ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_05_Životní úroveň TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 8.10. 2013
Materiál je určen k interaktivní výuce. Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“. Žáci se seznamují s pojmy životní úroveň a její struktura, měření životní úrovně dílčí a globální. Na základě získaných poznatků posuzují dílčí měření životní úrovně (snímek č. 6) a pomocí digitálního pera odpovídají na otázky k tabulce č. 1 (snímek č. 7). Na snímku č. 8 je úkolem žáků spočítat a určit změnu v dílčím posuzování ŽÚ. Prostřednictvím internetového odkazu na snímku č. 9 si žáci vytváří představu o globálním posuzování ŽÚ a následně odpovídají na otázky k tomuto tématu (snímek č. 11). Cílem interaktivní výuky je pochopení složitosti a relativnosti při posuzování životní úrovně. Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce.
Základní pojmy I Životní úroveň …přesněji… Stupeň uspokojování hmotných a duševních potřeb lidí a souhrn životních podmínek, za kterých jsou tyto potřeby uspokojovány. …přesněji… Kolik statků a služeb obyvatelstvo spotřebuje a v jaké kvalitě Kolik statků a služeb je obyvatelstvu poskytnuto státem a v jaké kvalitě (množství veřejných statků a služeb) Úroveň podmínek (životní prostředí, množství volného času,..), za kterých jsou uspokojovány naše potřeby
Struktura životní úrovně Základní pojmy II Struktura životní úrovně Osobní spotřeba Společenská spotřeba ve službách (školství, zdravotnictví,..) Spol. spotřeba v obraně, bezpečnosti a správě státu Úroveň bydlení Délka volného času Sociální jistoty Životní prostředí
Měření (porovnávání) životní úrovně Základní pojmy III Měření (porovnávání) životní úrovně Dílčí – v každé ze složek zvlášť – např. reálná mzda Globální – obtížné – obecně dáno výkonností národního hospodářství – HDP podle parity kupní síly vyjádřené v dolarech na osobu daného státu
Úkol 1 - dílčí měření životní úrovně – tabulka 1 Druh potraviny 2001 2005 maso v kg 77,8 81,4 mléčné výrobky v kg 208,8 231,4 ovoce v kg 70,1 80,5
Nelze, pouze při dodržení zásady „za jinak stejných podmínek“ Otázky k tabulce č. 1 Čím měříme životní úroveň podle tabulky č.1? Podle množství statků (určitých druhů potravin), které obyvatelstvo spotřebovalo v daných letech Jedná se o globální nebo dílčí měření životní úrovně? Dílčí Stoupla nebo klesla životní úroveň mezi lety 2001 a 2005 podle tohoto kritéria? Stoupla Lze toto tvrzení považovat za jednoznačně správné? Nelze, pouze při dodržení zásady „za jinak stejných podmínek“
Úkol 2 – dílčí měření životní úrovně Klesla či stoupla v následujícím případě životní úroveň měřeno zvýšením či snížením reálné mzdy? Nominální mzda v roce 2012 – 22 000,- Kč Zvýšení NM v roce 2013 o 500,- Kč Míra inflace v roce 2013 – 2% Reálná mzda ? Pokles či vzrůst dílčí životní úrovně? Nominálně vzrostla mzda o 2,27%, reálně o 0,27% (po odečtení inflace), životní úroveň v tomto dílčím ukazateli tedy stoupla.
Úkol 3 – globální měření životní úrovně Přejděte na níže uvedený odkaz a prostudujte tabulku států světa podle HDP v paritě kupní síly na obyvatele vyjádřené v dolarech. http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_HDP_na_obyvatele
Lucembursko, Katar, Macao. Otázky k úkolu č. 3 Které 3 státy světa mají nejvyšší HDP podle parity kupní síly na obyvatele podle údajů Světové banky z roku 2011? Lucembursko, Katar, Macao. Které 3 státy světa mají nejnižší HDP podle parity kupní síly na obyvatele podle téhož zdroje? Eritrea, Liberie, Kongo. Na jakém místě je v tomto přehledu Česká republika a jak vysoký je její HDP podle výše zvolených kritérií? 36., 26 208 dolarů na obyvatele. Je na základě údajů v této tabulce jednoznačně pravdivé tvrzení, že ČR má vyšší životní úroveň než Řecko (a proč)? Není, kritéria v tabulce obsažená neobsahují další dílčí faktory nutné pro posuzování životní úrovně (životní prostředí, délka volného času, sociální jistoty apod.)
Závěr Životní úroveň je jen velmi těžce měřitelná veličina, jelikož její struktura je velmi komplikovaná. Nejobjektivnější je globální (komplexní) měření ŽÚ prostřednictvím hrubého domácího produktu na obyvatele podle parity kupní síly v dolarech. Ani to však nezahrnuje všechny proměnné podle kterých můžeme posuzovat kvalitu našeho života.
Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, 2013. ISBN 978-80-87301-17-3. Archiv autora http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_HDP_na_obyvatele Citace: Obrázek na snímku č. 10: Jldominguez: Countries by GDP per capita [on line]. [cit. 2013-10-08]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_GDP,_2012.svg>