Porada ochrany přírody – Brno, 14.11.2017 Aktuální novelizace zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Porada ochrany přírody – Brno, 14.11.2017
EIA, zjišťovací řízení, ověřovací stanovisko, zezávazňovací stanovisko, coherence stamp, verifikační stanovisko, platnost stanoviska, navazující řízení, dotčená veřejnost … Kdo se v tom má vyznat???
Obsah prezentace Přehled hlavních novel zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, přijatých v letech 2015 - 2017 Aktuální novelizace zákona č. 100/2001 Sb. Stručná charakteristika novel Popis jednotlivých změn Přechodná ustanovení Vztah obou novel
Přehled novel zákona č. 100/2001 Sb. Zákon č. 39/2015 Sb. (infringementová novela – účinná od 1. 4. 2015) Zákon č. 256/2016 Sb. + nařízení vlády č. 283/2016 Sb. (prioritní dopravní záměry – účinná od 5. 8. 2016) AKTUÁLNĚ Zákon č. 326/2017 Sb. (transpoziční novela – účinná od 1. 11. 2017) Zákon č. 225/2017 Sb. (novela stavebního zákona – účinná od 1. 1. 2018)
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - přehled hlavních změn Úprava definic (záměr, navazující řízení, proces EIA, povolený záměr, podlimitní záměr) Změna režimu tzv. podlimitních záměrů Změny ve fázi posudku Úprava platnosti stanoviska EIA Změny institutu coherence stamp Kompletní revize přílohy č. 1
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - navazující řízení (1) Výčet navazujících řízení – konkrétní správní řízení: 1.územní řízení, 2.stavební řízení, 3.společné územní a stavební řízení, 4.opakované stavební řízení, 5.řízení o dodatečném povolení stavby, 6.řízení o povolení hornické činnosti, 7.řízení o stanovení dobývacího prostoru, 8.řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem, 9.řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, 10.řízení o vydání integrovaného povolení, 11.řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje, 12.řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů,
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - navazující řízení (2) Výčet navazujících řízení – další kategorie řízení: 13.řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z řízení podle bodů 1 až 12 a - vztahuje se na výjimečné případy záměru, které podléhají posouzení, avšak které nejsou povolovány v žádném z řízení uvedených výše 14.řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních podle bodů 1 až 13 k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska - cílem je zajistit, aby změny rozhodnutí byly v souladu s podmínkami stanoviska EIA - vztahuje se pouze na dosud nepovolené záměry (!) (x povolené záměry = změna záměru podle § 4 odst. 1)
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - posuzování podlimitních záměrů (1) Nová definice podlimitního záměru (§ 3 písm. n): = záměry, které nedosahují limitních hodnot uvedených v příloze č. 1; - těmito záměry a jejich změnami se příslušný úřad zabývá pouze tehdy, pokud naplní kritéria stanovená v § 4 odst. 1 písm. d) a e)
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - posuzování podlimitních záměrů (2) Nově stanovená kritéria (§ 4 odst. 1 písm. d) a e)): = posuzování podlimitních záměrů a jejich změn pouze v případech, kdy naplní stanovená kritéria d) podlimitní záměry, které dosáhnou alespoň 25 % limitní hodnoty, nacházejí se v ZCHÚ+OP a příslušný úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení – tyto záměry podléhají procesu EIA, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení alespoň 25 % příslušné limitní hodnoty + umístění v ZCHÚ v obecném území do 100 %, v ZCHÚ do 25 % = NEPODLÉHÁ
