Středověká velká násobilka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Advertisements

Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Dětský účet Předmět: Finanční gramotnost Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina: 8 ročník základní.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Mocniny Mocniny desetinných čísel.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Počet čísel Počet hodnot
Objem a povrch kvádru a krychle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Bc. Naďa Prejzová VY_32_Inovace_ Dělení 9
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Početní operace v oboru přirozených čísel
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Lineární rovnice a nerovnice III.
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Středověká velká násobilka devíti
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Pohybová (kinetická) energie tělesa
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Sčítání do 100 (s přechodem přes základ)
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Název školy Autor Název Téma Číslo projektu Anotace Plavská škola
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
PEXESO.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Násobení a dělení číslem 5
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Lomené algebraické výrazy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Opakování 2. písemná práce
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Matematické operace Velká násobilka.
Matematické operace Velká násobilka.
Dělitelnost přirozených čísel
Sčítání a odčítání do sta
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Transkript prezentace:

Středověká velká násobilka Obchodníci ve středověku dokázali za pomoci svých prstů násobit. Vyzkoušej celý postup na spojích velké násobilky, nauč se ho a pokus se přijít na to, jak to funguje.

Středověká velká násobilka Ve středověku dokázali obchodníci spočítat cenu, kterou má zákazník zaplatit za jejich zboží, ačkoliv neuměli zpaměti násobilkové spoje tak, jako my dnes. Přesto dokázali rychle zpaměti vypočítat i příklady velké násobilky. Používali k tomu prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do některých spojů velké násobilky.

Jak na to? Máme-li spočítat příklad 12 . 13, vztyčíme na levé ruce dva prsty a na pravé ruce tři prsty. Výsledek počet desítek: 2 + 3 počet jednotek: 2 . 3 + 100 tedy: 12 . 13 = 156 Součet vztyčených prstů udává desítky, součin vztyčených prstů jednotky a ještě k výsledku přidáme číslo 100.

Vyzkoušej si A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 13 . 12 15 . 15 12 . 12 11 . 11 15 . 13 14 . 11 14 . 13 15 . 11 11 . 12 13 . 14 14 . 12 15 . 12 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Další příklady Jde ti to? Celý postup si vyzkoušej ještě na dalších příkladech. Kontrolu prováděj spolu s námi. 11 . 15 14 . 15 12 . 15 15 . 14 12 . 11 14 . 14 13 . 11 13 . 15 11 . 13 13 . 13 11 . 14 12 . 14 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Matematické zdůvodnění (pro vyšší ročníky) počet desítek .... (a – 10) + (b – 10) = a + b – 20 počet jednotek... (a – 10) . (b – 10) = ab – 10b – 10a + 100 součet ... 10 . (a + b – 20) + ab – 10b – 10a + 100 = ab – 100 ab – 100 + 100 = ab Například: 12 . 13 10 . (12 + 13 – 20) + 12 . 13 – 10 . 13 – 10 . 12 + 100 = 10 . 5 + 156 – 130 – 120 + 100 = 50 + 156 – 130 – 120 + 100 = 56 100 + 56 = 156 12 . 13 = 156

Středověká velká násobilka Zvládli jste velkou násobilku tak, jak ji používali středověcí obchodníci? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověkou velkou násobilku své spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.