ETIKA Jana HOROVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Občanská nauka Sociálně patologické jevy IV. ; VY_32_INOVACE_D2_12
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Právní hledisko dětské paliativní péče
Domácí násilí.
Stáří a právo na důstojný život
Fyziologický porod Porod mimo ústav Ošetření novorozence
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Reprodukční zdraví a plánované rodičovství
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Digitální učební materiál
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CAN-Child Abuse and Neglect
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
PÉČE SOUDU O NEZLETILÉ VE VĚCECH ZDRAVOTNÍ PÉČE © Anna Hořínová, 2012.
Správa sociálního zabezpečení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Projekt dětská skupina MOTÝL
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociální patologie SCPT SCPA
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Úvod do problematiky domácího násilí v kontextu činnosti OSPOD Brno, 7. dubna 2016.
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Práva a povinnosti mezi manželi
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Mgr. Rostislav Navláčil 14. Kriminalita páchaná na dětech
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Číslo v digitálním archivu školy
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Krizová pomoc.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Neonatologie v České republice (a v Mostě)
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

ETIKA Jana HOROVÁ

1989 Úmluva o právech dítěte (práva dítěte a povinnosti státu) kontrola OSN ratifikace 193 států

PRÁVA DĚTÍ právo na život právo na jméno právo poznat své rodiče a být jimi vychováván svoboda myšlení a náboženského vyznání právo na ochranu soukromí právo na ochranu před násilím, ponižováním a vykořisťováním právo na ochranu zdraví a využívání zdravotnických zařízení právo na životní úroveň potřebnou pro jeho rozvoj právo na vzdělání právo na používání vlastního jazyka právo na odpočinek a volný čas právo na ochranu před nebezpečnou prací

POVINNOSTI STÁTU Stát musí přijmout opatření: ke snížení dětské úmrtnosti k zajištění lékařské pomoci dětem k zajištění odpovídající péče matce před porodem k poskytování pomoci rodičům se zabezpečením životních podmínek dítěte k zajištění bezplatného základního vzdělání pro všechny děti k zajištění podpory středního vzdělání, které je buďto bezplatné, nebo je dítěti v případě nutnosti poskytnuta finanční pomoc k zajištění ochrany před užíváním narkotik k zajištění ochrany před sexuálním vykořisťováním k zabránění únosů a obchodování s dětmi k ochraně dětí před mučením, omezování osobní svobody

CHARTA PRÁV DĚTÍ V NEMOCNICI 1993 Markéta a Jiří Královcovi - Nadace Klíček (klicek.org) ► text podpořila Centrální etická komise MZ

Motto nadačního fondu Klíček

RODINA MÁ KLÍČOVÝ VÝZNAM FAMILY CENTRED CARE péče, která usnadňuje spolupráci péče zaměřená na celou rodinu podpora rodiny v přirozené pečovatelské roli prosazování zachování rodinného způsobu života zajištění spolupráce rodiny během hospitalizace RODINA MÁ KLÍČOVÝ VÝZNAM PRO VÝSLEDEK LÉČBY

Práva hospitalizovaných dětí Děti mají být do nemocnice přijímány jen tehdy, pokud péče, kterou vyžadují, nemůže být stejně dobře poskytnuta v domácím ošetřování nebo při ambulantním docházení.

Práva hospitalizovaných dětí Děti v nemocnici mají mít právo na neustálý kontakt se svými rodiči a sourozenci. Tam, kde je to možné, mělo by se rodičům dostat pomoci a povzbuzení k tomu, aby s dítětem v nemocnici zůstali. Aby se na péči o své dítě mohli podílet, měli by rodiče být plně informováni o chodu oddělení a povzbuzováni k aktivní účasti na něm.

Práva hospitalizovaných dětí Děti a jejich rodiče musejí mít právo na informace v takové podobě, jaká odpovídá jejich věku a chápání. Musejí mít zároveň možnost otevřeně hovořit o svých potřebách s personálem.

