Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Advertisements

Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. LF
Senzory pro EZS.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Název projektu: Moderní škola
Programování a simulace CNC strojů I.
Volně žijící zvířata – rybník, potok
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
8.1 Aritmetické vektory.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název prezentace (DUMu):
Poměr v základním tvaru.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Technické prostředky v požární ochraně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Vitamíny rozpustné ve vodě
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Kontrola prostředí a sterility
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
Lékařská mikrobiologie I Mikrobiologie a medicína
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poměr v základním tvaru.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Pátá přednáška pro II. r. LF 25.3.2010

Patogenita (choroboplodnost) = schopnost mikroba poškozovat a vyvolat onemocnění infekciozita = schopnost vyvolat infekci → infekce = širší termín než onemocnění Při onemocnění jsou chorobné příznaky (infekce je manifestní) Infekce ale může probíhat bez příznaků (inaparentní infekce) Kromě infekcí mohou mikroby vyvolávat i otravy z potravin

Ekologická poznámka Ekologie = věda o vztazích mezi organismy navzájem a mezi organismy a prostředím Symbióza = těsné soužití dvou rozdílných organismů Tři formy symbiózy: Mutualismus – oba partneři mají ze soužití užitek a sami o sobě nemohou přežít Komensalismus – vztah pro jednoho prospěšný, pro druhého indiferentní Parasitismus – jednomu vztah prospívá, druhému škodí → důsledek = patogenita

Infekce (nákaza) Definice infekce není snadná Infekce = stav, kdy původce nákazy čili etiologické agens infekce pronikne do organismu a množí se v něm, případně se usadí na tělesných površích a nepříznivě na nich působí  Kolonizace = osídlení povrchu těla mikrobem nepatogenním (případně i patogenem, který tam ale nevyvolává chorobné příznaky)

Historie nauky o infekcích – I Leviticus (III. kniha Mojžíšova) – zákaz vepřového Karanténa (40 dnů, termín ze středověku) – mor Fracastoro (1485-1553): „De contagione“ 1676 van Leeuwehoek – první pozoroval bakterie 1838 Schönlein – plíseň v kštici při favu 1850 Davaine – bakterie u ovcí s anthraxem 1857 Pasteur – mikroby → kazí víno a pivo 1865 Villemin – mikroskopicky: bakterie u tbc 1869 Pasteur – parazité u bource morušového 1876 Lister – antisepse → „velké“ operace 1876 Robert Koch a Louis Pasteur – anthrax

Historie nauky o infekcích – II Hippokratova fyziologická these: Choroba (každá, tedy i infekční) = důsledek jistých nedostatků organismu Pasteurova a Kochova mikrobiální antithese: Příčinou infekční choroby je mikrob Ekologická synthese: = syntéza fyziologické these a mikrobiální antithese → za vznik infekční choroby odpovídají: mikrob, hostitel a prostředí

Kochovy postuláty Určitý mikrob je etiologickým agens, pokud je přítomen ve všech případech choroby a jeho rozložení v těle odpovídá pozorovaným poškozením; je z hostitele vypěstován a v čisté kultuře udržován po několik generací; takto vypěstovaným mikrobem lze napodobit onemocnění na jiném hostiteli; je opět izolován z pokusně infikovaného hostitele.

Vztah mikrob  hostitel Je dynamický a je ovlivňován prostředím: mikrob hostitel prostředí Onemocnění není pravidlem – pro mikroba bývá výhodnější pokojné soužití Přesto se hostitel mikroba snaží zbavit – zničit, odstranit nebo aspoň lokalizovat

Patogenita – vlastnost druhová Patogenita se týká druhu – závisí jak na druhu mikroba, tak na druhu hostitele Určitý druh mikroba je patogenní pro určitý druh hostitele, pro jiný druh může být nepatogenní Určitý druh hostitele je vůči určitému druhu mikroba vnímavý, vůči jinému druhu mikroba může být rezistentní – může mu odolávat

