Emoce v předškolním věku: Jak s nimi pracovat Mgr. Martina Koubíková 24.10.2017
Žádná emoce není špatná Radost Smutek Strach Hněv Odpor Překvapení Ve všech kulturách (evoluční význam) → Pociťovat jakoukoli emoci není špatné (záleží ale na způsobu vyjádření)
Pozor tedy na vyjádření typu: „Kluci nebrečí.“ „Holčičky se nesmí vztekat.“ „Nebreč, nic se ti nestalo.“ „Nemáš mít z čeho strach. Nic se ti neděje.“
Každé dítě je jedinečné Není univerzální způsob, jak by dítě mělo reagovat Vliv temperament, kultura, aktuální stav Změny mohou být signálem, že je něco jinak/špatně
Čitelnost emocí a tzv. dvojná vazba Zlobím se na tebe, že sis neuklidil hračky! Kazuistika
Možnosti vyjádření emocí – podpora: Vlastní příklad Jaké emoce rodič vyjadřuje a jakým způsobem Jaké emoce se v rodině „nenosí“ Není potřeba svoje emoce před dětmi skrývat (jen pozor na přílišné zatahování dětí) Pojmenovávání, co sám rodič cítí, i toho, co vidí u dítěte Příběhy, pohádky (film V hlavě)
Jak se cítíš? Neverbální techniky Jsem naštvaná Jsem veselá Jsem smutná
Jak se cítíš? Použití škálování
Emoce v předškolním věku Jsem ráda, že jsem na pouti, ale nejsem ráda, že tu s námi není taťka. Větší stabilita oproti batolecímu věku Ubývá negativních emočních reakcí, spíše pozitivní ladění Vázáno na aktuální situace Bez ambivalence – jen jedna emoce v čase
Emoce v předškolním věku Smysl pro humor – (př. opakování nesmyslných nebo zakázaných slov) Postupné vnímání příčin emocí Rozvíjí se kontrola emočních projevů (jeden z aspektů školní zralosti) Stejný prožitek jako důležitá osoba
Rozumím, že jsi naštvaný, že jsme ti nekoupili novou hračku. Vztek Jak vzniká? Pocit nerespektování potřeb či přání Co s ním? Vyjádření práva dítěte se takto cítit Zároveň neustupování z nastavených pravidel (riziko použití emoce pro manipulaci) Jednotnost ve výchově Rozumím, že jsi naštvaný, že jsme ti nekoupili novou hračku.
Vztek: Co s ním? Prostor a čas pro zklidnění (vztekací židle, koutek, podložka) Bezpečné vybití energie
Vztek: aktuální situace Proč jsi taková bordelářka? Minulý týden jsi zapomněla bundu, dneska batoh? Pořád něco! Jak ti mám pomoct, abys zítra nezapomněla batoh ve škole?
Vztek: Já výroky Jsem hrozně rozčilená, když slyším nadávky. Jsi zlá holka. Proč jsi rozbrečela svoji sestru?
Vztek: co když NÁM to ujede? Dát dopředu varování „Varuji tě, moje trpělivost je u konce“ Být na to s partnerem spolu – zastupování se Vydýchat se Dát si prostor (jít na chvíli do jiné místnosti) Pokud nám to ujelo, tak se k tomu vrátit a klidně uznat, že jsme situaci neustáli v klidu (tak, jak bychom chtěli)
Smutek Uznat to, že dítě se takto cítí Najít příčinu a podle toho reagovat Hledat možnosti, aby se dítě cítilo lépe Externalizace
Nejčastější důvody smutku u dětí předškolního věku a co s tím Aktuální neuspokojení potřeb (př. rodiče nekoupí hračku) Vyjádření porozumění Neuhýbání (riziko) Odloučení (první dny ve školce) Váš postoj dítě může uklidnit nebo znervóznit Seznámení se s prostředím Dítě má informace o tom, kde je rodič Zástupný symbol (oblíbená hračka) Jasný plán, kdy se vrátíte Vlastní zkušenost, co vám pomohlo
Nejčastější důvody smutku u dětí předškolního věku a co s tím Rodinné konflikty (rozvod) Tendence k sebeobviňování (rodinné konflikty) Ujistit dítě, že za konflikty rodičů nemůže Komunikovat s dítětem (nepopírat konflikty), ale nezatěžovat ho detaily Neočerňovat druhého rodiče před dítětem Nedělat z dítěte prostředníka vzkazů Informovat ho o tom, co se bude dít dále Nemoc, úmrtí v rodině, mazlíčka Truchlení je normální (prozatím není pochopení smrti jako definitivní – to až v cca 10) Netabuizovat Možnost rozloučení Potíže mimo rodinu Tendence k somatizaci (bolení bříška, potíže se spánkem)
Strach Vázán na rozvoj dětské představivosti Magické myšlení Typické strachy v předškolním věku: Strašidla Přírodní živly Tma Co s ním? Nezlehčovat, ale ani nadbytečné rozebírání Využít magického myšlení Vynechat strašidelné příběhy, filmy, hry
Strach ze tmy Co s ním? Noční můry Večerní rituál dodá jistotu Mazlíček v posteli Pootevřené dveře Baterka, lampička Noční můry Neprobouzet Dodat pocit jistoty a bezpečí Pokud bude chtít, tak mluvit o snu Pokud bude chtít, nakreslit
Užitečné publikace: Příběhy, které léčí (Maria Molicka) Výchova dětí 1000 + 1 rada pro každou situaci (Gail Rechlin, Caroline Winkler) Divoké zvíře (K. I. Al-Ghani) Tygr dělá uáááá (Kamila a Petr Kopsovi)
Užitečné hry:
Děkuji vám za pozornost! Mgr. Martina Koubíková www.psychologiemk.cz psychologiemk@gmail.com V prezentaci byly použity obrázky z google.com