Herní terapeut

Práva hospitalizovaných dětí Děti anebo jejich rodiče mají právo poučeně se podílet na veškerém rozhodování ohledně zdravotní péče, která je jim poskytována. Každé dítě musí být chráněno před všemi zákroky, které pro jeho léčbu nejsou nezbytné, a před zbytečnými úkony podniknutými pro zmírnění jeho fyzického nebo emocionálního rozrušení.

Práva hospitalizovaných dětí S dětmi se musí zacházet s taktem a pochopením a neustále musí být respektováno jejich soukromí.

Práva hospitalizovaných dětí Dětem se musí dostávat péče náležitě školeného personálu, který si je plně vědom fyzických i emocionálních potřeb dětí každé věkové skupiny.

Práva hospitalizovaných dětí Děti mají možnost v nemocnici nosit své vlastní oblečení a mít s sebou své věci.

Práva hospitalizovaných dětí O děti má být pečováno společně s jinými dětmi téže věkové skupiny.

Práva hospitalizovaných dětí Děti mají být v prostředí, které je zařízeno a vybaveno tak, aby odpovídalo jejich vývojovým potřebám a požadavkům a aby zároveň vyhovovalo uznaným bezpečnostním pravidlům a zásadám péče o děti.

Práva hospitalizovaných dětí Děti mají mít plnou příležitost ke hře, odpočinku a vzdělání, přizpůsobenou jejich věku a zdravotnímu stavu.

Jednání s malými pacienty LASKAVĚ SPRAVEDLIVĚ ODPOVĚDNĚ Laskavě, avšak odpovědně. Spravedlivě, avšak laskavě. Odpovědně, avšak spravedlivě.

ETIKA V NEONATOLOGII NEONATOLOGIE: je podobor pediatrie, který se specializuje na péči o fyziologické i patologické novorozence NOVOROZENECKÝ VĚK: od narození do 28. dne

Porod - zákon 372/2011 o zdravotních službách 1) Porodem se rozumí ukončení těhotenství narozením živého nebo mrtvého dítěte  2) Za narození živého dítěte se považuje úplné vypuzení nebo vynětí plodu z těla matčina, bez ohledu na délku trvání těhotenství, jestliže plod po narození dýchá nebo projevuje alespoň jednu ze známek života, to je srdeční činnost, pulsaci pupečníku nebo nesporný pohyb kosterního svalstva bez ohledu na to, zda byl pupečník přerušen nebo placenta připojena 3) Mrtvě narozeným dítětem se rozumí plod narozený bez známek života, jehož hmotnost je 500g a více, nelze-li porodní hmotnost určit, narozený po 22. dokončeném týdnu těhotenství, a nelze-li délku těhotenství určit, nejméně 25 cm dlouhý, a to od temene hlavy k patě.

ETIKA V NEONATOLOGII Nejčastější etické problémy: Právo novorozence na život. Kde je skutečná hranice životaschopnosti novorozence. Právo na plnohodnotný život Kdy intenzivní péči neposkytnout Právo na důstojné umírání a smrt novorozence Právo na rodiče Ochrana práv dítěte (kouření během laktace, odmítání transfuze, domácí porody…) Práva samotného plodu

Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte CAN- Child Abuse and Neglect Soubor nepříznivých příznaků v nejrůznějších oblastech stavu vývoje dítěte i jeho postavení ve společnosti, v rodině především. Výsledek úmyslného ubližování dítěti, způsobeného nejčastěji nejbližšími.

