: Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_ Pr.9.We.32_Krystalove_soustavy_nerostu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Stensenův zákon - zákon o stálosti úhlů hran.
Nerosty Filip Bordovský.
Krystalové mřížky.
Tvary nerostů Krystaly (dostatek místa) Drůzy (málo místa)
Vnější tvar krystalů - lze popsat pomocí os a rovin souměrnosti
4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Vlastnosti pevných látek Opakování. 1)Látka složená z elementárních struktur, které se pravidelně opakují v celém objemu se nazývá a) polykrystalb) monokrystal.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_ 09 PRVKY.
 sloučeniny oxidu křemičitého (SiO 2 ).  největší třída nerostů  nejdůležitější součástí zemské kůry.  hojné a rozšířené, především jako součásti hornin.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Skrývačky nerostů Anotace : Žáci ve třech.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s fyzikálními vlastnostmi nerostů. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Polodrahokamy a Drahokamy
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Elektromotor a jeho využití
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Nerosty v zemské kůře Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07-13
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Známe-li délku úhlopříčky.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Útvary souměrné podle osy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tělesa –čtyřboký hranol
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Škola:. Základní škola Kladruby
IDEÁLNÍ KRYSTALOVÁ MŘÍŽKA
část pevná, část polotekutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Jiřina Vlčková
Poznávačka minerály.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Osová souměrnost Název : VY_32_inovace_14 Matematika - osová souměrnost.
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
VY_12_INOVACE_Pel_III_13 Funkce – kvadratická funkce
MINERÁLY PŘÍRODOPIS 9.
7 základních strukturních typů
Mineralogický systém Křemičitany
Transkript prezentace:

: Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_ Pr.9.We.32_Krystalove_soustavy_nerostu Datum: 11. 8. 2013 Ročník: devátý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.3489 Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Prezentaci lze využít k seznámení s učivem o krystalových soustavách, případně ke shrnutí tématu.

Krystalové soustavy nerostů

Prvky souměrnosti krystalů: Látka, skládající se z krystalů, se označuje jako krystalická. Podle počtu rovin souměrnosti, os souměrnosti a přítomnosti či nepřítomnosti středu souměrnosti můžeme krystalové tvary nerostů zařadit do skupin, které označujeme jako krystalové soustavy. Jsou to (podle vzrůstající souměrnosti) soustavy: trojklonná (triklinická) - Nesvírají pravý úhel jednoklonná (monoklinická) - b je kolmá na c,a kosočtverečná (ortorombická) - osy svírají pravý úhel čtverečná (tetragonální) - osy svírají pravý úhel šesterečná (hexagonální) - osy a svírají úhel 60° s osou c svírají úhel 90° klencová (trigonální) - osy a svírají úhel 60° s osou c svírají úhel 90° krychlová (kubická) - osy svírají pravý úhel

Druhy krystalových soustav 1) Soustava trojklonná: Je to nejméně souměrná rovina, souměrnost je pouze podle středu, nemá žádnou rovinu souměrnosti. Osy svírají kosé úhly. Příklady nerostů: Chalkantit ( modrá skalice ) Chemický vzorec CuSO4·5(H2O) Další příklady: plagioklas kaolinit

2) Soustava jednoklonná: Krystaly této soustavy jsou souměrné podle jedné roviny souměrnosti (dělí krystal na dvě zrcadlově stejné poloviny). Jednoklonné krystaly také mívají ve svém průřezu kosočtverec. osní kříž: Osní kříž jednoklonné soustavy má předozadní osu ukloněnou Příklady nerostů: Augit, amfibol, biotit Sádrovec CaSO4·2H2O -odrůdy: alabastr, mariánské sklo, pouštní růže

3) Soustava kosočtverečná: Krystaly kosočtverečné soustavy jsou souměrné podle tří na sebe kolmých rovin souměrnosti. osní kříž: Všechny tři osy - předozadní (osa a), pravolevá b i svislá c jsou navzájem kolmé (svírají pravé úhly) a jsou také nestejně dlouhé. Příklady nerostů: Olivín, baryt, topaz Síra ( S ) – krystaluje také v jednoklonné soustavě, je ve vodě nerozpustná, ochlazením par síry vzniká sirný květ

4) Soustava čtverečná: Krystaly čtverečné soustavy mají pět rovin souměrnosti. Krystaly mívají čtvercovitý průřez a zpravidla na nich převládají čtyřboké hranoly. Osní kříž čtverečné soustavy je tvořen třemi vzájemně kolmými osami. Vodorovné osy bývají většinou stejně dlouhé, značí se a1, a2, osa c bývá delší. Příklady nerostů: kasiterit, rutil Chalkopyrit ( CuFeS2 ) Často tvoří agregáty, je elektricky vodivý, barva zlatožlutá

5) Soustava šesterečná: Na krystalu šesterečné soustavy můžeme zjistit větší počet (7) rovin souměrnosti. Krystaly mívají šestiúhelníkový příčný průřez a často na nich převažuje šestiboký hranol. osní kříž: Osní kříž šesterečné soustavy tvoří tři vodorovné osy, které jsou stejně dlouhé a značíme je a1, a2, a3. Čtvrtá, svislá osa c je k nim kolmá. Příklady nerostů: Apatit, beryl, grafit ( tuha ) – C – jedna z modifikací uhlíku Je měkký, dobře vodivý, má kovový až matný lesk

6) Soustava klencová: Klencová soustava bývá někdy pro zjednodušení řazena do šesterečné soustavy. Pro kalcit a další hojné uhličitany je typickým tvarem klenec. Osní kříž klencové soustavy tvoří tři vodorovné osy, které jsou stejně dlouhé a značíme je a1, a2, a3. Čtvrtá svislá osa c je k nim kolmá. Příklady nerostů: Kalcit, korund, magnezit Křemen – SiO2 Odrůdy: opál, citrín, růženín, křišťál Křemen se těží jako součást Písků a štěrků, využívá se ve sklářství

7) Soustava krychlová: Krystaly krychlové soustavy mají nejvíce rovin souměrnosti (9). Na krystalech se často uplatňuje krychle, osmistěn, dvanáctistěn. V horninách mívají zrna krychlových minerálů kruhovitý průřez (například granát). Osní kříž krychlové soustavy je tvořen třemi osami, která jsou na sebe kolmé a všechny jsou stejně dlouhé. Stejně dlouhé osy u této soustavy nazýváme a1, a2, a3. Příklady nerostů: Fluorit, galenit, diamant Halit – NaCl – rozpustný ve vodě, měkký, má skelný lesk, barví Plamen žlutě

Použité odkazy: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GraphiteUSGOV.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quartz_oisan.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Selpologne.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chalcopyrite_angleterre.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sulfur-sample.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gips_3_Maroko.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chalkantyt,_Almeria,_2Hiszpania.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cubic_crystal_shape.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rhombohedral.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hexagonal.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tetragonal.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orthorhombic.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Triclinic.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Monoclinic.png

http://cs.wikipedia.org/wiki/Krystal http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADra KVASNIČKOVÁ D. a kolektiv, Ekologický přírodopis pro 9. ročník, FORTUNA 2002