Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2011.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Moje rodina VY_32_INOVACE_13 Sada 8 Místo, kde žijeme Autor: Jana Nikrmajerová ZŠ a MŠ Dešná IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Autor: Mgr.Lenka Preisová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_79_PRV1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plánování ve školní tělesné výchově
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost POZNÁVÁME RODINU
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_PRVOUKA
Mgr. Prchalová Zdeňka 2. stupeň ZŠS SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Člověk a jeho svět 2.ročník
Domov, rodina VY_32_INOVACE_14
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná Člověk a společnost 2
9. Heterogenní a homogenní skupiny
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ORIENTACE V ČASE VY_32_INOVACE_1C_08 Číslo projektu: CZ /1. 5
Autor: PaedDr. Jana Čechová Název : VY_32_INOVACE_7A15Prv2_Rodina
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 11 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-Prvouka.
Psychologie test.
VY_32_INOVACE_20 20 Závěrečné opakování autor: Mgr. Jana Kobylková
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Slovesné třídy.
Naučil jsem se....
Diferencované stravování
VY_52_INOVACE_PR Šablona.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Helena Petrůvová Název: : VY_32_INOVACE_10_PRVOUKA_RODINA.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 09 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-Prvouka.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Seminář o stavebním spoření
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Transkript prezentace:

Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2013

Výchozí otázky: 1.  Proč je toto téma důležité ve vzdělávání malých dětí? 2.  Jaké jsou psychologické zákonitosti dětského chápání času? 3.  Jak toho využít ve vyučování na 1. st. ZŠ?

Předškolní a 6-7 leté dítě v 1. tř      Předškolní a 6-7 leté dítě v 1. tř. čas vnímá jako centrovaný – skrze vlastní pozici a zkušenost v konkrétních životních situacích     MINULOST ------------- PŘÍTOMNOST----------- BUDOUCNOST ___________ JÁ ____________ min. tady a teď bud. Děti se tedy do minulosti dívají opačným směrem, než jak jdou dějiny. V učebnicích jsou však historické události líčeny decentrovaně.

Základní podmínka pro pochopení toku času: čas znamená změnu aby mohlo dítě vnímat historické učivo decentrovaně, musí „vystoupit“ ze své pozice a zaujmout „odstup“ (nastává cca ve 3. roč.) Předtím mu musíme zprostředkovat pochopení relace  dříve – později  dříve než – později než

Jakou mají děti s časem zkušenost? Že: -  se střídá den s nocí -  posunují se ručičky hodin a podle toho se vykonávají určité činnosti -  postupují dny v týdnu  -  střídají se roční období, sled svátků, oslav narozenin -  lidé jsou různě staří, tj. někteří se narodili dříve než jiní – zkušenosti v rodině: děti, rodiče, prarodiče

V oblasti poznávání světa (ve vlastivědě) jsou 2 klasická témata, která se k tomu mimořádně hodí: 1.     fyzikální čas: dny, týdny, měsíce, roční období, denní doby (ráno – poledne večer), kalendář; HODINY 2.     rodina a rodokmen (genealogie)

1.     téma: FYZIKÁLNÍ ČAS  Pro pochopení fyzického času je důležité, aby děti nejen znaly názvy (dní, měsíců,…), ale aby objevily cykličnost, pravidelnost v jejich střídání. Zpočátku má seznamování s těmito pojmy prožitkový charakter – ptáme se:  co děláš v pondělí? co děláš v neděli? který den je dnes? který den byl včera? který den je dříve? který den je později? je pondělí dříve než čtvrtek? je sobota později než pátek? Atd.

