1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět a metody dějin umění
Advertisements

Regionální akademie FAČR Michal Prokeš Vedoucí úseku talentované mládeže FAČR Clarion Congress Hotel Ostrava.
 Avantgardní umělecký směr  Vznikl v Itálii, silně se prosadil také v Rusku  Odmítá jakékoli tradice v umění i v kultuře  Schvaloval válku jako jediný.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_04_DĚJINY UMĚNÍ IV. – Umění románské.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Vizuální kultura Úvod Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií vizuální kultury Výtvarné umění: architektura.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Trochem typografie, bokem Pecina Vladislav Kluska, 2.A Střední škola KNIH, o. p. s.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
Výsledky přijímacího řízení
Talent marketingových komunikací
Vizuální kultura Úvod.
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Pop-art.
Portrét podle Jan van Eycka
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Téma 5: Tělesnost, pohlaví a rod
Reliéf podle Arcimbolda
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Gotika Název školy: Základní škola Karla Klíče Autor: Alena Pavolková
Architektonická kompozice
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Idea ve výtvarném umění
ARTE POVERA Tematická oblast
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy pedagogické metodologie
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
KUBISMUS Metelková Surov.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Předmět a metody dějin umění
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Kapitoly z dějin umění I.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Zásady kompozice stránky a dokumentu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Výtvarné umění starověkého Egypta
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Informatika – Grafika.
Vizuální kultura Úvod.
Předmět a metody dějin umění
Sémiotika.
Kultura a věda mezi válkami
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Počítačová podpora konstruování
Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Vizuální kultura. Interdisciplinární vztahy výtvarné.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ANOPRESS IT Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Křivonosková Kateřina
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Transkript prezentace:

1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média Vizuální kultura: kromě „vysokého“ umění zahrnuje rovněž lidové a „nízké“ formy kultury, je motivována zájmem o vizuální formu, která nyní převládá v médiích, komunikaci a při šíření informací

2. Teorie VK – základní definice Nicolas Mirzoeff: „taktika pro studium funkcí světa uskutečňovaná skrze obrazy, zobrazení a vizualizace, spíše než skrze texty a slova“ Martin Irvine: analýza „vizuální mediace“ nebo „vizuální reprezentace“; naše vizuální zkušenost je však vždy „kontaminována“ ne-vizuálním (ideologie, texty, diskurzy, náboženská vyznání, „vizuální kompetence“ atd.) Norman Bryson: „dějiny obrazů“, sémiotický výklad zobrazení

3. Teorie vizuální kultury a příbuzné akademické obory http://www.georgetown.edu/faculty/irvinem/CCT510/VisualCulture-TheoryMap-Disciplines.html

4. Rozšiřování předmětu dějin umění Uměleckoprůmyslové hnutí, 2. pol. 19. stol. Alois Riegl, Die spätrömische Kunstindustrie, 1901 George Kubler, The Shape of the Time, 1962 Michael Baxandall: period eye – dobové oko, 1972 The new art history: vliv poststrukturalismu Hans Belting, Konec dějin umění (Das Ende der Kunstgeschichte?, 1. vyd. 1983), Obrazová antropologie (BildAnthropologie, 2001)

5. Reflexe výtvarné kultury dějiny výtvarného umění umělecká kritika programové texty (sebe)reflexe umělců obecnější teorie vycházející z vyhraněných filosofických, estetických, psychologických... kritérií

Reflexe díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57

Variace: Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973) Teor Variace: Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973) Teor. diskuze: Michel Foucalt, Svetlana Alpers, Michael Fried

Marcel Duchamp, ready mades Kolo bicyklu, 1913; Fontána, 1917

René Magritte Zrada obrazů, 1928-29; Procházky Euklidovy, 1955

Andy Warhol, Brillo Box, 1964, 1969 Teoretická diskuze: Arthur C. Danto

Jiří Kolář: proláž Rozhovor pana B. s panem R Jiří Kolář: proláž Rozhovor pana B. s panem R. v nebi (Pocta Baudelairovi)

Jeff Koons, Slon, 1995 Jiří Surůvka, Teddy Bear, 2002