TÝRANÉ DÍTĚ Tělesné týrání - tělesné ublížení dítěti anebo nezabránění ublížení či utrpení dítěte, včetně úmyslného otrávení nebo udušení dítěte, a to tam, kde je určitá znalost či důvodné podezření, že zranění bylo způsobeno anebo že mu vědomě nebylo zabráněno. (definice podle Zdravotní komise Rady Evropy z roku 1992 Nejčastěji jsou týrány děti do 1 roku Aktivní a pasivní týrání

AKTIVNÍ TĚLESNÉ TÝRÁNÍ nepřiměřeném bití rukou (facky a pohlavky) bití různými nástroji kopání do dítěte, údery pěstí způsobení bodných, řezných a sečných ran různými nástroji vytrhávání vlasů nepřiměřené tahání za ušní boltce kousání dítěte způsobování popálenin vláčení dítěte po zemi odmrštění, odhození dítěte svazovaní a připoutání dítěte škrcení dušení silné třesení otravy jedy a chemikáliemi a také podávání alkoholu a drog.

PASIVNÍ TĚLESNÉ TÝRÁNÍ ► Nedostatečné uspokojení nejdůležitějších potřeb dětí v návaznosti na jeho potřeby psychické a sociální. ► Jde o úmyslné, ale také neúmyslné nepečování o dítě jedná se také o opomenutí v péči o dítě či pochopení rodičovské role.

PASIVNÍ TĚLESNÉ TÝRÁNÍ poruchy vzniklé z nekvalitní a nedostatečné výživy nedodržování poskytnutí dítěti zdravotní péče a základní hygieny nedostatek přístřeší, ošacení a ochrany vykořisťování dětí formou nucené práce či žebrání nedostatky ve výchově a vzdělání

PSYCHICKÉ TÝRÁNÍ Psychické týrání zahrnuje chování, které má vážný negativní vliv na citový vývoj dítěte a vývoj jeho chování. Slovní útoky na sebevědomí dítěte Opakované ponižování dítěte Odmítání, zavrhování

PSYCHICKÉ TÝRÁNÍ snižování sebevědomí dítěte slovní formou (nadávky, často vulgární) opakované ponižování dítěte zavrhovaní dítěte vystavování dítěte stresovým situacím při řešení domácích konfliktům násilná izolace dítěte citové vydírání dítěte podrývání sebedůvěry a sebevědomí dítěte opakovaným urážením a podceňováním kladení nerealistických nároků na dítě nedostatečný zájem o dítě z důvodu vysoké zaměstnanosti rodičů

ZANEDBÁVÁNÍ Vyznačuje se nedostatkem péče, což způsobuje vážnou újmu ve vývoji dítěte anebo dítě ohrožuje. Tělesné zanedbávání - neposkytování přiměřené výživy, oblečení, přístřeší, zdravotní péče a ochrany před ohrožením. Citové zanedbávání - neuspokojování citových potřeb dítěte, a to pokud se týče náklonnosti i pocitu dítěte, že někam patří. Zanedbávání výchovy a vzdělání Zanedbávání v oblasti zdravotní péče

SEXUÁLNÍ ZNEUŽÍVÁNÍ Nepatřičné vystavení dítěte pohlavnímu kontaktu, činnosti či chování. Zahrnuje jakékoliv pohlavní dotýkání, styk či vykořisťování kýmkoliv, komu bylo dítě svěřeno do péče, anebo kýmkoliv, kdo dítě zneužívá. (definice podle Zdravotní komise Rady Evropy z roku 1992)

KDO MŮŽE POMOCI? Rodina Škola Zdravotníci Orgány sociálně právní ochrany dětí (krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, obecní úřady, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodně-právní ochranu dětí). Policie Linka důvěry, Dětské krizové centrum Společnost- nebýt lhostejný

Týrané a zneužívané děti v ČR 2009 ………………..4447 2010 ………………. 5878 2011…………..........6642

Literatura Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Grada Publishing, Praha 1995 Pòthe, P.: Dítě v ohrožení, G plus G, Praha 1999 Drtilová, J., Koukolík, F.: Odlišné dítě, Vyšehrad, Praha 1994 Mufsonová, S., Kranzová: O týrání a zneužívání Matějček, Z.: Po dobrém nebo po zlém, Portál, Praha 1993