Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě ruských skladatelů
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Hudba 20. století.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vážná hudba první poloviny 20.století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Bohuslav Martinů
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
HUDBA V BAROKU.
Moderní populární hudba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_849_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
 Název: Leoš Janáček  Šablona : III/ 2  Číslo : 39  Autor : Vyhnálková Zuzana  ZŠ Choltice „Učíme se pro život“  Klíčová slova: moderní hudba 20.
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
V bludišti stylů Igor Stravinskij a jeho hudba 20. století
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_19_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Balet Základní škola Libina, příspěvková organizace,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_28_Antonín Dvořák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Ruští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_03_RUŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Název školy:Základní škola Netvořice Autor:Mgr. Ludmila Vodehnalová Název:VY_32_INOVACE_04_ Téma:Klasicismus Č. projektu:OP VK 1.4.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
JAZZ A SWING V ČESKÉ HUDBĚ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Petr Iljič Čajkovskij AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Test k ověření znalostí z HV
Jazz a swing v české hudbě
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_15_HIP_HOP_RAP Dějiny hudby
Jaroslav Ježek AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Určeno žákům prvního stupně ZŠ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_O9_JAZZ Dějiny hudby 8. ročník
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvíz Test 1 2 poslech Pojmy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hudební renesance v Čechách
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Průhonice
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_19
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Dějiny hudby a její osobnosti
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol Hudba 20. století 2.část Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol

Obsah: Hudba 1. pol. 20.století I. Stravinskij V čem bylo dílo I. Stravinského novátorské Svěcení jara Další díla Ruský balet S. Ďagileva

1. Hudba 1. poloviny 20.století Skladatelé přelomu 19. a 20.století hledali nové hudební prostředky, nové kompoziční systémy, nové zvuky. 20. Století lze označit jako období sónické. Některé skladatele ovlivnilo více proudů a stylů. Příkladem bohatosti a pestrosti stylů v tvorbě je dílo Igora Stravinského.

2. I. Stravinskij (1882-1971) Igor Stravinskij byl ruský hudební skladatel a významný představitel nového hudby 20.století. Hudební kompozici studoval u Rimského-Korsakova. Ve své počáteční tvorbě vycházel z hudby Mocné hrstky a impresionismu. Od roku 1914 žil v cizině - ve Švýcarsku, Francii a USA. Ve Francii ho výrazně ovlivnil baletní soubor Ruský balet S. P. Ďagileva. Pro Ďagilevův soubor napsal vynikající balety: Petruška, Pták Ohnivák.

Igor Stravinskij

3. V čem bylo dílo Stravinského novátorské: Kladl důraz na zvukovost, sóničnost. V harmonii využíval disonantní a zahuštěné souzvuky. Rytmus v jeho skladbách je až drsný a mohutný. V orchestru obsazoval mnoho bicích nástrojů. Poslech:

V prvním období využil ruského folklóru. Dále: V prvním období využil ruského folklóru. V některých skladbách se vrátil ke starým klasickým a barokním skladbám, do kterých vložil nový hudební obsah (neoklasicismus, neobaroko). Vnesl do hudby expresionistický výboj. Inspiroval se prvky jazzu. Využil dodekafonie a seriální hudby.

4. Svěcení jara Balet Svěcení jara měl premiéru v Paříži v roce 1913. Choreografii k němu vytvořil Ďagiľev. Vyvolal bouřlivé reakce publika. Nejnápadnější v této skladbě je rytmus - syrový, bouřlivýa barbarský. Melodicky je skladba zvláštní, krátké motivy se stále opakují. Tato skladba představuje zlom ve vývoji hudby. Započíná novou hudební epochu.

5. Další díla Balety – Pták Ohnivák, Petruška, Orfeus Komorní skladba - Příběh vojáka (pro 7 nástrojů a recitátora) Jazzové skladby – Rag time pro jedenáct nástrojů, Piano rag music Zpívaný balet Pulcinella Opera Život prostopášníka (neoklasicismus) Opera-oratorium Oidipus rex (neobaroko) Koncert pro dva sólové klavíry Díla dodekafonie, hudba seriální – Cantata, Septet pro dechové nástroje, písně na texty W. Shakespeara

Svěcení jara v Národním divadle

6. Ruský balet S. Ďagileva Stravinského přímo fascinoval taneční projev Ruského baletu. Tanečníci do krajnosti využívali výrazových a pohybových prostředků. Pohybem sledovali kompozici hudebního díla. Pohyb korespondoval s hudebním výrazem. Neupřednostňovali ladnost a krásu pohybu. Nebáli se přirozenosti a živelnosti pohybu tanečníků.

Soubor Ruský balet S. Ďagileva

Použitá literatura, zdroje Stručné dějiny evropské hudby, Montanex Jan Mazurek Hudební výchova pro gymnázia 2., SPN A. Charalambidis a kol. Poslechové CD k učeb.řadě Hudební výchova pro gymnázia 2, SPN (část z baletu Svěcení jara – 1,44min.) http://www.iccomeglians.net/Lavori/medie/educazionemusicale/stravinskij.htm http://www.topzine.cz/novy-balet-v-narodnim-divadle-sveceni-jara-od-symfonie-pres-argentinske-tango-po-pohansky-ritual http://operaplus.cz/komu-vdecime-za-chanel-no-5/