Konference „Chudoba a sociální vyloučení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Ing. Stanislava Správková
 schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor Úřadu vlády  zmocněnec vlády pro lidská práva  monitorovací výbor Vznik AGENTURY.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Agentura pro sociální začleňování Sociální podnikání - Šance podnikat jinak Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše – Malá.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Fungování ASZ v lokalitách na příkladu Kutné Hory Jiří Franc/místostarosta Kutné Hory Vít Lesák/Agentura pro sociální začleňování Praha,
Standardizovaný proces v lokalitách / Praktický příklad lokality Toužim/Teplá 05/2011 Jakub Švec, Alexandr Olah.
Setkání s NNO – představení KPSVL 23. duben 2015, Jakub Švec.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Základní informace o KAP a MAP 10. března Přehled důležitých zkratek Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy = ESIF) Krajské akční plány.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Místní plán inkluze + OP VVV
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Podpora obcím, které se potýkají se sociálním vyloučením
Spolupráce Žďáru nad Sázavou s Agenturou pro sociální začleňování
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Ing. Stanislava Správková
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Transkript prezentace:

Silné a slabé stránky práce v sociálně vyloučených lokalitách z pohledu strategického plánování Konference „Chudoba a sociální vyloučení – příčiny, rizika a možnosti řešení dopadu“ Jihlava 26.9.2017

Agentura pro sociální začleňování Odbor Úřadu vlády ČR, sekce lidských práv ministr pro lidská práva Jan Chvojka Poslání Agentury: podpora obcí v procesu sociálního začleňování podpora subjektů na místní úrovni nadresortní přístup expertní aktér propojování veřejné správy, neziskového a expertního sektoru Spolupracující subjekty na místní a regionální úrovni: koordinovaný přístup (KP): 6 vln – 47 obcí/svazků + 1 svazek obcí v hodnotícím procesu vzdálená podpora: 12 obcí (z toho 3 před vstupem do KP) podpora místních akčních plánů: 38 obcí/MAS podpora krajských akčních plánů: 14 krajů

Poslání Agentury Agentura je expertním nástrojem Vlády ČR k zajištění podpory sociálního začleňování. Agentura podporuje obce a jejich svazky v jejich snaze zajišťovat či pomáhat zajistit všem občanům rovný přístup ke vzdělávání, bydlení, zdravotní péči, zaměstnání, sociálním službám, sociální práci, komunitním aktivitám, bezpečí a prevenci dalšího sociálního vyloučení, Agentura podporuje opatření, která pomohou samosprávám v procesu sociální integrace obyvatel ohrožených sociálním vyloučením a v rozvoji sociálně vyloučených lokalit v kontextu a zájmu celé obce a všech jejích občanů. Agentura propojuje subjekty na místní úrovni tak, aby spolupracovaly při sociálním začleňování. Agentura podporuje nadresortní přístup a propojování veřejné správy s neziskovým a expertním sektorem. Agentura zprostředkovává zpětnou vazbu o účinnosti veřejných politik v oblasti sociálního začleňování a navrhuje systémová opatření.

Vize pozitivní intervence na místní úrovni Obec a Agentura ve spolupráci s partnery participativně sestavili místní strategický plán sociálního začleňování, jehož naplněním na území obce dochází: - k integraci sociálně vyloučených obyvatel, k revitalizaci či redukci vyloučených lokalit, k rozvoji problémových částí obce, k rozvoji veřejných služeb, které odpovídají potřebám všech obyvatel obce, k zajištění rovného přístupu všech občanů ke vzdělávání, bydlení, zdravotní péči, zaměstnání, sociálním službám, sociální práci, komunitním aktivitám, bezpečí a prevenci dalšího sociálního vyloučení, k rozvoji občanské společnosti, k podpoře občanského soužití, k posílení sociální soudržnosti obce

Oblasti intervence Agentura pomáhá obcím a místním subjektům zejména v těchto oblastech: v rozšiřování expertního know-how pro zajištění sociální soudržnosti v zajištění služeb na podporu vzdělání, podporu zaměstnanosti, sociálních služeb, sociální práce, komunitních aktivit, bezpečí, prevenci dalšího sociálního vyloučení, sociálního bydlení a zajištění infrastruktury pro tyto služby; v čerpání prostředků z evropských strukturálních fondů, státního rozpočtu, krajských dotačních programů a dalších zdrojů; v komunikaci s ústředními orgány státní správy, zejména resorty, které mají sociální začleňování v gesci; z podnětů při práci v lokalitách Agentura formuluje návrhy v oblasti legislativy, dotačních titulů, sociálních politik, apod.

