DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dusík, fosfor.
Advertisements

15. skupina.
V.A (15.) skupina.
Fosfor. Poloha v periodické tabulce V.A skupina (skupina dusíku)
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
Fosfor a jeho sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Dusík, N.
Dusík a fosfor.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Dusík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_69.
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_64.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Fosfor Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_68.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Kovy alkalických zemin Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Mgr. Blanka Nezdařilová
TŘÍDĚNÍ CHEMICKÝCH PRVKŮ II. Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
OPAKOVÁNÍ PSP.
UHLÍK Mgr. Jitka Vojáčková.
Nekovy Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH07 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY pevné a POLOKOVY uhlík síra křemík fosfor Si S As arsen C P Přiřaď.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_03_.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_07_Oxid.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_16_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 8.ROČNÍK.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_11_Vlastnosti, výskyt, příprava dusíku, fosforu Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 12. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu vlastností prvků V.A skupiny, výskytu, přípravy dusíku, fosforu Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

Výskyt prvků V.A skupiny Doplňte. N …………….vzduchu Dusičnany = …………………. (NaNO3 – ……………. ledek) P – pouze ve sloučeninách, zejména fosforečnany př. apatit (fluorovaný nebo chlorovaný fosforečnan vápenatý) As, Sb, Bi v malém množství v sulfidech

Výskyt prvků V.A skupiny N 78 %vzduchu Dusičnany = ledky (NaNO3 – chilský ledek) P – pouze ve sloučeninách, zejména fosforečnany př. apatit (fluorovaný nebo chlorovaný fosforečnan vápenatý) As, Sb, Bi v malém množství v sulfidech Graf složení vzduchu: http://www.zschemie.euweb.cz/dusik/dusik2.html

apatit

Vlastnosti: Doplňte skupenství, rozhodněte, zda jde o nekov, polokov nebo kov. N - ………skupenství výskyt v molekulách …… ……….. P - ……… skupenství ………. As, Sb - …… skupenství ………….. Bi – ………..

Vlastnosti: N - plyn výskyt v molekulách N2 nekov P - pevná látka As, Sb - pevná látka polokov Bi – kov

DUSÍK Plyn ………..chuti, ………….zápachu Doplňte (je obsažen ve vzduchu) (t.t. –210,5oC, t.v. –193oC) elektronegativita = ……,hodnota ………… srovnejte s elektronegativitou ostatních prvků Molekuly ………. – způsob vazby:odvoďte z elektronového diagramu valenční vrstvy.

Vaznost dusíku - odvoďte: 2 p 7N: [2 He] 2 s ↑↓ ↑ ↑ ↑ Kolik nespárovaných e- zapojí atom dusíku do vazby k druhému atomu? Jaká bude polarita vazby, když je vytvořena mezi atomy téhož prvku?

Vaznost dusíku: 2 p 7N: [2 He] 2 s 3 nespárované e-, tedy trojná vazba ↑↓ ↑ ↑ ↑ 3 nespárované e-, tedy trojná vazba V molekule N2 Vazba nepolární = kovalentní

DUSÍK Plyn bez chuti, bez zápachu (t.t. –210,5oC, t.v. –193oC) elektronegativita = 3,1, hodnota vyšší Molekuly N2 – způsob vazby: N N Vazba pevná, tedy malá reaktivita Kovalentní trojná vazba

Výroba, příprava, použití dusíku Výroba: frakční destilace zkapalněného vzduchu Příprava: tepelný rozklad dusitanu amonného ………………………doplňte rovnici Použití: ……………..atmosféra (odvoďte z vazby) výroba NH3, HNO3 chladivo hnojiva Přeprava: ocelové lahve se zeleným pruhem nápověda

Výroba, příprava, použití dusíku Výroba: frakční destilace zkapalněného vzduchu Příprava: tepelný rozklad dusitanu amonného NH4NO2→ N2 +2 H2O Použití: inertní atmosféra výroba NH3, HNO3 chladivo hnojiva Přeprava: ocelové lahve se zeleným pruhem

FOSFOR Výskyt: Červený fosfor apatit, fosforit - obsahují …………………………… doplňte, kterou sloučeninu fosforu Biogenní prvek - ……………………………………. doplňte, kde v tělech je obsažen Červený fosfor

FOSFOR Výskyt: Červený fosfor apatit, fosforit - obsahují Ca3(PO4)2 Biogenní prvek - v zubech, kostech (ve formě PO43-) Červený fosfor

Alotropické modifikace P: a) bílý P4 ………………………………………………….. Samozápalný – uchování pod …………………. Prudce jedovatý b) červený Pn – zahříváním bílého v inertní atmosféře tmavě červený až fialový struktura ……………………… není jedovatý, méně reaktivní c) černý – krystalický, vrstevnatý, kovový lesk ………………………………………………. (obdoba grafitu) nejméně reaktivní

Alotropické modifikace P: a) bílý P4 nejreaktivnější Samozápalný – uchování pod vodou Prudce jedovatý b) červený Pn – zahříváním bílého v inertní atmosféře tmavě červený až fialový struktura řetízková není jedovatý, méně reaktivní c) černý – krystalický, vrstevnatý, kovový lesk dobře vede teplo a el. proud (obdoba grafitu) nejméně reaktivní

O kterou alotropickou modifikaci fosforu jde?

Modifikace ……………… ……………………… ……………………… ?

Bílý P4 Černý P Fialový - konečný produkt polymerace červeného fosforu Červený Pn

Reaktivita fosforu: reaguje téměř se všemi prvky ( ne s Sb, Bi, vz. plyny) za laboratorní teploty s kyslíkem, halogeny ……………………Které typy sloučenin vznikají? S ostatními za zvýšené T

Reaktivita fosforu: reaguje téměř se všemi prvky ( ne s Sb, Bi, vz. plyny) za laboratorní teploty s kyslíkem, halogeny - * oxidy, halogenidy S ostatními za zvýšené T

Nápověda 1 Tepelným rozkladem dusitanu amonného vzniká dusík N2 Z molekuly soli zůstanou 4 H a 2 O Z nich vzniknou molekuly vody NH4NO2→ N2 +2 H2O zpět

Zdroje: PARENT, Géry. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apatite_bleue_(Madagascar).jpg?uselang=cs USER: CEPHEUS. periodická soustava prvků [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Periodic_table.svg MANGL, Ondřej. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C4%8Cerven%C3%BD_fosfor.png?uselang=cs MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:B%C3%ADl%C3%BD_fosfor.gif MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C4%8Cerven%C3%BD_fosfor2.gif MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C4%8Cern%C3%BD_fosfor.gif MILLS, Benjamin. sk.wikipedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:White-phosphorus-xtal-3D-balls.png MILLS, Benjamin. sk.wikipedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Black-phosphorus-sheet-A-3D-balls.png MILLS, Benjamin. sk.wikipedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Violet-phosphorus-layers-from-xtal-3D-balls.png Internetový odkaz: http://www.zschemie.euweb.cz/dusik/dusik2.html HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN 80-900066-6-3. ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN 80-7182-099-7.