Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR04_Mra03_11 Vytvořeno: Listopad 2012 Autor: Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Sada: Kmitání a vlnění Název vzdělávacího materiálu: Rozdělení vlnění Ročník: 1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia
Anotace: Prezentace popisuje druhy vlnění. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky. Očekávané výstupy: Žák iIlustruje na příkladech druhy vlnění
Rozdělení vlnění
Rozdělení vlnění Podle orientace výchylky ke směru šíření lze vlnění rozdělit na podélné vlnění příčné vlnění Podle šíření vlnění lze provést rozdělení na postupné vlnění stojaté vlnění
Postupné vlnění podélné Částice pružného tělesa kmitají ve směru, kterým vlnění postupuje. Během šíření vlny dochází k postupnému zhušťování a zřeďování podélné vlny. Vzniká v tělesech všech skupenství, která jsou pružná při změně objemu (tzn. při stlačování a rozpínání). Podélným vlněním se šíří zvuk.
Model podélného vlnění
Animace podélného vlnění
Postupné vlnění příčné Hmotné body kmitají kolmo na směr, kterým vlnění postupuje. Je charakteristické pro pružná tělesa ve tvaru tyčí, vláken apod.
Model příčného vlnění
Animace příčného vlnění
Test č.1 Podle orientace výchylky ke směru šíření lze vlnění rozdělit na: podélné a příčné postupné a stojaté postupné a podélné stojaté a příčné podélné a příčné
Test č.2 Struna kmitající s frekvencí 680 Hz vytváří v okolním vzduchu: a) příčnou vlnu o vlnové délce asi 0,5 m, b) podélnou vlnu o vlnové délce asi 0,5 m, c) podélnou vlnu o vlnové délce asi 2 m, d) příčnou vlnu o vlnové délce asi 2 m. b) podélnou vlnu o vlnové délce asi 0,5 m,
Zdroje http://mog.wz.cz/fyzika/2rocnik/kap306.htm http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pricna_vlna.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Podelna_vlna.gif