Invaziny (OMP) LPS – enterotoxin lipid A

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Advertisements

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_482_Vlasové ústrojí NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Molekulární biotechnologie č.10e
Struktura látek a stavba hmoty
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Toll-like receptory Toll-like receptory (TLR) a jejich role ve neadaptivní (vrozené) imunitě Vytášek 2010.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Optické vlastnosti zlatých nanočástic
3.přednáška z anatomie pro SM
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vlastnosti plynů.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ODHADOVÉ METODY.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Téma 11: Finanční plánování
Vláknité útvary na povrchu buňky
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Tvar molekuly je dán polohou všech atomů molekulu tvořících
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Genetická informace Velikost genomu:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
GENETICKÉ RIZIKO FAKTORŮ VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Signalizace integriny
Sekvencování DNA.
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
Autor: Mgr.Petr Procházka
EXTRACELULÁRNÍ MATRIX, BUNĚČNÉ ADHEZE A SPOJE
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
Vlastnosti plynů.
Elektrické vlastnosti buňky
Předmět Molekulární a buněčná
Elektrické vlastnosti buňky
Metody Fagocytózy   - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU   4 skupiny testů na fagocytózu:
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Transport nanočástic rostlinou
Biologie.
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Struktura látek a stavba hmoty
Využití bakteriofágů jako modelových organismů
Diagnostika dítěte předškolního věku
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Invaziny (OMP) LPS – enterotoxin lipid A Vnější struktury bakteriálních buněk vs. buňky hostitele – adheze, invaze a remodelace hostitelských buněk Jak jsou indukovány změny některých struktur bakteriální buňky, a jak tyto struktury působí na přestavbu buňky eukaryotické Invaziny (OMP) LPS – enterotoxin lipid A

Eukaryotický cytoskelet a jeho modifikace vlivem patogenů Tendence – vždy vhodná nika pro přežití Ovlivněn viry i bakteriálními patogeny Regulace cytoskeletu vazbou na receptory či vstupem do buňky, a to: Bakteriální toxiny Aktin-regulující GTP-vázající malé proteiny Cytoskelet hostitele slouží k: - přilnutí, vstup do buněk, pohyb uvnitř a mezi buňkami, formování vakuol a remodelace, zábrana fagocytózy...

Patogenita bakterií a eukaryotický aktinový cytoskelet a) Intracelulární patogeni hraje roli při změnách (pohybu buňky a pohlcení bakterie) euk.CM při fagocytóze a) interakcí bakteriálních produktů s receptory cytoplasmatické membrány za regulace cytoskeletu b) přímým vstupem produktů do buňky Intracelulární patogeni possess ligandy reagující s receptory a sekreční systém IV typu translokuje molekulyefektorů do cytoplasmy Takto bakterie svými produkty manipulují aktinový cytoskelet pro promote jejich proliferaci Stimulace polymerace aktinu a zvýšená fagocytóza bakterií!! Rychlé násobení počtu bakteriálních buněk ve tkáních

b) extracelulární patogeni Naopak, produkují substance vstupující do eukaryotické buňky a ničící síť aktinových vláken Tím zabrání pohlcení a natrávení eukaryotickou buňkou

Faktory adheze Clostridium difficile při přilnutí na lidské enetrocyty ve střevě Studium – monovrstva bněčných linií střevních buněk (střevní epiteliální Caco-2 a sliz produkující HT29-MTX), nikoli in vivo! Růst za zahřívání a v přítomnosti krve Mikroskopie: SEM Interakce bakterií s microvilli epitelu, silná vazba na buňky mukózní vrstvy Byly pozorovány hlavně dva povrchově-vazebné protejny 12 a 27kDa

Průchod salmonel epiteliálními buňkami Intracelulární parazity Vstup do vakuol, replikace V přítomnosti povrchů epiteliálních buněk se indukuje syntéza některých proteinů důležitých pro adherenci a invazi Indukce proteinů stimulována trypsinsenzitivními a nueraminidázasenzitivními strukturami epitelu

Přestavba cytoskeletu provázející prostup salmonel epitelem Metodika: konfokální mikroskop, imunofluorescenční a elektronový Po vstupu do vakuol buňky salmonel obklopeny 5-10 um struktur cytoskeletu - rozsáhlými agregáty polymerizovaného aktinu, alfa-aktininu a tropomyosinu krátce po přichycení (20-60 min) a tato vlákna zmizela po internalizaci - tubulin rovněž agreguje.. - studie: aplikace inhibitoru mikrofilament – cytochalasin D, který blokoval bakteriální internalizaci, ale nebránil akumulaci polymerizovaného aktinu Salmonela po vazbě na povrch spouští přestavbu cytoskeletu

Přestavba cytoskeletu vlivem proteinu Neisseria gonorrhoeae Vstup do buněk tkáňové kultury po vazbě Opa (opacity outer membrane proteins) na proteoglykanové receptory Cytochalasin D – látka přerušující mikrofilamenta - opět blokoval vstup buněk Opět akumulace aktinových filament kolem buněk při jejich vstupu do hostitele

Možnosti studií funkce struktur OMP Známé sekvence genů pro invaziny Transformace modelových MO (př: E. coli) těmito geny Plasmid s genem fůzovaným s genem pro beta-laktamásu ve vedoucí sekvenci = E. coli (opa) Oproti netransformovaným E. coli adherovaly na buňky určitého epitelu Kinetika a stupeň invaze byly porovnatelné s hodnotami pro Opa+ N. Gonorrhoeae Metoda studiua invaze: TEM Invaze inhibována: cytochalasin D TEM prokázala: buňky infikovaného epitelu vykazovaly dramatické snížeí filamentů

LPS Lipid A LPS = hlavní molekula buněč.povrchu G- bakterií Vně VM 3 domény - koncový O-polysacharid, jádro=oligosacharid a lipid A Lipid A – je esenciální pro přežití; endotoxin - chemické modifikace (v závislosti na vnějšku!!!) - tedy ovlivnitelný teplotou, pH... Jádro – oligosacharid, několik glykoforem – 11 typů LPS Metody popisu chemické struktury: - tenkovrstevná chromatografie TLC, MS, (maldi, esi), radioizotopové značení

Biosyntéza, transport a modifikace lipidu A= remodelace struktury! Lipid A- fosfolipid na bázi glukosaminu Konstitutivně syntetizovaný Hydrofobní část LPS Příčina septického šoku, vliv na patogenitu – aktivuje IS Analýza strukturních genů pro lipid A Ale – chemická struktura modifikovatelná vnějšími faktory!! Modifikace lipidu A – strukturální změny – ekologická výhoda pro patogeny – strategie G- Izolace a charakterizace lipidu A: fyziologie bakterií, mechanismy ATB rezistence, imunitní odpověď hostitele, vývoj ATB

LPS Coxiella burnetii Buňky fáze I a II !!! – S a R formy Chemické a imunochemické metody Vzácná D-glycero-D-manoheptóza Unikátní cukry, které se nenašly v jiných LPS nebo i jinde v přírodě (6-deoxy-3-C-methyl-L-gulosa = L-virenosa a 3-C-(hydroxymethyl)-L-lyxosa) Labilita vazeb v kyselém prostředí

LPS Haemophilus influenzae Extenzivní intra a interkmenová heterogenita glykoforem