Jakou nabídku očekává český turista v Polsku
Záleží o jakého návštěvníka jde Podle věku/životní periody: mladí lidé (hledají zážitky, zábavu atd.), rodiny s malými nebo většími dětmi (rodiče, senioři), páry s odrostlými dětmi - prázdné hnízdo, senioři. Hlavní důvod návštěvy, nejlákavější aktivity: turistika, sport – pěší, cykloturistika, vodní turistika atd., relaxace a dovolená u vody, poznávací turistika – příroda, historie, kultura, městská turistika atd., zážitková turistika, adrenalin, agroturistika, venkovská turistika, kongresová turistika, business klienti, nákupy, lázeňství a SPA atd.
Délka pobytu: jednodenní výlet (součást putování), víkend, prodloužený víkend (např. Jičín), týdenní pobyt (prázdniny, dovolená atd.). Způsob přípravy dovolené: Někdo si rád sám vše plánuje – je pro něj důležitý dobrý zdroj informací na internetu (nejlépe v češtině) – vypíchnutá TOP nabídka – přehledný zdroj informací - kvalitní fotografie. Někdo jiný neinvestuje čas do přípravy, chce hotové balíčky služeb (ubytování, doprava, průvodce, zážitky atd.) – kvalitní turistická informační centra, agentury, cestovní kanceláře. Turistický průmysl nebo autentičnost: turistická lákadla – úplné přizpůsobení turistům (resorty, Madeira), autentičnost – skutečné/tradiční Polsko (sicilská města).
Turistická informační centra by měla mít pro jednotlivé typy návštěvníků (cílové skupiny) připraveny strukturované nabídky – manuály pro konkrétní typy návštěvníků. Využití manuálu v TIC: zašle potenciálnímu návštěvníkovi strukturovanou informaci na základě e-mailového dotazu, pracovníci TIC využijí manuály pro jednotlivé typy návštěvníků, kteří navštíví TIC (velký význam pro brigádníky, nové pracovníky TIC atd.) – je tím zaručen kvalitní standard informací.
Ale musí přijít první impuls – touha jet do Polska
Polská turistická organizace www.polsko.travel.cz stránky jen částečně v češtině, nemotivující web (ne image), spíše informační – strukturovaný - vyhledávač podle zájmu, plánovač trasy - po zadání kritérií (lokalita, typ aktivity, typ atraktivity) nabídne místa, která by člověka mohla zaujmout. Veletrhy cestovního ruchu, fam tripy, press tripy. Propagační materiály, omezeně články v mediích (např. časopisy Epocha, Napsáno životem, Moje země, Apetit, Svět ženy, Turista, 21. století). Dle marketingového plánu PTO Česká republika nebyla v letech 2012 - 2017 prioritním trhem.
Polský institut v Praze http://www.polskyinstitut.cz Polský institut je kulturním institutem, jehož úkolem je zajišťovat propagaci polské kultury v zahraničí. Je možné se zastavit pro propagační materiály. Zaslal na dotaz odkazy na zajímavé novinové články, weby: http://www.ttg.cz/objevte-poklady-dolniho-slezska/ http://www.cestyapamatky.cz/cesty/vratislav-a-dolni-slezsko-2014/lazne- dusniky http://www.cestyapamatky.cz/cesty/vratislav-a-dolni-slezsko-2014/maly- historicky-exkurs http://www.staypoland.com/wroclaw_vylety.htm http://info.um.opole.pl/cz/
Propagace Polska jako destinace cestovního ruchu v komparaci s vybranými státy Evropy – VŠE Praha Autorka: Bc. Jitka Jarmová Polsko v České republice dosud není tak známé jako ostatní sousední státy - jsou pro něj velmi silnou konkurencí. Výhoda Slovenska spočívá především v kulturní blízkosti, společné historii, časté rodinné vazby. Rakousko má velmi silnou výhodu v přítomnosti velehor, které jsou ideální zimní destinací s vysokou úrovní služeb. Úroveň služeb je výhodou také pro Německo.
Polsko nebylo v České republice propagováno jako destinace cestovního ruchu v porovnání s ostatními sousedními státy. Počet českých turistů (absolutně), případně počet přenocování českých turistů v hromadných ubytovacích zařízeních je v Polsku nejnižší, pokud porovnáváme počty českých turistů nebo počet jejich přenocování v sousedních státech České republiky. V České republice neexistuje instituce (financována státem nebo soukromým sektorem), která by byla zodpovědná za propagaci Polska jako destinace cestovního ruchu.
