NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽIVOT VE STŘEDOVĚKU Vlastivěda pro 4. ročník Gabriela Mikulková 2011.
Advertisements

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_13_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:O životě lidí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Energetická hodnota potravin (EH)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
RENESANCE STOLETÍ Mgr. Iveta Vališková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
NOVOVĚK renesanční zámky v ČR
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Společnost a kultura českého státu vrcholného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Středověká filozofie PATRISTIKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vznik česky psané literatury
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Opakování č. 4 Vlastivěda 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Téma (název prezentace)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Středověká kolonizace
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_03_BITVA NA BÍLÉ HOŘE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Život na vesnici Název: VY_32_inovace_08 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Člověk a společnost, Dějepis
Vláda prvních Habsburků
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Druh učebního materiálu
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Počátky slovesného umění
Anotace Materiál obsahuje prezentaci posledních vládnoucích Přemyslovců. Seznamuje i se vznikem a rozvojem měst. Určeno 4.ročníku. Pilotáž: Prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK: 4. DATUM: 10.3.2012 NÁZEV MATERIÁL: VY_32_INOVACE_01_DUMč.13_ŽIVOT VE STŘEDOVĚKU ČÍSLO MATERIÁLU: 13 JMÉNO AUTORA: Mgr. Marta Suchomelová Metodický list / anotace Tato prezentace se může využít v hodinách vlastivědy ve 4. ročníku při výuce dějepisné části, ve které se žáci seznamují s významnými osobnostmi a obdobími českých dějin. Při této prezentaci mohou žáci získat přehled o složení středověké společnosti ve 13. a 14. století a seznámit se blíže s jednotlivými skupinami obyvatel. Zařadí si toto období na časovou osu. Na závěr prezentace si žáci mohou vyplnit krátký test, kterým si ověří znalost získaných informací.

ŽIVOT VE STŘEDOVĚKU

ŘEMESLNÍCI + OBCHODNÍCI ROLNÍCI (poddaní) CHUDINA (lidé bez majetku) • složení obyvatelstva PANOVNÍK ŠLECHTA CÍRKEV MĚŠŤANÉ ŘEMESLNÍCI + OBCHODNÍCI ROLNÍCI (poddaní) CHUDINA (lidé bez majetku)

ŠLECHTA -měla po panovníkovi nejvyšší postavení -vlastnila lesy, pole, louky, rybníky i vesnice -dělila se: páni – měli velkou moc, bohatství, velká panství, hrady, žili v přepychu zemané – chudší, vlastnili většinou 1 vesnici, žili na tvrzích, často sloužili ve vojsku nebo u krále a pánů

CÍRKEV -k církvi patřili: vysocí představitelé církve –arcibiskupové, biskupové řadoví příslušníci církve – kněží, mniši -církev vlastnila kláštery, kostely, vesnice s poddanými, pole, lesy -církev vybírala poplatky za církevní úkony (křest, pohřeb) -církev bohatla, mnozí církevní hodnostáři žili v přepychu

ŽIVOT VE MĚSTECH -města se začala zakládat od 13 ŽIVOT VE MĚSTECH -města se začala zakládat od 13.století -k ochraně měla hradby s branami, které se na noc zavíraly -kamenné stavby: radnice, kostel, měšťanské domy -nejbohatší skupina obyvatel byli obchodníci

-početnější a chudší skupina obyvatel byli řemeslníci -řemeslník s rodinou žili většinou v prvním patře domu -v přízemí bývala dílna a místo k prodeji výrobků -mistr řemeslník měl učně a tovaryše -mistři se postupně sdružovali do cechů

-chudina byla nemajetná skupina obyvatel, patřili sem tovaryši, učedníci, dělníci na stavbách a žebráci STAVBA STŘEDOVĚKÉHO DOMU

ŽIVOT VE VESNICÍCH -většina rolníků byli poddaní krále, šlechty nebo církve -museli odvádět poddanské dávky (peníze a část úrody ze svého pole) a pracovat na panských polích (robota) -malá skupina obyvatel byli bohatí sedláci -obyvatelé, kteří nevlastnili žádnou půdu, byli bezzemci, museli pracovat na cizí půdě

PRÁCE NA POLI PRÁCE NA POLI

OPAKOVÁNÍ 1) Kdo měl nejvyšší postavení ve středověké společnosti? Panovník. 2) Jak se dělila šlechta? Páni a zemané. 3) Jakou ochranu měla středověká města? Města měla hradby a vodní příkopy. 4) Kdo žil ve městech? Obchodníci, řemeslníci a městská chudina. 5) Jaké povinnosti měli poddaní? Museli odvádět poddanské dávky a pracovat na panských polích. 6) Jaké postavení měla církev? Církev měla velkou moc a vlastnila velký majetek.

Použité zdroje KRETSCHMER, Albert. wikipedia [online]. [cit. 8.5.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1300-1350,_German._-_044_-_Costumes_of_All_Nations_(1882).JPG PEINTRE DES CHRONIQUEST. wikipedia [online]. [cit. 8.5.212]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Couronnement_de_Beno%C3%AEt_XIII.jpg UNKNOW. wikipedia [online]. [cit. 8.5.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:14-alimenti,_pesci,Taccuino_Sanitatis,_Casanatense_4182..jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tacuin_Lin47.jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:7-alimenti,pane,Taccuino_Sanitatis,_Casanatense_4182..jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stavba_d%C5%99ev%C4%9Bn%C3%A9ho_domu_a_%C4%8Derp%C3%A1n%C3%AD_vody_ze_studny.jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:St%C5%99edov%C4%9Bk%C3%A9_stavitelstv%C3%AD.jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDivot_st%C5%99edov%C4%9Bk%C3%A9ho_roln%C3%ADka.jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDivot_st%C5%99edov%C4%9Bk%C3%A9ho_roln%C3%ADka.2.jpg <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDivot_st%C5%99edov%C4%9Bk%C3%A9ho_roln%C3%ADka.gif SEMOTANOVÁ, Eva.. Atlas českých dějin. 1.díl do roku 1618. 1.vyd. Praha: Kartografie, Praha, 1998. ISBN 8070115017. s.42 – 43.