Předsokratovská filozofie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagoras 6.století př. n. l..
Advertisements

Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
a vznik záporných čísel
Antická filosofie VY_32_INOVACE_28-05 Eleaté.
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Thalés z Milétu Petr Földeš.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Empedoklés a Anaxagoras
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
STAROVĚKÁ INDIE.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nová věda  Matematika  Kvantifikace  Hledání zákonitostí   správný způsob myšlení  Prototypem – klasická mechanika.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Pythagoras Michaela Hloušková, c4b
Martina Jiříková C4B.  ŽIVOT  FILOSOFIE  SHRNUTÍ  ZDROJE.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
THALETOVA VĚTA.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Pýthagorás a pýthagorovci Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Řecká kultura archaické období
Filosofie úvod do problému....
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Pythagorova věta – historie
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Definice hmoty Vzorem (pravzory, pralátka…) Identifikací (redukce na známou vlastnost) Gnoseologicky.
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
 nadpřirozené bytosti a bohové  kosmické síly  mýtus- pohled do minulosti  přírodní katastrofa= Boží trest.
6. Taoismus PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Thaletova věta Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_02 Název materiáluVýznamné.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
PYTHAGORAS ŘECKÝ MATEMATIK PYTHAGORŮV ŽIVOT Pythagoras ze Samu, okolo 570 př. n. l. ostrov Samos – po 510 př. n. l. 570 př. n. l.Samos510 př. n. l. o.
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
náboženství staré Číny a Japonska
Vytvořil Aleš Veselý 9.A 7.Zš Kladno
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
Elejská škola.
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Předsókratovská řecká filozofie
PLATÓN př. n. l..
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Pythagorejská škola.
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Transkript prezentace:

Předsokratovská filozofie

Milétská škola Otázka vzniku jsoucna Hledání pralátky Arché = pralátka

Tháles z Milétu Matematika, astronomie Výšku egyptských pyramid zjistil tím, že vypočítal jejich stín Za pralátku považoval vodu

Anaximandros (611 – 549 př.n.l.) Vše je určeno základními protiklady – tepla x chladu, sucha x vlhka Původním principem světa a příčinou bytí je bezmezno = apeiron (neurčité, neomezené) vyděluje se z něho studené, teplé, suché a vlhké

Anaximénes Považoval za pralátku vzduch (apeiros aér - nekonečný, všeobsáhlý, neomezený vzduch) Vše vzniká zřeďováním a zhušťováním vzduchu Zřeďováním se vzduch stává ohněm, zhušťováním vzniká vítr, mračna, voda, země, kámen atd. Periodické střídání vzniku a zániku světů

Pýthagorejci Ideové hnutí se závaznými pravidly života a myšlení Základním tématem pýthagorejců harmonie Čísla = stavební prvky světa

Pýthagorás (580 – 497 př.n.l.) Žil na ostrově Samos Zakladatel matematiky jako vědy o číslech Prazákon nacházel v neměnných číselných vztazích Základem všech jsoucích věcí – číslo Pýthagorejci považovali číslo 10 za naprosto dokonalé (1 + 2 + 3 + 4 = 10)

Použité zdroje: http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Priene_Asia_Minor.png http://antika.avonet.cz/article.php?ID=1935 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anaximander.jpg http://philosophers.narod.ru/antic/anaximenes01.htm http://fyzmatik.pise.cz/25996-vizualizace-pythagorovy-vety.html http://www.matematyka.estranky.cz/clanky/pythagorova-veta.html