To však nestačí k pochopení historického času – musí pochopit navíc operaci ZAHRNOVÁNÍ. POCHOPIT UDÁLOST jako událost historickou znamená umístit ji mezi jiné historické události podle časové relace DŘÍVE – POZDĚJI (než) - časová osa

Cvičení: 1. Řekni, co jsi dělal včera, předevčírem, v neděli apod. (všímat si tvaru slovesa, který používají; jestliže používají jen jednoho času, svědčí to o nedostatečném operačním myšlení a o jeho neschopnosti vyjádřit z centrovaného hlediska nevratný sled) 2.     Řekni, co jsi dělal, děláš a budeš dělat od včerejšího rána do zítřejšího večera. 3.     Sestav kalendář pro měsíc, kdy máš narozeniny (máme kalendář se slepými dny, označeny jsou jen 1. dny v měsíci) 

2. téma: RODINA a RODOKMEN Zařazení : 2. třída Toto téma se zpravidla „zpřehledňuje“ pomocí rozhovoru nad rodinnými fotografiemi, které si mají děti přinést do školy. Fotografie: Þ    kdo ke komu patří? Þ    kdo se komu narodil? Þ    kdo je starší (mladší)? Þ    připište jména k panáčkům Þ    kdo je bratr? (ten, kdo se narodil mým rodičům kromě mě) Þ    babička – dědeček, strýc – teta, bratranec – sestřenice – vysvětlení všech vztahů. 

zaznamenáváme správné a nesprávné odpovědi, vyhodnotíme procento úspěšných dětí, příp. čas, který potřebovaly pro pochopení relace Pochopená relace = když dítě řekne:“pátek je dříve než sobota a sobota je později než pátek“ (vratný vztah); uzavře se následnost a relace se stává pohyblivou --- OPERACE.

Stěžejní úkol: NAKRESLI SVŮJ VLASTNÍ RODOKMEN! Dílčí kroky: 1.      uvědomění si významu pojmu MATKA (můžou existovat na světě lidé, kteří nemají matku (otce)? Proč ne (ano)? Všichni lidé mají matku (otce), i když je nemusí znát. Hlavním zdrojem poznatků je jazyk dětí: Jak víš, že ta maminka, kterou máš, je tvoje maminka? (jméno, podoba, péče, fotografie, povídání prarodičů,…) - jde o tzv. zástupné role. Nezástupná role matky = to, že jsem se jí narodil(a).  

Hry - operační cvičení: 2.      navodit schopnost zaujmout hledisko druhého v systému rodinných vztahů (synem otce jsem já) Hry - operační cvičení: „Představ si, že se jdeš jako tvůj tatínek zeptat paní učitelky do školy na prospěch jeho syna. Které otázky asi tatínek paní učitelce položí?“(pozorujeme schopnost dítěte zaujmout odstup, decentrovat otázky) Þ    prohloubení pochopení – navodit OPERACI: „narodila jsem se mámě“ „dcerou maminky jsem já“ TAM ZPĚT já jsem její dcera ona je moje matka  

Operační cvičení: 1. zaujmi stanovisko svého otce v rodině 2.      představ si jeho syny 3.      vyčleň z nich toho, který „není můj bratr“ …AHA!!! (dítě dále netápe, ví).   O co vlastně půjde? Děti vlastně zvládnou základní genealogickou relaci „otec –syn“: Þ    synem svého otce jsem já Þ    jsem-li synem svého otce, pak jsem vnukem jeho otce Þ    jsem-li synem otce, pak jsem synovcem otcova bratra (sestry) a bratrancem jeho (jejích) dětí

Výzkum (Vyskočilová) - výsledky byly vyhodnoceny podle těchto kritérií: správnost označení (jména) a umístění sebe sama v rodokmenu správnost umístění prarodičů z obou stran správnost umístění relátů strýc a teta (pokrevní a přiženění) a sestřenice a bratranec. Tématu bylo věnováno 6 vyučovacích hodin. Po 1. hodině správně řešilo úkol 54% dětí, po 2. hod. 64%, v 6. hod. 96% dětí. Nejtěžší byla OPERACE inverze centrovaných vztahů (když já jsem její vnuk, ona je moje babička,…)

ZÁVĚR: Podmínka vnímání toku historického času: Þ    děti dovedou zaujmout hledisko někoho, „kdo žil dříve než ony“, kdo se narodil dříve než ony“ Þ    děti ovládly relaci dříve – později, dříve než – později než. Literatura: MACHALOVÁ, M. rukopis 2004 VYSKOČILOVÁ, E. Pokus vyučovat žáky 2. ročníku chápání historického času na základě genealogie. Komenský, č. 9, 1974, s. 545-553. VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření základů historického myšlení žáků 2. ročníku. Komenský, č. 4, 1976, s. 341-348.