Nástroje Situační analýzy (mikroanalýza, vstupní analýza, ad- hoc analýzy) Lokální partnerství (pracovní skupiny, místní aktéři) Participativní aktivity (focus group, rozhovory, veřejná setkání, participativní plánování) Výzkumné aktivity Poradenství v oblasti inkluzivních politik (příklady dobré i špatné praxe, zahraničí zkušenosti, tematické sítě) Participativní plány (strategický plán sociálního začleňování, místní akční plán, místní plán inkluze, plán poradenství, plán vzdálené podpory) Projektové poradenství (podpora zpracování projektových záměrů, podpora realizace projektů) Evaluace Podpora zajištění udržitelnosti Vzdělávání místních aktérů http://www.socialni-zaclenovani.cz/nastroje-asz

Strategické plánování - proces vzájemně provázaných kroků Práce lokální partnerství (pracovní skupiny, místní aktéři) Analytické podklady (situační analýzy - mikroanalýza, vstupní analýza, ad- hoc analýzy) Participativní aktivity (focus group, rozhovory, veřejná setkání, dotazníková šetření, rozhovory v rodinách) Výzkumné podklady Expertní know-how v oblasti inkluzivních politik (příklady dobré i špatné praxe, zahraničí zkušenosti, tematické sítě) Vzdělávání místních aktérů Participativní plánování (strategický plán sociálního začleňování, místní akční plán, místní plán inkluze, plán poradenství, plán vzdálené podpory)

Silné stránky – Agentura kompetentní tým na místní úrovni (lokální konzultanti, lokální poradci, pracovníci na PR) expertní podpora z centra (výzkumníci, centrální experti, evaluátoři, facilitátoři) kvalitní analytické procesy (podrobné zmapování rozsahu sociálního vyloučení) metodické know-how (participativní plánování, „stromování“, práce se sítí místních aktérů, evaluace) věcné know-how (opatření pro řešení příčin problémů, přenos zkušeností z ostatních obcí, dobré praxe/úspěšné projekty, zavádění systémových změn) zprostředkování zdrojů (KPSVL – čerpání prostředků z 3 OP)

Slabé stránky – Agentura Agentura není ukotvena v žádném zákoně – nemá pravomoci Agentura je jen průvodcem, inspirátorem - řešení a jeho úspěšnost závisí na vůli místních aktérů Dopady práce Agentury nejsou přímé, ale zprostředkované (koordinace, plánování, mediace, vzdělávání, poradenství) – nenaplněná očekávání Hlavním nástrojem dopadů (ovlivnění změny kvality života ve vyloučených lokalitách) jsou projekty místních aktérů – výsledek nezávisí na Agentuře Nedostatečné zapojování sociálně vyloučených osob - malá participace cílové skupiny Proces participativního plánování je časově velmi náročný - nespokojenost místních aktérů s oddálením zdrojů Agentura nespravuje žádné zdroje – časově i obsahově náročná koordinace s nositeli dotačních titulů, operačních programů Agentura může působit v lokalitě jen omezený čas a s omezenými kapacitami

Silné stránky – místní aktéři kompetentní tým z řad zaměstnanců obecních úřadů, neziskových a další organizací aktéři mají zkušenosti s tvorbou strategických dokumentů (komunitní plány sociálních služeb, plány rozvoje města, plány prevence kriminality) aktéři mají zkušenosti s podáváním projektů aktéři mají zkušenosti s participativními metodami práce s veřejností a sociálně vyloučenými osobami aktéři mají znalost místních podmínek aktéři tvoří produktivní místní sítě aktéři disponují logistickým zázemím

Slabé stránky – místní aktéři sociálně vyloučené osoby nebývají zajímavou cílovou skupinou pro lokální politiky a veřejnost - upřednostňování jiných CS různé zájmy místních aktérů - preferování vlastních zájmů nad řešením problémů absence zkušenosti místních aktérů s inkluzivními politikami, metodami, nástroji - časově a odborně náročná jednání nereálná očekávání změny - rozčarování z toho, že dopady intervencí se projeví často za několik let nízké povědomí o udržitelnosti aktivit – nereálná představa, že jedna intervence vše změní, neochota intervenovat po dlouhou dobu finanční motivace bez snahy o proinkluzivní politiky - snaha získat zdroje na jiné než inkluzivní aktivity převaha represivních postupů nad prointegračními - neochota akceptovat odborná doporučení

Náročnost strategického participativní plánování časově náročné náročné na odbornou znalost procesů inkluze (předávání zkušeností, vzdělávání aktérů, prointegrační know-how) náročné na vyjednávání (hledání konsensu mezi zájmy, podpora prointegračních postojů, náročné na participativní procesy vazba na politické mechanismy (politické zájmy, časování procesních postupů)

Přínosy spolupráce partnerství síťování posilování expertního know-how win-win situace (prevence konfliktu v území) využití vnějších zdrojů (finanční, metodické) cílené intervence (evidence based policy) pravděpodobnější udržitelnost změny posílení sociální soudržnosti

Těšíme se na spolupráci. Děkuji za pozornost . Radka Soukupová (vedoucí oddělení lokálních koncepcí a sociálního začleňování) tel: +420 727 942 173, +420 296 153 272 mail: soukupova.radka@vlada.cz