Položila jsem několik otázek prostřednictvím e-mailu známým, přátelům, pracovním partnerům. Co se Vám vybaví, když se řekne dovolená v Polsku? Byli jste na dovolené v Polsku? Proč? Co se Vám tam líbilo, nelíbilo? Uvažujete nebo plánujete dovolenou, víkend nebo výlet do Polska? Proč? Co Vás tam láká? Zaregistrovali jste nějakou reklamu na dovolenou v Polsku? Motivovala Vás k cestě do Polska? Je něco, co by Vás přesvědčilo/motivovalo k dovolené v Polsku. Znáte nějaké turistické nabídky/atraktivity v Polsku, které Vás lákají?
Brno, 45 let, žena, svobodná, cestovatelka, sportovní dovolené Ahoj Pavlo, dost zajímavé. Zjistila jsem, že vlastně o Polsku jako turistickém cíli nevím vůbec nic. Co se Vám vybaví, když se řekne dovolená v Polsku? Rovina, moře, velké vzdálenosti, horší silnice a chybějící informace o turistických zajímavostech. Byli jste na dovolené v Polsku? Proč? Co se Vám tam líbilo, nelíbilo? Nebyla. Uvažujete nebo plánujete dovolenou, víkend nebo výlet do Polska? Proč? Co Vás tam láká? Zatím neplánuji, nemám důvod. Zaregistrovali jste nějakou reklamu na dovolenou v Polsku? Motivovala Vás k cestě do Polska? Reklamu na dovolenou do Polska jsem nezaznamenala. Je něco, co by Vás přesvědčilo/motivovalo k dovolené v Polsku. Informace. Znáte nějaké turistické nabídky/atraktivity/cíle v Polsku, které Vás lákají? Neznám.
Silné stránky Snadná dopravní dostupnost. Snadné dorozumění – blízkost jazyka. Cenová dostupnost. Bezpečné prostředí. Pohoda. Žádné zbytečné omezování zákazy. Většinou nebyl problém s parkováním – příznivé ceny. Polská kuchyně, široká nabídka kvalitních rybích pokrmů. Byli jsme nadšení vstřícností lidí, historickými cíli - Jelenia Góra, Wroclaw, Opole, Krakov. Mají rádi Čechy.
Aktivní dovolená – vodní sporty (námořní kurzy atd Aktivní dovolená – vodní sporty (námořní kurzy atd.), pěší turistika, cykloturistika (značené trasy), běžecké lyžování. Krásná historická města se spoustou zajímavostí a milými lidmi - kde to zkrátka žije. Udržované památky (zámky, církevní památky, UNESCO atd.). Nádherná příroda (Krkonoše, Tatry, Stolové hory, Mazurská jezera, Baltské moře, písečné duny atd.). Atraktivní lokality s málo turisty (Polské Bieszczady). Turistická centra s kvalitními službami.
Slabé stránky Polsko není prezentováno v ČR jako turistický cíl. Nedostatek informací, tím nezájem Čechů o Polsko. Setkání se s informacemi o Polsku je spíš náhoda. Propagační letáky v českých partnerských městech – spíše výjimka. Špatná image vytvořená v minulosti nebo způsobená medii – nepořádek, nekvalitní potraviny, nejistota, cesty do Polska jen za nákupy (tržnice). Internetové stránky fungují jen částečně v češtině. Často jsou nepřehledné, přehlcené informacemi. Není vypíchnutá TOP nabídka. Chybí image fotografie.
U respondentů, kteří navštívili Polsko nebyly popsány téměř žádné nedostatky. Ne vždy možnost platit kartou, případně EURem. Omezená rychlost na silnicích mezi obcemi. Prezentovat možnosti hromadné dopravy do jednotlivých cílů.
Co dále český turista očekává Specifickou nabídku dle typu návštěvníka. Nejlépe nabídku, kterou jinde nenajde. TOP nabídka. Rychlý a přehledný zdroj informací (web, mobilní aplikace, částečně tištěný materiál) nejlépe v českém jazyce, když připravuje cestu doma. Kvalitní zdroj informací (turistická informační centra, poskytovatelé služeb, web, mobilní aplikace, částečně tištěný materiál) na místě dovolené. Nutná spolupráce všech partnerů – provázanost nabídky. Kvalitní služby (turistické atraktivity, ubytování, stravování, doprava, včetně parkování atd.) za odpovídající ceny. Autentičnost. Setkání s místními lidmi – přátelství, otevřenost, vstřícnost.
Děkuji za pozornost a přeji hodně spokojených návštěvníků. Ing. Pavla Bičíková Tel. 724 078 973, e-mail: pavla.bicikova@seznam.cz