PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Petr Tlustoš Zadávání veřejných zakázek v projektech OP VK OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ORR, Krajský úřad kraje Vysočina Globální.
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Co nás čeká nového při zadávání veřejných zakázek ? Eva Vizdalová
Petr Prášek Veřejné zakázky v OP VK Veřejné zakázky v OP VK.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
zelená linka: Veřejné zakázky v OPŽP a nejčastější pochybení Odbor právní Státní fond životního prostředí.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Ing. Josef Šetek Seminář pro SC 2.2 VZNIK NOVÝCH A ROZVOJ EXISTUJÍCÍCH PODNIKATELSKÝCH AKTIVIT V OBLASTI SOCIÁLNÍHO.
Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Petr Prášek Veřejné zakázky v OP VK Veřejné zakázky v OP VK.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Seminář pro žadatele IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek červen 2016.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha OM OP LZZ D9)
E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ JAKO NÁSTROJ PRO PLNĚNÍ PLÁNU ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Projekt ZEVO Chotíkov E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Program rozvoje venkova Veřejné zakázky – v Pravidlech (vybrané části) 1. kolo PRV.
Seminář pro žadatele k 37. výzvě IROP „Energetické úspory v bytových domech II" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 2.1 ZVÝŠENÍ KVALITY A DOSTUPNOSTI SLUŽEB VEDOUCÍ.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha OM OP LZZ D9)
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Dopracování projektu etapa změny, hlavní problémy, rizika Kroměříž
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 29. října 2012.
Problematika koncesí a sektorových veřejných zakázek
Veřejné zakázky malého rozsahu ve světle základních zásad
Seminář pro žadatele IROP
Seminář pro žadatele IROP
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
jako forma kontroly ve veřejné správě
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
veřejných zakázek IROP
Informace k e-tržišti Gemin
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Seminář pro žadatele k 13. výzvě IROP „Revitalizace vybraných památek"
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky v rámci malého projektu
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 36. výzvě IROP „Stanice IZS"
Transkript prezentace:

PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Kateřina Ryšlavá Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy

OBSAH základní předpisy OPŽP specifické podmínky OPŽP nejčastější pochybení před začátkem VŘ nejčastější pochybení v průběhu VŘ změny smluv na plnění VZ doporučení

Základní předpisy OP (ŽP) nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, nařízení Komise (ES) 1828/2006, (prováděcí) Nařízení Rady č. 1605/2002 o souhrnném rozpočtu ES Směrnice 17/2004 a 18/2004 Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Nařízení vlády č. 77/2008 Směrnice MŽP č. 3/2011 Závazné pokyny pro žadatele a příjemce

Základní zásady transparentnost rovné zacházení nediskriminace hospodárnost efektivita účelovost

Specifické podmínky OP (ŽP) minimální váha hodnotícího kritéria cena – 60% příjemce podpory musí jednoznačně odůvodnit volby jednotlivých dílčích hodnotících kritérií včetně vah, resp. doložit jaký je ekonomický přínos těchto kritérií pro zadavatele maximální podíl subdodávek u stavebních prací – 30% nevztahuje se § 18 odst. 1) písm. j) zákona kontrola zadávacího řízení ze strany poskytovatele podpory

Nejčastější pochybení před začátkem zadávacího řízení Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a předpokládané hodnoty veřejné zakázky Nesprávné dělení zakázek Stanovení nevhodných kvalifikačních kritérií Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Nezákonná značková specifikace

AD 1. Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Nedostatečná projektová příprava – opomenutí části stavebních prací/dodávek/služeb, návrh nerealizovatelné postupy/technologie – viz. dále vícepráce Nedostatečně vymezené dodací a technické podmínky Zmatečné vymezení podmínek na zpracování nabídkové ceny (požadavek na zahrnutí dalších položek neuvedených v ZD, přičemž každý uchazeč má individuálně posoudit o jaké jde)

AD 2. Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a její předpokládané hodnoty Nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby jsou chybně označeny jako podlimitní zakázky na stavební práce (případně jako zakázky malého rozsahu) např. v rámci PO 6, kde jsou „zahradnické“ služby označovány jako Krajinné úpravy – stavební práce

AD 3. Nesprávné dělení zakázek nadlimitní zakázku na stavební práce na několik objektů nelze rozdělit na více podlimitních pokud mezi jednotlivými plněními prokazatelně existuje věcná, časová i místní souvislost, jedná se o jednu veřejnou zakázku

Limity veřejných zakázek (nadlimitní/podlimitní) Dodávky a služby 3 236 000,- Kč - § 2 odst. 2 písm. a) a b) 4 997 000,- Kč - § 2 odst. 2 písm. c) a d) 10 020 000,- Kč pro sektorové zadavatele Stavební práce 125 451 000,- Kč

Limity veřejných zakázek (podlimitní/ zakázky malého rozsahu) Dodávky a služby 2 000 000,- Kč Stavební práce 6 000 000,- Kč

Limity VZ dle závazných pokynů zakázky malého rozsahu: 1. kategorie do 200.000 Kč bez DPH (stav. 600.000 Kč) 2. kategorie do 800.000 Kč bez DPH (stav. 3.000.000 Kč) 3. kategorie do 2.000.000 Kč bez DPH (stav. 6.000.000 Kč) zakázky s vyšší hodnotou: 1. kategorie do 20.000.000 Kč bez DPH 2. kategorie nad 20.000.000 Kč bez DPH

