Tělovýchovné směry raného kapitalismu 1
Raný kapitalismus 17. a 18. století oslabující postavení církve a šlechty vzestup středního stavu (obchodníci, průmyslníci ...) rozvoj manufaktur, později průmyslová výroba vznik koloniálních mocností globalizace obchodu 2
Požadavky na TV nutnost připravit člověka na úkoly doby vojsko, loďstvo, správní úředníci v koloniích, dělníci v manufakturách nezbytnost vyššího vzdělání hromadné formy děti nobilit stále individuální v tomto období vznik většiny současných her fotbal, basket, ruggby ... 3
Národní přístupy k TV - Anglie Francis Bacon(1561-1626) pohyb na čerstvém vzduchu, požadavek zdokonalit systém TV John Locke (1632 – 1704) významný pedagog dílo Několik myšlenek o výchově ustanovuje ideál - Britský GENGLEMAN (vzdělaný muž – podnikatel, využívající svůj volný čas tělesnou aktivitou a studiem) model vzdělání pouze pro bohaté vrstvy 4
Národní přístupy k TV - Francie Hnutí: Encyklopedisté rozumově poznávat a popisovat jevy kolem sebe Diderot, Helvetius Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) filozof, teoretik pedagogie požadavek přirozené, radostné a láskyplné výchovy dílo Emil, čili o výchově Kniha první - Od narození do 2 let chlapce – rozvoj po stránce tělesné. Kniha druhá – Od 2 do 12 let – rozvoj smyslů. Kniha třetí – Od 12 do 15 let – období rozumové výchovy. Kniha čtvrtá – Od 16 do 20 let – řešení problémů mravní výchovy. Kniha pátá – Výchova Žofie, Emilovi budoucí družky. 5
Národní přístupy k TV - Německo hnutí: Filantropisté ideál přirozené výchovy Johann Bernhard Basedow (1729 – 1790) vliv Komenského, Locka a Rosseaua Stěžejní práce - Elementární dílo pedagogika má čerpat ze 3 zákl. zdrojů přirozené potřeby člověka (příroda) potřeby školy potřeby praktického života radostná a nenásilná forma výuky zakládá a řídí 1. filantropium v Dessau 2 hodiny TV dopoledne a odpoledne 6
Národní přístupy k TV - Německo Johan Christian GutsMuths (1759 – 1839) položil praktické i teoretické základy moderní TV prosazoval hromadná tělesná cvičení opora v antice, rytířské výuce i lidových hrách sestavil první gymastická nářadí a položil základy sportovní gymnastiky dílo Gymnastik für die Jugend 7
Turnerství – německo tělovýchovný systém zakladateli F. L. Jahn a E. W. B. Eiselen systém vzniká v době okupace Německa napoleonskými vojsky výrazně nacionální podklad cílem je vlastenecká výchova směřující ke sjednocení a obraně Německa hromadná cvičení pro mládež ve skupinách podle věku přirozená (prostná) cvičení a cvičení na nářadích zakládání Turnvereinů (tělocvičných spolků) později implementovánu do TV na školách 8
Národní přístupy k TV - Švédsko Pér Henrik Ling (1776 – 1839) zakládá švédský gymnastický systém hlavně léčebný a zdravotní úkol oporou jsou anatomické a fyziologické poznatky tehdejší vědy vedle gymnastických cvičení i aktivity v přírodě důležitý i duševní stav cvičence zavádí mnoho dodnes používaných gymnastických nářadí 9
Národní přístupy k TV - Švédsko Dílo Všeobecné základy gymnastiky - 6 částí - Základy lidského organismu - Základy pedagogické gymnastiky - Základy vojenské gymnastiky - Základy léčebné gymnastiky - Základy estetické gymnastiky - Prostředky a pomůcky gymnastiky Švédský systém dále rozvíjí Lingův syn Jan Hajalmar Ling 10
Francouzský přirozený tělovýchovný směr - Rozvýjí se až po roce 1870, po porážce Francie Pruskem - Inspirován Rousseauovými myšlenkami - Francouzští lékaři prosazovali švédský systém - P. de Coubertin prosazoval hry a sport - Fyziologický přístup založen na syntéze cizí i domácí tradice s vědeckými základy
Francouzský přirozený tělovýchovný systém Georges Demény (1850 - 1917) - podporoval zavádění švédského systému - později po výzkumech kritika statického pojetí čímž přispěk k modernizaci švédského TV systému - prosazuje dynamiku a přirozenost cvičení - u dívek prosazuje ladný a měkký pohyb - rytmická gymnastika
Francouzský přirozený tělovýchovný systém George Hébert (1875 - 1957) - zakladatel francouzské přirozené metody - navazuje na Deményho práci - prosazuje přirozenost cvičení - zavrhuje umělé cviky a používá pouze zákl. Tělesná cvičení (běh, skok, šplh, házení, plavání a úpoly) - zavádí testování výkonu (ověření účinnosti hodin) - zabývá se výchovou dívek Velký význam pro prosazení přirozeného systému měla škola v Joinville le Pont