NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_18_Genove interakce TÉMA SADY: Genetika I. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: září 2013 AUTOR: Markéta Fialová
Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) studenti se v prezentaci seznámí s jevy, kdy se na projevu znaku podílí spolupůsobení většího počtu genů závěr prezentace je doplněn krátkým opakováním klíčová slova: komplementarita, epistáze, duplicitní interakce, kumulativní duplicitní interakce
GENOVÉ INTERAKCE
o konkrétní podobě znaku rozhodují alely všech zúčastněných genů na projevu znaku se podílí spolupůsobení většího počtu genů o konkrétní podobě znaku rozhodují alely všech zúčastněných genů
Typy genových interakcí Komplementarita Epistáze Duplicitní interakce Kumulativní duplicitní interakce
Komplementarita vznik barvy je podmíněn spolupůsobením 2 genů př.barva květů u hrachoru vznik barvy je podmíněn spolupůsobením 2 genů C-dominantní alela řídí tvorbu enzymu, který katalyzuje tvorbu bezbarvého prekurzoru květního barviva anthokyanu c-recesivní alela tento enzym nevytváří R-dominantní alela řídí tvorbu enzymu, který katalyzuje přeměnu bezbarvého prekurzoru na červený anthokyan r-recesivní alela tento enzym nevytváří Ke vzniku barviva je nutná přítomnost obou dominantních alel obou genů (C i R); pokud je přítomna cc nebo rr, jsou květy bílé bez ohledu na přítomnost jakékoliv další dominantní alely
Komplementarita u hrachoru- křížení jedinců F1 generace
Epistáze určitá alela jednoho genu potlačuje projev jiného genu recesivní epistáze → recesivní alela potlačuje projev dominantních alel (viz následující případ)
„Mater certa, pater incertus est!“
„Matka je jistá, otec nejistý!“ při paternitních sporech zjišťujeme krevní skupiny matky, dítěte a muže, jenž byl označen jako otec ne vždy je výsledek jednoznačný…
Příklad recesivní epistáze Ojedinělé případy, kdy žena s krevní skupinou 0 porodila dítě s krevní skupinou AB →příslušnost do krevních skupin je určena přítomností specifických glykoproteinů (antigenů, aglutinogenů) v membránách červených krvinek →glykoproteiny se skládají z několika složek, zařazení každé z nich je řízeno jiným genem →alely genu pro AB0 systém (IA, IB, IO) ovlivňují pouze strukturu koncových oblastí glykoproteinu →pro sestavení celé molekuly glykoproteinu je důležitá dominantní alela genu H; od tohoto genu je známá i vzácná recesivní alela h, která nevytváří aktivní produkt (glykoprotein) →pokud je h v kombinaci hh (vzácné) jedinec má vždy krevní skupinu 0 (bez ohledu na konstituci alel IA, IB a I0); pokud má však v genotypu alely IA i IB, předává je svému potomkovi →u potomka je vysoká pravděpodobnost, že od druhého rodiče získá dominantní alelu H, tím se projeví i IA a IB, pak může mít krevní skupinu AB
Duplicitní interakce jeden znak je podmíněn různými geny k vyjádření tohoto znaku stačí pouze jediná dominantní alela jednoho z těchto genů
Kumulativní duplicitní interakce účinek těchto genů se sčítá projev je ovlivněn počtem dominantních alel
př. zbarvení obilek pšenice
OPAKOVÁNÍ Odpovídejte ANO/NE 1)Při genových interakcích zpravidla nedochází ke změně štěpného poměru v F2 generaci. 2)Při genových interakcích může v některých případech dojít k potlačení projevu určitého genu alelou jiného genu. 3)Při genových interakcích je každý znak podmíněn jedním genem. 4)V určitých případech může být jeden znak podmíněn různými geny a k jeho vyjádření zpravidla stačí jediná dominantní alela jednoho z těchto genů. 5) Může žena s krevní skupinou 0 porodit dítě s krevní skupinou AB?
Správné odpovědi: NE ANO
ZDROJE KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4.
OBRAZOVÝ MATERIÁL KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4.