Silné a slabé stránky práce v sociálně vyloučených lokalitách z pohledu strategického plánování Konference „Chudoba a sociální vyloučení – příčiny, rizika a možnosti řešení dopadu“ Jihlava 26.9.2017
Agentura pro sociální začleňování Odbor Úřadu vlády ČR, sekce lidských práv ministr pro lidská práva Jan Chvojka Poslání Agentury: podpora obcí v procesu sociálního začleňování podpora subjektů na místní úrovni nadresortní přístup expertní aktér propojování veřejné správy, neziskového a expertního sektoru Spolupracující subjekty na místní a regionální úrovni: koordinovaný přístup (KP): 6 vln – 47 obcí/svazků + 1 svazek obcí v hodnotícím procesu vzdálená podpora: 12 obcí (z toho 3 před vstupem do KP) podpora místních akčních plánů: 38 obcí/MAS podpora krajských akčních plánů: 14 krajů
Poslání Agentury Agentura je expertním nástrojem Vlády ČR k zajištění podpory sociálního začleňování. Agentura podporuje obce a jejich svazky v jejich snaze zajišťovat či pomáhat zajistit všem občanům rovný přístup ke vzdělávání, bydlení, zdravotní péči, zaměstnání, sociálním službám, sociální práci, komunitním aktivitám, bezpečí a prevenci dalšího sociálního vyloučení, Agentura podporuje opatření, která pomohou samosprávám v procesu sociální integrace obyvatel ohrožených sociálním vyloučením a v rozvoji sociálně vyloučených lokalit v kontextu a zájmu celé obce a všech jejích občanů. Agentura propojuje subjekty na místní úrovni tak, aby spolupracovaly při sociálním začleňování. Agentura podporuje nadresortní přístup a propojování veřejné správy s neziskovým a expertním sektorem. Agentura zprostředkovává zpětnou vazbu o účinnosti veřejných politik v oblasti sociálního začleňování a navrhuje systémová opatření.
Vize pozitivní intervence na místní úrovni Obec a Agentura ve spolupráci s partnery participativně sestavili místní strategický plán sociálního začleňování, jehož naplněním na území obce dochází: - k integraci sociálně vyloučených obyvatel, k revitalizaci či redukci vyloučených lokalit, k rozvoji problémových částí obce, k rozvoji veřejných služeb, které odpovídají potřebám všech obyvatel obce, k zajištění rovného přístupu všech občanů ke vzdělávání, bydlení, zdravotní péči, zaměstnání, sociálním službám, sociální práci, komunitním aktivitám, bezpečí a prevenci dalšího sociálního vyloučení, k rozvoji občanské společnosti, k podpoře občanského soužití, k posílení sociální soudržnosti obce
Oblasti intervence Agentura pomáhá obcím a místním subjektům zejména v těchto oblastech: v rozšiřování expertního know-how pro zajištění sociální soudržnosti v zajištění služeb na podporu vzdělání, podporu zaměstnanosti, sociálních služeb, sociální práce, komunitních aktivit, bezpečí, prevenci dalšího sociálního vyloučení, sociálního bydlení a zajištění infrastruktury pro tyto služby; v čerpání prostředků z evropských strukturálních fondů, státního rozpočtu, krajských dotačních programů a dalších zdrojů; v komunikaci s ústředními orgány státní správy, zejména resorty, které mají sociální začleňování v gesci; z podnětů při práci v lokalitách Agentura formuluje návrhy v oblasti legislativy, dotačních titulů, sociálních politik, apod.