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - posuzování podlimitních záměrů (3) e) změny podlimitních záměrů, které vlastní kapacitou nebo rozsahem dosáhnou alespoň 25 % příslušné limitní hodnoty, v jejichž důsledku podlimitní záměr současně naplní příslušnou limitní hodnotu nebo kritéria podle písmene d) a příslušný úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení; tyto změny záměrů podléhají procesu EIA, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení změna podlimitního záměru alespoň o 25 % limitní hodnoty a zároveň v součtu překročení limitní hodnoty (částečná ochrana proti salámování) změna podlimitního záměru alespoň o 25 % v ZCHÚ
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - posuzování podlimitních záměrů (4) Příklad podlimitního záměru (zařízení k výrobě elektrické energie, páry a teplé vody – bod č. 5 přílohy č. 1, limit 50 MW): Nové zařízení o výkonu např. 30 MW umístěné v ZCHÚ+OP Příklady změn podlimitních záměrů: Zvýšení výkonu stávajícího zařízení o výkonu např. 30 MW na nový výkon např. 60 MW – kdekoliv. Zvýšení výkonu stávajícího zařízení o výkonu např. 1 MW na nový výkon např. 15 MW – umístěné v ZCHÚ+OP
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - posudek Posudek slouží jako podklad pro příslušný úřad, není již možno se k němu vyjádřit (ani písemně, ani na VP) Zveřejňuje se až se závazným stanoviskem EIA
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - stanovisko EIA (§ 9a) Novinky: Platnost stanoviska EIA je 7 let ode dne vydání; i nadále možnost jeho opakovaného prodloužení o 5 let Při prodlužování se zkoumají změny podmínek v dotčeném území i změny poznatků a metod posuzování (již NE změny záměru) Možnost prodloužení platnosti v částečném rozsahu Lhůta platnosti stanoviska EIA se nepřerušuje – stanovisko musí být platné ke dni vydání posledního z navazujících rozhodnutí (+ fikce platnosti stanoviska EIA 60 dnů po případném zrušení navazujícího rozhodnutí v 1. stupni)
TRANSPOZIČNÍ NOVELA - přílohy Novinky: Kompletně nová příloha č. 1 Aktualizace příloh č. 2, 3, 3a a 4 – doplněny nové požadavky revidované směrnice EIA (např. biologická rozmanitost, zranitelnost záměru vůči změnám klimatu, demoliční práce, rezidua a emise všeho druhu, monitoring) a další úpravy (porovnání s BAT, vyjádření úřadu územního plánování) Menší úpravy příloh č. 5 a 6 - např. monitoring, doplnění výčtu DÚSC do stanoviska EIA
NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA - integrace procesu EIA Integrace procesu EIA do tzv. „řízení s posouzením vlivů na životní prostředí“, tj. - územní řízení s posouzením vlivů na ŽP - společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na ŽP •Lze využít v případě záměrů povolovaných podle stavebního zákona, které podléhají procesu EIA •Fakultativnost procesu (integrace není povinná – výjimkou projekty společného zájmu podle zákona č. 416/2009 Sb.) •Procesní úprava: stavební zákon: § 94a - § 94i, § 94q - § 94z zákon č. 100/2001 Sb.: nový § 10 + další úpravy
NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA – zjišťovací řízení Natura 2000 (§ 6 odst. 6, § 7 odst. 7 a 8): - pokud OOP nevyloučí vliv na Naturu 2000 – naturové hodnocení povinnou součástí oznámení - pokud významný negativní vliv na Naturu 2000 – varianty povinnou součástí oznámení - v případě významného negativního vlivu na Naturu 2000 – odložená vykonatelnost rozhodnutí do doby zajištění kompenzačních opatření - výběr varianty se provádí v rámci zjišťovacího řízení
Shrnutí OŽP ORP jsou stále dotčeným orgánem v procesu EIA s možností uplatnit vyjádření (nově však už nikoli k posudku) a zúčastnit se veřejného projednání Současně mají stále povinnost vyhovět oznamovateli při žádosti o tzv. předběžné projednání (§ 15) Nevyloučený vliv na Naturu – automaticky potřeba provést zjišťovací řízení, i když se nejedná o záměr z přílohy č. 1 V oznámení EIA a dokumentaci EIA nově zařazena mj. část hodnocení vlivů na biologickou rozmanitost „Naturové“ hodnocení a výběr variant se posouvá již do fáze zjišťovacího řízení
Děkuji za pozornost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor životního prostředí Ing. Jiří Hájek tel.: 541 652 621 e-mail: hajek.jiri@kr-jihomoravsky.cz