AD 4. Stanovení nevhodných kvalifikačních kritérií Stanovení nevhodných kvalifikačních kritérií např.: Vlastní kapitál, Index důvěryhodnosti Stanovení takových kritérií, které neodpovídají předmětu a rozsahu zakázky Neuvedení „limitních“ hodnot těchto kritérií

AD 5. Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců Míra naplnění úrovně prokázaných ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů a/nebo míra naplnění úrovně prokázaných technických předpokladů (nad rámec minimálně požadované úrovně) X Počet ukončených zakázek za posledních 5 let, přičemž každá zakázka do 30 mil (včetně) Kč získá 1 bod a každá zakázka od 30 do 50 mil (včetně) Kč 1,5 bodu a každá zakázky nad 50 mil Kč získá 2 body vše bez DPH)

AD 6. Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Reference - zkušenosti Plán organizace výstavby (bez další specifikace) Termín (bez další specifikace) Sankce (bez další specifikace) Neuvedení mezních hodnot těchto kritérií Hodnocení ekonomické nevýhodnosti nabídky

Stanovení a specifikace hodnotících kritérií   cena 60 body cena sankce 20 body sankce doba záruky 20 body záruka body celkem A 6729748,32 32,31 200.000 20 96 72,31 1 B 6471136,31 33,60 12 2,5 36,10 4 C 3624165,60 60,00 15.000 48 10 71,50 2 D 7210075,40 30,16 3.000 0,3 24 5 35,46 E 5833081,32 37,28 30.000 3 50,28

Stanovení a specifikace hodnotících kritérií Dílčí hodnotící kritéria: cena (60%) a termín (40%). Vítězí nabídka s cenou 19 milionů a termínem zhotovení 3 měsíce, jako druhá se umístila nabídka s cenou 14 milionů a termínem 5 měsíců a jako třetí nabídka s cenou 13,5 milionů a termínem 6 měsíců. 5-5,5 mil. – je toto ekonomicky výhodné?

Stanovení a specifikace hodnotících kritérií Dílčí hodnotící kritéria: cena (60%) délka záruky na technologii (15%), délka záruky na stavební část (15%) a sankce (10%). Vítězí nabídka dodavatele A cena 211 mil.Kč, záruka tech. 65 měs., záruka stav. 86 měs., sankce 5 mil. Kč. Druhá je nabídka dodavatele B cena 180 mil.Kč, záruka tech. 60 měs., záruka stav. 96 měs., sankce 1 mil. Kč 31 milionů – je toto ekonomicky výhodné?

Nejčastější pochybení v průběhu zadávacího řízení Netransparentní omezení počtu kvalifikovaných zájemců Vyřazení nabídek z důvodu nesplnění formálních požadavků Nedodržení zásady rovného zacházení Nedodržování zákonných lhůt (nebo jejich nesprávné počítání) Neodeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky uchazečům Neodeslání rozhodnutí o vyloučení uchazečům Neodeslání oznámení o uzavření smlouvy Na výzvě k předložení nabídek chybí datum vyvěšení a sejmutí z úřední desky

Změny smluv na plnění VZ I rozsudek ESD ve věci C-454/06 jejímž předmětem je žádost o rozhodnutí o předběžné otázce v řízení pressetext Nachrichtenagentur GmbH proti Republik Österreich (Bund),APA a APA-OTS

Změny smluv na plnění VZ II Je možné provádět pouze nepodstatné změny. Změna VZ během doby trvání je podstatná, pokud: by zavedla podmínky, které by umožnily, pokud by se vyskytovaly v původním postupu při zadávání veřejné zakázky, připuštění jiných uchazečů než těch, kteří byli původně připuštěni, nebo pokud by umožnily přijmout jinou nabídku než tu, jež byla původně přijata (čl. 35). značnou měrou zakázku rozšiřuje o služby, které původně nebyly předpokládány (čl. 36). způsobem, který nebyl v podmínkách původní zakázky předpokládán, mění hospodářskou rovnováhu smlouvy ve prospěch poskytovatele, jemuž byla zakázka zadána(čl. 37)

Změny smluv na plnění VZ - příklady vícepráce musí být splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle 23 odst. 7 ZVZ méněpráce musí zůstat zachováno pořadí uchazečů: nemůže být ze zakázky vyjmuta část, kterou měl vítězný uchazeč „naceněnu“ méně než uchazeč jiný a při hodnocení nabídek bez této části by zvítězil uchazeč jiný. např.: zakázka má 2 části vítěz obě nacení za 5 mil. Kč, druhý nacení část A za 4,9 mil. a část B za 5,2 mil. Následně nemůže dojít k situaci, že by byla realizována pouze část A. termínové změny změny právní formy dodavatele nesmí být měněna hospodářská rovnováha

doporučení: při výběru dodavatele na zpracování ZD požadovat reference požadovat na dodavateli ZD náhradu škody i při možném krácení či nepřidělení dotace z důvodu pochybení při zadávacím řízení upozornit na nutnost postupu podle směrnice MŽP pro předkládání žádostí v platném znění a podle závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (a podle zákona 137/2006 Sb.) do smluv na plnění zakázky s vítězným uchazečem začlenit rozvazovací podmínku (možnost zrušení) pro případ neobdržení dotace

Kateřina Ryšlavá Státní fond životního prostředí ČR Olbrachtova 2006/9, 140 00 Praha 4 tel.: 267 994 411, fax: 272 936 676, e-mail: katerina.ryslava@sfzp.cz