NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Energetická hodnota potravin (EH)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Krev - opakování.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu):
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Zeměpis, Liberecký kraj Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
GENETIKA Vazba genů.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Parametrické vyjádření roviny
čeledi krytosemenných rostlin III
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Matematika + opakování a upevňování učiva
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Genové interakce I..
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_18_Genove interakce TÉMA SADY: Genetika I. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: září 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) studenti se v prezentaci seznámí s jevy, kdy se na projevu znaku podílí spolupůsobení většího počtu genů závěr prezentace je doplněn krátkým opakováním klíčová slova: komplementarita, epistáze, duplicitní interakce, kumulativní duplicitní interakce

GENOVÉ INTERAKCE

o konkrétní podobě znaku rozhodují alely všech zúčastněných genů na projevu znaku se podílí spolupůsobení většího počtu genů o konkrétní podobě znaku rozhodují alely všech zúčastněných genů

Typy genových interakcí Komplementarita Epistáze Duplicitní interakce Kumulativní duplicitní interakce

Komplementarita vznik barvy je podmíněn spolupůsobením 2 genů př.barva květů u hrachoru vznik barvy je podmíněn spolupůsobením 2 genů C-dominantní alela řídí tvorbu enzymu, který katalyzuje tvorbu bezbarvého prekurzoru květního barviva anthokyanu c-recesivní alela tento enzym nevytváří R-dominantní alela řídí tvorbu enzymu, který katalyzuje přeměnu bezbarvého prekurzoru na červený anthokyan r-recesivní alela tento enzym nevytváří Ke vzniku barviva je nutná přítomnost obou dominantních alel obou genů (C i R); pokud je přítomna cc nebo rr, jsou květy bílé bez ohledu na přítomnost jakékoliv další dominantní alely

Komplementarita u hrachoru- křížení jedinců F1 generace

Epistáze určitá alela jednoho genu potlačuje projev jiného genu recesivní epistáze → recesivní alela potlačuje projev dominantních alel (viz následující případ)

„Mater certa, pater incertus est!“

„Matka je jistá, otec nejistý!“ při paternitních sporech zjišťujeme krevní skupiny matky, dítěte a muže, jenž byl označen jako otec ne vždy je výsledek jednoznačný…

Příklad recesivní epistáze Ojedinělé případy, kdy žena s krevní skupinou 0 porodila dítě s krevní skupinou AB →příslušnost do krevních skupin je určena přítomností specifických glykoproteinů (antigenů, aglutinogenů) v membránách červených krvinek →glykoproteiny se skládají z několika složek, zařazení každé z nich je řízeno jiným genem →alely genu pro AB0 systém (IA, IB, IO) ovlivňují pouze strukturu koncových oblastí glykoproteinu →pro sestavení celé molekuly glykoproteinu je důležitá dominantní alela genu H; od tohoto genu je známá i vzácná recesivní alela h, která nevytváří aktivní produkt (glykoprotein) →pokud je h v kombinaci hh (vzácné) jedinec má vždy krevní skupinu 0 (bez ohledu na konstituci alel IA, IB a I0); pokud má však v genotypu alely IA i IB, předává je svému potomkovi →u potomka je vysoká pravděpodobnost, že od druhého rodiče získá dominantní alelu H, tím se projeví i IA a IB, pak může mít krevní skupinu AB

Duplicitní interakce jeden znak je podmíněn různými geny k vyjádření tohoto znaku stačí pouze jediná dominantní alela jednoho z těchto genů

Kumulativní duplicitní interakce účinek těchto genů se sčítá projev je ovlivněn počtem dominantních alel

př. zbarvení obilek pšenice

OPAKOVÁNÍ Odpovídejte ANO/NE 1)Při genových interakcích zpravidla nedochází ke změně štěpného poměru v F2 generaci. 2)Při genových interakcích může v některých případech dojít k potlačení projevu určitého genu alelou jiného genu. 3)Při genových interakcích je každý znak podmíněn jedním genem. 4)V určitých případech může být jeden znak podmíněn různými geny a k jeho vyjádření zpravidla stačí jediná dominantní alela jednoho z těchto genů. 5) Může žena s krevní skupinou 0 porodit dítě s krevní skupinou AB?

Správné odpovědi: NE ANO

ZDROJE KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4.

OBRAZOVÝ MATERIÁL KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4.