Proudy ve výtvarné pedagogice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč, jazyk, mluva.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Role školního koordinátora EVVO
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výtvarné setkání v MŠ II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
MAGIE MASEK Diplomová práce.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Poezie ve světové literatuře
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Pedagogické disciplíny
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Pedagogika jako vědecká disciplína
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Artefiletika a RVP Běhounková 2008.
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Komunikace učitele se žáky
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Igor Zhoř , Brno , Brno.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní filozofické otázky
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Proudy ve výtvarné pedagogice

80. léta 20. století Dochází ke dvěma protichůdným liniím ve výuce výtvarné výchovy: Duchovní a smyslové pedagogika Důraz je kladen na kontakt s matriálem, vlastní tělesnou schránkou a prostorem Vizuálně komunikativní výtvarná pedagogika „..zaměřena na kultivaci převážně vizuálních uměleckých i neuměleckých forem.“(babyr. S. 14)muzeum 4

80. léta 20. století Další tendencí, která se ve výtvarné pedagogice objevuje se Pedagogika výtvarných projektů, která tyto dva proudy částečně propojuje. tendence inspirované anglickou školou (propojení smyslů a racionálního myšlení)

Věra Roeselová průkopnice projektové metody Publikace: Inspiračním činitelem pro ni byl profesor Igor Zhoř a doktorka Hana Dvořáková. Tyto metody se poprvé objevily v publikaci Škola výtvarného myšlení I (II). „Obrazová část publikace vypráví o hledání cesty k výtvarnému myšlení, ukazuje, že výtvarně tvořit neznamená jen zobrazit, ale i do hloubky poznat, pochopit a proměnit. Nabízí cestu za prohloubeným poznáním, která vede skrze rozšířené vědomí.“ [ZHOŘ, Igor. Škola výtvarnéhomyšlení. (I) Metodický materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno : 1987, s. 1.]. Projektová metoda byla užívána převážně výtvarníky-pedagogy

90. léta 20. století snaha o nastolení nových možností ve výuce výtvarné výchovy Posílení autonomie učitele i žáka, ne ovšem pouze v pohledu svobody, ale i závazku a zodpovědnosti během výuky 1991- založení profesního sdružení pedagogů Asociace výtvarných pedagogů snaha o zprostředkování didaktiky výtvarné výchovy a teoretických poznatků mezi učitele v praxi

Čtyři pojetí výtvarné výchovy Pojmenovány Janem Slavíkem: „..i přes zřetelnou rozrůzněnost a svébytnost jsou všechny pevně zakotveny ve sféře jedinečných vlastností výtvarného projevu, zejména v jeho uměleckých polohách a v jeho expresivitě.“ (slavík160) Pluralitní tendence v současné výtvarné výchově

Čtyři pojetí výtvarné výchovy (dle Slavíka) Art- centrické pojetí Video-centrické Gnozeo-centrické Animo-centrické

Art-centrické pojetí Zážitek-dialog-interpretace Snaha posílit uměleckou a estetickou formu. Snaha o oživení vztahu mezi profesionální výtvarnou tvorbou a výchovou umění a lepšímu pochopení významu umění, poezie, tance a jiných uměleckých V USA- termín „art literacy“- umělecká gramotnost Prof. Horáček Igor Zhoř Publikace: V dialogu s uměním

Art-centrické pojetí „Prvořadým úkolem je probuzení zájmu o umění…prostřednictvím poutavých detailů pak umění nabízí citový zážitek a otvírá prostor pro osvojování informací o vývojových etapách dějin umění..“ (hor 1994- str 9-10 Dále jako cíl stanovuje schopnost číst významy uměleckého díla Art-centrické tendence mají blízko k francouzskému hnutí Nové výchovy- např. využívají termín animátor a tatáž k myšlence : Zážitek-dialog-interpretace Také se nachází blízko k pojetí galerijní animace

Art-centrické pojetí: Osobnosti

Gnozeo-centrický proud Umění a tvorba má být prostředkem výrazové komunikace- jedinec tím poznává nejen sám sebe, ale také okolní svět Inspiračními téma je oblast umělecké výtvarné tvorby Orientace na každodenní zkušenost dítěte Tu chce tento směr obohacovat, mapovat a obzvláštňovat skrze výtvarnou tvorbou Výtvarná tvorba se stává pro dítě výpovědí a prostředkem objevování světa okolo něj (Roeselová, 1993)

Gnozeo-centrický proud Výtvarná tvorba není pouhým cílem, ale prostředkem k objevování sebe sama i okolního světa Publikace: Námět ve výtvarné výchově Tématické řady: Důležitým prvkem je námět a komunikativní vlastnosti výtvarného projevu tvorba probíhá v rámci „zřetězení“ do výtvarných řad a projektů. Ty mají sloužit k podpoře výtvarného myšlení. Tyto řady vedou k lepším a hlubšímu pochopení tématu z několika stran. Trvají delší dobu

Video-centrický proud Těžiště výtvarné výchovy spatřuje v jejím vizuálním charakteru Důraz je kladen na proces výtvarného vnímání Příklon elektronických médiím Navazuje na přednášku S.T.Coombse (teoretik výtvarné výchovy)prezentované v roce 1981 na světovém kongresu INSEA v Rotterdamu. Dle Coombse by výtvarná výchova měla vést mladého člověka myslet vizuálně. Razí důraz na vizuální komunikaci a vizuální gramotnosti

Video-centrický proud „Vizuální gramotnost je obecná schopnost dívat se kulturníma očima, zohledňovat a uvědomovat si kulturní prizmata, jejichž prostřednictvím vnímáme svět a která jsou od prvopočátku civilizace formována uměleckými projevy.“ (slavík 162)

Vančát Publikace: Proč potřebujeme výtvarnou výchovu, 1991 Výtvarná výchova v době postmodernismu, 1991 Důraz na uměleckou kultivaci obyvatel jakožto celospolečenské nutnosti

Podobnosti Art-centrismu a Video-centrismu Mají těsný vztah k výtvarnému umění a jeho různým výrazovým prostředkům „ Zároveň se obě pojetí obracejí k umění především jako k laboratoři, v níž kultura zkoumá své vztahy ke světu a vybírá ty vzorce vnímání, které nejpřiléhavěji vyhmatávají vývoj společnosti. Není náhodou, že oba programy se zajímají především o moderní umění, v němž jsou všechny proměny nejlépe patrné.“(slavík 163)

Animo-centrické Důraz na poznání sebe samého jakožto tvůrce i příjemce výtvarného díla Výtvarná tvorba je prostředkem poznávání vlastního nitra Snaha nalézat cestu sám k sobě, ale i k ostatním lidem Má blízký vztah k psychoterapii Oproti video-centrické tendenci je smyslový zážitek vnímán Důraz na expresivitě výtvarné tvorby Učitel má blízko artetrapeutovi nebo psychoterapeutovi

Představitelé: J. David- Publikace. Duchovní a symslová výchova Výtvarná výchova jako smaslový a duchovní fenomén M. Pohnerová J. Slavík od výrazu k dialogu

Teorie současné výtvarné výchovy