EU peníze středním školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genové interakce.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genové interakce Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Autozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci V Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – ptáci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - plazi Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci III Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/15 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny II. - RNA, proteosyntéza Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/16 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci I Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
EU peníze středním školám
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
EU peníze středním školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genové interakce I..
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – teoretický základ   Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 2. 3. 2013 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 3. - 4. ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva)   Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Genetické interakce – teoretický základ Metodika/anotace: Genetické interakce jsou důležitou kapitolou pro pochopení projevu genetické výbavy. Tento materiál dává přehled základních typů genetických interakcí s jednoduchým příkladem, kde bude nutné aplikovat nabyté znalosti. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Genové interakce Vztah mezi více geny, který se projevuje fenotypově Expresivita – intenzita projevu znaku př. citlivost čichu Penetrance – frekvence projevu znaku v populaci Rozdíl monofaktoriální x polyfaktoriální dědičnost → zde se uplatňuje polyfaktoriální dědičnost

Polyfaktoriální dědičnost Na vzniku konkrétního znaku se podílí 2 a více genů s větší expresivitou. Rozeznáváme několik typů kvalitativních a kvantitativních interakcí: 1. Kvalitativní: Epistáze (nadřazenost genu) dominantní, recesivní, inhibice Komplementarita Kompenzace

Pokud vycházíme z dihybridního stavu, je základní fenotypový štěpný poměr při úplné dominanci..? 1:2:1:2:4:2:1:2:1 1:2:3:4:5:1 3:3:4:3:3 9:3:3:1 1:2:1 1:1 3:1

Pokud vycházíme z dihybridního stavu, je samozřejmě základní fenotypový štěpný poměr roven: 1:2:1:2:4:2:1:2:1 1:2:3:4:5:1 3:3:4:3:3 9:3:3:1 1:2:1 1:1 3:1 Veškeré genetické interakce tento poměr posouvají a mění různým způsobem. Pojďme se na ně tedy podívat:

Epistáze dominantní Dominantní alela nadřazeného genu překryje v účinku fenotypový projev dominantní alely genu hypostatického (podřazeného). Pokud je tedy v genotypu zastoupena dominantní alela epistatického znaku, v konečném fenotypovém projevu nezáleží na ostatních alelách. Původní poměr 9:3:3:1 je v konečném projevu..?

Pokud zvolím za epistatický gen A/a a hypostatický gen pak B/b, bude výsledek vypadat takto: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 12:3:1

Epistáze recesivní Nadřazenost připadá na recesivního homozygota v daném znaku, který v konečném projevu překrývá dominantní alelu hypostatického genu. Projev je tedy vázán pouze na výskyt dvou recesivních alel v genotypu. Fenotypový poměr je pak:

Pokud za epistatický gen zvolím opět gen A/a, potom bude vypadat potomstvo takto: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 9:3:4

Inhibice Epistatická dominantní alela nemá vlastní fenotypový projev, ale jejím výskytem je inhibován fenotypový projev dominantní alely hypostatického genu. V konečném projevu je fenotypový štěpný poměr roven..?

Pokud bude epistatický gen A/a, pak bude potomstvo při inhibici vypadat takto: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 3:13

Komplementarita Spolupůsobení dominantních alel interagujících genů – musí být přítomna vždy alespoň jedna dominantní alela od každého genu v genotypu. Pokud je přítomna recesivní sestava, znak se neprojeví – Někdy je proto nazývána komplementarita dvojitou recesivní epistází. Fenotypový štěpný poměr je tak..?

Výsledek: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 9:7

Kompenzace Protisměrné působení dominantních alel. Projev je dám pouze výskytem dominantní alely jednoho či druhého genu. Pokud se objeví v genotypu od každého genu alespoň jedna dominantní alela, nedojde k fenotypovému projevu genu – je shodný s projevem dvojnásobných recesivních homozygotů. Fenotypový štěpný poměr je tak..?

Výsledek: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 3:3:10

2. Kvantitativní interakce ovlivňují intenzitu projevu 2 a více genů se stejným projevem Nekumulativní – geny se v projevu nenásobí, ale doplňují - stačí pouze zastoupení dominantní alely jednoho či druhého genu → fenotypový štěpný poměr je..?

Výsledek: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 15:1

b) Kumulativní – násobení projevu a) s dominancí – stačí jedna dom. alela pro projev znaku, pokud jsou zastoupeny dom. alely od obou genů, intenzita projevu je vyšší → fen. poměr je: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 9:6:1

b) bez dominance – záleží na počtu zastoupených dom b) bez dominance – záleží na počtu zastoupených dom. alel od obou genů → poměr je: Výsledný fenotypový štěpný poměr je při úplné dominanci roven: 1:4:6:4:1

Příklady k procvičování najdete v následující prezentaci. Tabulky – archiv autora