Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol Hudba 20. století 2.část Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Obsah: Hudba 1. pol. 20.století I. Stravinskij V čem bylo dílo I. Stravinského novátorské Svěcení jara Další díla Ruský balet S. Ďagileva
1. Hudba 1. poloviny 20.století Skladatelé přelomu 19. a 20.století hledali nové hudební prostředky, nové kompoziční systémy, nové zvuky. 20. Století lze označit jako období sónické. Některé skladatele ovlivnilo více proudů a stylů. Příkladem bohatosti a pestrosti stylů v tvorbě je dílo Igora Stravinského.
2. I. Stravinskij (1882-1971) Igor Stravinskij byl ruský hudební skladatel a významný představitel nového hudby 20.století. Hudební kompozici studoval u Rimského-Korsakova. Ve své počáteční tvorbě vycházel z hudby Mocné hrstky a impresionismu. Od roku 1914 žil v cizině - ve Švýcarsku, Francii a USA. Ve Francii ho výrazně ovlivnil baletní soubor Ruský balet S. P. Ďagileva. Pro Ďagilevův soubor napsal vynikající balety: Petruška, Pták Ohnivák.
Igor Stravinskij
3. V čem bylo dílo Stravinského novátorské: Kladl důraz na zvukovost, sóničnost. V harmonii využíval disonantní a zahuštěné souzvuky. Rytmus v jeho skladbách je až drsný a mohutný. V orchestru obsazoval mnoho bicích nástrojů. Poslech:
V prvním období využil ruského folklóru. Dále: V prvním období využil ruského folklóru. V některých skladbách se vrátil ke starým klasickým a barokním skladbám, do kterých vložil nový hudební obsah (neoklasicismus, neobaroko). Vnesl do hudby expresionistický výboj. Inspiroval se prvky jazzu. Využil dodekafonie a seriální hudby.
4. Svěcení jara Balet Svěcení jara měl premiéru v Paříži v roce 1913. Choreografii k němu vytvořil Ďagiľev. Vyvolal bouřlivé reakce publika. Nejnápadnější v této skladbě je rytmus - syrový, bouřlivýa barbarský. Melodicky je skladba zvláštní, krátké motivy se stále opakují. Tato skladba představuje zlom ve vývoji hudby. Započíná novou hudební epochu.
5. Další díla Balety – Pták Ohnivák, Petruška, Orfeus Komorní skladba - Příběh vojáka (pro 7 nástrojů a recitátora) Jazzové skladby – Rag time pro jedenáct nástrojů, Piano rag music Zpívaný balet Pulcinella Opera Život prostopášníka (neoklasicismus) Opera-oratorium Oidipus rex (neobaroko) Koncert pro dva sólové klavíry Díla dodekafonie, hudba seriální – Cantata, Septet pro dechové nástroje, písně na texty W. Shakespeara
Svěcení jara v Národním divadle
6. Ruský balet S. Ďagileva Stravinského přímo fascinoval taneční projev Ruského baletu. Tanečníci do krajnosti využívali výrazových a pohybových prostředků. Pohybem sledovali kompozici hudebního díla. Pohyb korespondoval s hudebním výrazem. Neupřednostňovali ladnost a krásu pohybu. Nebáli se přirozenosti a živelnosti pohybu tanečníků.
Soubor Ruský balet S. Ďagileva
Použitá literatura, zdroje Stručné dějiny evropské hudby, Montanex Jan Mazurek Hudební výchova pro gymnázia 2., SPN A. Charalambidis a kol. Poslechové CD k učeb.řadě Hudební výchova pro gymnázia 2, SPN (část z baletu Svěcení jara – 1,44min.) http://www.iccomeglians.net/Lavori/medie/educazionemusicale/stravinskij.htm http://www.topzine.cz/novy-balet-v-narodnim-divadle-sveceni-jara-od-symfonie-pres-argentinske-tango-po-pohansky-ritual http://operaplus.cz/komu-vdecime-za-chanel-no-5/