Středověká velká násobilka Obchodníci ve středověku dokázali za pomoci svých prstů násobit. Vyzkoušej celý postup na spojích velké násobilky, nauč se ho a pokus se přijít na to, jak to funguje.
Středověká velká násobilka Ve středověku dokázali obchodníci spočítat cenu, kterou má zákazník zaplatit za jejich zboží, ačkoliv neuměli zpaměti násobilkové spoje tak, jako my dnes. Přesto dokázali rychle zpaměti vypočítat i příklady velké násobilky. Používali k tomu prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do některých spojů velké násobilky.
Jak na to? Máme-li spočítat příklad 12 . 13, vztyčíme na levé ruce dva prsty a na pravé ruce tři prsty. Výsledek počet desítek: 2 + 3 počet jednotek: 2 . 3 + 100 tedy: 12 . 13 = 156 Součet vztyčených prstů udává desítky, součin vztyčených prstů jednotky a ještě k výsledku přidáme číslo 100.
Vyzkoušej si A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 13 . 12 15 . 15 12 . 12 11 . 11 15 . 13 14 . 11 14 . 13 15 . 11 11 . 12 13 . 14 14 . 12 15 . 12 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola
Další příklady Jde ti to? Celý postup si vyzkoušej ještě na dalších příkladech. Kontrolu prováděj spolu s námi. 11 . 15 14 . 15 12 . 15 15 . 14 12 . 11 14 . 14 13 . 11 13 . 15 11 . 13 13 . 13 11 . 14 12 . 14 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola
Matematické zdůvodnění (pro vyšší ročníky) počet desítek .... (a – 10) + (b – 10) = a + b – 20 počet jednotek... (a – 10) . (b – 10) = ab – 10b – 10a + 100 součet ... 10 . (a + b – 20) + ab – 10b – 10a + 100 = ab – 100 ab – 100 + 100 = ab Například: 12 . 13 10 . (12 + 13 – 20) + 12 . 13 – 10 . 13 – 10 . 12 + 100 = 10 . 5 + 156 – 130 – 120 + 100 = 50 + 156 – 130 – 120 + 100 = 56 100 + 56 = 156 12 . 13 = 156
Středověká velká násobilka Zvládli jste velkou násobilku tak, jak ji používali středověcí obchodníci? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověkou velkou násobilku své spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.