG3E 2000 Jsme národem, máme stejnou tradici, stejnou kulturu, jsme stejného původu, hovoříme stejným jazykem. Nikdy jsme neusilovali o vytvoření romského státu … obracíme se na lidstvo se žádostí, abychom se mohli prezentovat jako národ, kterým jsme … chceme, aby byl mezi současnými oficiálně uznávanými zeměmi zastoupen i romský národ.

Romské subetnické skupiny Různé skupiny = různá autonyma Antroponymum – podle vzhledu, vlastností Profesionym – podle zaměstnání Nacionym – podle názvu majoritní skupiny Regionymum – podle místa, kde žijí Další – religionymum ?? Kalderari, Kale, ungrika Roma, Chorachane (http://rombase.uni-graz.at//)

Romové v ČR Sčítání obyvatelstva: 2001 – 11 746 2011 – 5135 (163 648 dvě národnosti) Kvalifikované odhady ?? tisíc ??% slovenští Romové (servika Roma, slovenska Roma) ??% olašští Romové (vlachika Roma) 2% maďarští Romové (ungrika Roma) 2% moravští a čeští Romové 1% Sintové (Sinti)

Exoetnonyma Cikán (a spol.) Gypsy (a spol.) další označení (Trevellers)

Kdy co použít Cikán/cikán – historické souvislosti Rom – korektní označení Gadžo (gadži, gadže) – exoetnonymum N(n)erom – doslovný překlad slova gadžo