Nástroje Situační analýzy (mikroanalýza, vstupní analýza, ad- hoc analýzy) Lokální partnerství (pracovní skupiny, místní aktéři) Participativní aktivity (focus group, rozhovory, veřejná setkání, participativní plánování) Výzkumné aktivity Poradenství v oblasti inkluzivních politik (příklady dobré i špatné praxe, zahraničí zkušenosti, tematické sítě) Participativní plány (strategický plán sociálního začleňování, místní akční plán, místní plán inkluze, plán poradenství, plán vzdálené podpory) Projektové poradenství (podpora zpracování projektových záměrů, podpora realizace projektů) Evaluace Podpora zajištění udržitelnosti Vzdělávání místních aktérů http://www.socialni-zaclenovani.cz/nastroje-asz
Strategické plánování - proces vzájemně provázaných kroků Práce lokální partnerství (pracovní skupiny, místní aktéři) Analytické podklady (situační analýzy - mikroanalýza, vstupní analýza, ad- hoc analýzy) Participativní aktivity (focus group, rozhovory, veřejná setkání, dotazníková šetření, rozhovory v rodinách) Výzkumné podklady Expertní know-how v oblasti inkluzivních politik (příklady dobré i špatné praxe, zahraničí zkušenosti, tematické sítě) Vzdělávání místních aktérů Participativní plánování (strategický plán sociálního začleňování, místní akční plán, místní plán inkluze, plán poradenství, plán vzdálené podpory)
Silné stránky – Agentura kompetentní tým na místní úrovni (lokální konzultanti, lokální poradci, pracovníci na PR) expertní podpora z centra (výzkumníci, centrální experti, evaluátoři, facilitátoři) kvalitní analytické procesy (podrobné zmapování rozsahu sociálního vyloučení) metodické know-how (participativní plánování, „stromování“, práce se sítí místních aktérů, evaluace) věcné know-how (opatření pro řešení příčin problémů, přenos zkušeností z ostatních obcí, dobré praxe/úspěšné projekty, zavádění systémových změn) zprostředkování zdrojů (KPSVL – čerpání prostředků z 3 OP)
Slabé stránky – Agentura Agentura není ukotvena v žádném zákoně – nemá pravomoci Agentura je jen průvodcem, inspirátorem - řešení a jeho úspěšnost závisí na vůli místních aktérů Dopady práce Agentury nejsou přímé, ale zprostředkované (koordinace, plánování, mediace, vzdělávání, poradenství) – nenaplněná očekávání Hlavním nástrojem dopadů (ovlivnění změny kvality života ve vyloučených lokalitách) jsou projekty místních aktérů – výsledek nezávisí na Agentuře Nedostatečné zapojování sociálně vyloučených osob - malá participace cílové skupiny Proces participativního plánování je časově velmi náročný - nespokojenost místních aktérů s oddálením zdrojů Agentura nespravuje žádné zdroje – časově i obsahově náročná koordinace s nositeli dotačních titulů, operačních programů Agentura může působit v lokalitě jen omezený čas a s omezenými kapacitami
Silné stránky – místní aktéři kompetentní tým z řad zaměstnanců obecních úřadů, neziskových a další organizací aktéři mají zkušenosti s tvorbou strategických dokumentů (komunitní plány sociálních služeb, plány rozvoje města, plány prevence kriminality) aktéři mají zkušenosti s podáváním projektů aktéři mají zkušenosti s participativními metodami práce s veřejností a sociálně vyloučenými osobami aktéři mají znalost místních podmínek aktéři tvoří produktivní místní sítě aktéři disponují logistickým zázemím
Slabé stránky – místní aktéři sociálně vyloučené osoby nebývají zajímavou cílovou skupinou pro lokální politiky a veřejnost - upřednostňování jiných CS různé zájmy místních aktérů - preferování vlastních zájmů nad řešením problémů absence zkušenosti místních aktérů s inkluzivními politikami, metodami, nástroji - časově a odborně náročná jednání nereálná očekávání změny - rozčarování z toho, že dopady intervencí se projeví často za několik let nízké povědomí o udržitelnosti aktivit – nereálná představa, že jedna intervence vše změní, neochota intervenovat po dlouhou dobu finanční motivace bez snahy o proinkluzivní politiky - snaha získat zdroje na jiné než inkluzivní aktivity převaha represivních postupů nad prointegračními - neochota akceptovat odborná doporučení
Náročnost strategického participativní plánování časově náročné náročné na odbornou znalost procesů inkluze (předávání zkušeností, vzdělávání aktérů, prointegrační know-how) náročné na vyjednávání (hledání konsensu mezi zájmy, podpora prointegračních postojů, náročné na participativní procesy vazba na politické mechanismy (politické zájmy, časování procesních postupů)
Přínosy spolupráce partnerství síťování posilování expertního know-how win-win situace (prevence konfliktu v území) využití vnějších zdrojů (finanční, metodické) cílené intervence (evidence based policy) pravděpodobnější udržitelnost změny posílení sociální soudržnosti
Těšíme se na spolupráci. Děkuji za pozornost . Radka Soukupová (vedoucí oddělení lokálních koncepcí a sociálního začleňování) tel: +420 727 942 173, +420 296 153 272 mail: soukupova.radka@vlada.cz