Patogeny primární a oportunní Patogeny primární (obligátní) → onemocnění i u jinak zdravých jedinců: hlavně původci klasických nákaz (záškrt, břišní tyf, mor, kapavka, tetanus, chřipka, spalničky atd.) Patogeny oportunní (fakultativní) → nemoc vzniká jen za jistých podmínek či při jisté dispozici; obvykle jde o příslušníky normální flóry; ti vyvolají nemoc jen tehdy, když se dostanou na jiné místo těla nebo když se sníží obranyschopnost jedince

Patogenita přirozená a experimentální – příklady Mikroby přirozeně patogenní pro člověka i zvířata: Staph. aureus, Francisella tularensis, Clostridium botulinum, v. vztekliny, v. klíšťové encefalitidy Mikroby patogenní pro zvíře jen v pokusu: Bacillus anthracis, Streptococcus pneumoniae, Clostridium tetani – myš Mycobacterium tuberculosis, rickettsie – morče Treponema pallidum, v. herpes simplex – králík Mikroby patogenní pouze pro člověka: Neisseria gonorrhoeae, Haemophilus ducreyi Mikroby pro člověka nepatogenní: naprostá většina půdních a vodních mikrobů

Typický oportunní patogen: Oportunní patogeny – I Typický oportunní patogen: Escherichia coli Součást normální flóry tlustého střeva (ale <1 %) Mimo střevo = patogen cystitidy, pyelonefritidy, urosepse cholecystitidy, peritonitidy infekce ran Při snížené obranyschopnosti (např. novorozenci): meningitidy průjmy (EPEC – serotypy O55, O111)

Oportunní patogeny – II Jiný oportunní patogen: Staphylococcus epidermidis Součást normální flóry pokožky a sliznic Mimo pokožku a sliznice = patogen infekce ran (i operačních: sternum, oko) cystitidy Při snížené obranyschopnosti: především infekce krevního řečiště u osob s i.v. katétry, implantáty aj. pomůckami sepse u nedonošených novorozenců a u neutropeniků

Virulence Virulence = stupeň (míra) patogenity Virulence = vlastnost určitého kmene – patogenní druh může mít kmeny vysoce virulentní i téměř avirulentní Ukazatel virulence kmene: schopnost usmrtit LD50 = 50% letální dávka (= množství mikroba, které usmrtí přesně ½ pokusných zvířat) Zesílení virulence: opakovanými pasážemi kmene (vysoce virulentní kmeny z pitevního materiálu) Atenuace = umělé oslabení virulence (atenuované kmeny slouží k přípravě očkovacích látek neboli vakcin)

BCG-vakcina proti tbc (bacille Calmette-Guérin) Atenuace – příklad BCG-vakcina proti tbc (bacille Calmette-Guérin) Výchozí kmen: Mycobacterium bovis – je méně patogenní pro člověka než Mycob. tuberculosis Vybraný kmen 12 let trápili na bramboru se žlučí, až ztratil většinu své virulence (je téměř avirulentní) U normálního novorozence BCG vyvolá infekční proces jen v místě podání (v pokožce), případně v regionální mízní uzlině Velmi vzácně – u novorozence imunodeficitního – může vyvolat generalizovanou infekci

MIKROB obligátně oportunně Druh: patogenní patogenní nepatogenní Kmen: virulentní avirulentní Jedinec: citlivý nespecificky odolný nebo specificky imunní Druh: vnímavý rezistentní HOSTITEL

Doporučená literatura Paul de Kruif: Lovci mikrobů Paul de Kruif: Bojovníci se smrtí Alarich: Medicina v županu Axel Munthe: Kniha o životě a smrti Svatopluk Káš: Z Aeskulapovy první až čtvrté kapsy I nadále prosím o další příklady beletrie v souvislosti s medicínou vůbec a mikrobiologií zvlášť. Tyto příklady, jakož i mikrobiologické vtipy a případné dotazy zasílejte na adresu mvotava@med.muni.cz Děkuji, že jste mne sledovali