Tělovýchovné směry raného kapitalismu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce MATEMATIKA Kroužek matematických.
Advertisements

Požadavky k získání známky
Volnočasové a sportovní aktivity studentů OA pro TP
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Německá pedagogika.
I. Osvícenský absolutismus
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
století vznik kapitalistické společnosti
České národní obrození
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Přetrvává stejný postoj k dítěti
PERIODIZACE ČESKÝCH DĚJIN SPORTU
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Západočeská univerzita v Plzni
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
VY_32_INOVACE_CER_12 Ročník:3.,4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Tematický okruh:Průvodcovství Téma:Zlatý věk lázeňství - řešení Jméno autora:Mgr.
Postavení pedagogiky mezi vědami
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - III
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Z historie úpolových činností
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_14.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Zlatá koruna Královéhradeckého kraje 2016 Ocenění.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Gymnastika doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Výchova ke zdraví TEMA: Denní režim ČÍSLO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Filozofie osvícenství v Německu
Význam J.A. Komenského 5.část
Jan Amos Komenský
OSVÍCENSTVÍ.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Didaktika TV; Martina Matúšková
Filozofie osvícenství ve Francii
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu
Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí
Školní tělesná výchova
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Tělovýchovné směry raného kapitalismu 1

Raný kapitalismus 17. a 18. století oslabující postavení církve a šlechty vzestup středního stavu (obchodníci, průmyslníci ...) rozvoj manufaktur, později průmyslová výroba vznik koloniálních mocností globalizace obchodu 2

Požadavky na TV nutnost připravit člověka na úkoly doby vojsko, loďstvo, správní úředníci v koloniích, dělníci v manufakturách nezbytnost vyššího vzdělání hromadné formy děti nobilit stále individuální v tomto období vznik většiny současných her fotbal, basket, ruggby ... 3

Národní přístupy k TV - Anglie Francis Bacon(1561-1626) pohyb na čerstvém vzduchu, požadavek zdokonalit systém TV John Locke (1632 – 1704) významný pedagog dílo Několik myšlenek o výchově ustanovuje ideál - Britský GENGLEMAN (vzdělaný muž – podnikatel, využívající svůj volný čas tělesnou aktivitou a studiem) model vzdělání pouze pro bohaté vrstvy 4

Národní přístupy k TV - Francie Hnutí: Encyklopedisté rozumově poznávat a popisovat jevy kolem sebe Diderot, Helvetius Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) filozof, teoretik pedagogie požadavek přirozené, radostné a láskyplné výchovy dílo Emil, čili o výchově Kniha první - Od narození do 2 let chlapce – rozvoj po stránce tělesné. Kniha druhá – Od 2 do 12 let – rozvoj smyslů. Kniha třetí – Od 12 do 15 let – období rozumové výchovy. Kniha čtvrtá – Od 16 do 20 let – řešení problémů mravní výchovy. Kniha pátá – Výchova Žofie, Emilovi budoucí družky. 5

Národní přístupy k TV - Německo hnutí: Filantropisté ideál přirozené výchovy Johann Bernhard Basedow (1729 – 1790) vliv Komenského, Locka a Rosseaua Stěžejní práce - Elementární dílo pedagogika má čerpat ze 3 zákl. zdrojů přirozené potřeby člověka (příroda) potřeby školy potřeby praktického života radostná a nenásilná forma výuky zakládá a řídí 1. filantropium v Dessau 2 hodiny TV dopoledne a odpoledne 6

Národní přístupy k TV - Německo Johan Christian GutsMuths (1759 – 1839) položil praktické i teoretické základy moderní TV prosazoval hromadná tělesná cvičení opora v antice, rytířské výuce i lidových hrách sestavil první gymastická nářadí a položil základy sportovní gymnastiky dílo Gymnastik für die Jugend 7

Turnerství – německo tělovýchovný systém zakladateli F. L. Jahn a E. W. B. Eiselen systém vzniká v době okupace Německa napoleonskými vojsky výrazně nacionální podklad cílem je vlastenecká výchova směřující ke sjednocení a obraně Německa hromadná cvičení pro mládež ve skupinách podle věku přirozená (prostná) cvičení a cvičení na nářadích zakládání Turnvereinů (tělocvičných spolků) později implementovánu do TV na školách 8

Národní přístupy k TV - Švédsko Pér Henrik Ling (1776 – 1839) zakládá švédský gymnastický systém hlavně léčebný a zdravotní úkol oporou jsou anatomické a fyziologické poznatky tehdejší vědy vedle gymnastických cvičení i aktivity v přírodě důležitý i duševní stav cvičence zavádí mnoho dodnes používaných gymnastických nářadí 9

Národní přístupy k TV - Švédsko Dílo Všeobecné základy gymnastiky - 6 částí - Základy lidského organismu - Základy pedagogické gymnastiky - Základy vojenské gymnastiky - Základy léčebné gymnastiky - Základy estetické gymnastiky - Prostředky a pomůcky gymnastiky Švédský systém dále rozvíjí Lingův syn Jan Hajalmar Ling 10

Francouzský přirozený tělovýchovný směr - Rozvýjí se až po roce 1870, po porážce Francie Pruskem - Inspirován Rousseauovými myšlenkami - Francouzští lékaři prosazovali švédský systém - P. de Coubertin prosazoval hry a sport - Fyziologický přístup založen na syntéze cizí i domácí tradice s vědeckými základy

Francouzský přirozený tělovýchovný systém Georges Demény (1850 - 1917) - podporoval zavádění švédského systému - později po výzkumech kritika statického pojetí čímž přispěk k modernizaci švédského TV systému - prosazuje dynamiku a přirozenost cvičení - u dívek prosazuje ladný a měkký pohyb - rytmická gymnastika

Francouzský přirozený tělovýchovný systém George Hébert (1875 - 1957) - zakladatel francouzské přirozené metody - navazuje na Deményho práci - prosazuje přirozenost cvičení - zavrhuje umělé cviky a používá pouze zákl. Tělesná cvičení (běh, skok, šplh, házení, plavání a úpoly) - zavádí testování výkonu (ověření účinnosti hodin) - zabývá se výchovou dívek Velký význam pro prosazení přirozeného systému měla škola v Joinville le Pont