Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Číselné množiny - přehled
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Poměr.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Bc. Naďa Prejzová VY_32_Inovace_ Dělení 9
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
DESETINNÁ ČÍSLA.
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
VY_32_Inovace_2.3.6 Sčítání do 20 s přechodem přes 10 s číslem 4
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Kritéria dělitelnosti
Komplexní čísla.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Poměr v základním tvaru.
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Společný dělitel … a jak ho najít.
Násobení a dělení číslem 5
Lomené algebraické výrazy
VY_32_Inovace_2.3.4 Sčítání do 20 s přechodem přes 10 s číslem 6
Posuň čárku 2.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
Zlomky a desetinná čísla
8 SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Poměr v základním tvaru.
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sčítání a odčítání racionálních čísel
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Početní výkony s celými čísly: dělení
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené VY_32_INOVACE_20-05 Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené Dělení komplexních čísel

Komplexní čísla 5 Číslo dané Číslo opačné 2 - 2 -3a - ( -3a) = 3a 2 - 2 -3a - ( -3a) = 3a x-2 - ( x – 2) = -x + 2 -3 + 2i - ( -3+2i ) = 3 – 2i -4 -2a - ( -4 – 2a) = 4 + 2a -1 -3i - ( -1-3i ) = 1 + 3i

Komplexní čísla 5 Číslo komplexně sdružené Číslo dané Číslo komplexně sdružené 1 + 2i 1 – 2i 2 - 3i 2 + 3i -2 + 5i -2 – 5i -3 – 4i -3 + 4i Nakresli obrazy všech čísel v Gauss.rovině

Příklad 1 Užitím vzorce 𝒂+𝒃 . 𝒂−𝒃 = 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 umíme upravit např. 𝒂+𝒃 . 𝒂−𝒃 = 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 umíme upravit např. 𝒙+𝟐 . 𝒙−𝟐 = 𝒙 𝟐 −𝟒 nebo 𝒂+𝟐𝒊 . 𝒂−𝟐𝒊 = 𝒂 𝟐 − 𝟒𝒊 𝟐 = 𝒂 𝟐 +𝟒

Příklad 1 Podíl komplexního a reálného čísla získáme snadno rozlišením reálné a imaginární složky: 𝟐 −𝟔𝒊 𝟐 =𝟏 −𝟑𝒊 𝟑+𝟓𝒊 𝟕 = 𝟑 𝟕 + 𝟓 𝟕 𝒊 Při dělení komplexních čísel musíme upravit zlomek tak, aby …..???

Příklad 1 Vypočti podíl 𝟏+𝒊 𝟐+𝒊 = ? Celý zlomek rozšíříme číslem komplexně sdruženým ke jmenovateli s využitím vzorce tak, aby ve jmenovateli vzniklo reálné číslo a pak zlomek rozdělíme na reálnou a imaginární část

Příklad 1 𝟏+𝒊 𝟐+𝒊 . 𝟐 −𝒊 𝟐 −𝒊 = 𝟏+𝒊 .(𝟐−𝒊) 𝟒 − 𝒊 𝟐 = 𝟐 −𝒊+𝟐𝒊 − 𝒊 𝟐 𝟓 = 𝟏+𝒊 .(𝟐−𝒊) 𝟒 − 𝒊 𝟐 = 𝟐 −𝒊+𝟐𝒊 − 𝒊 𝟐 𝟓 = 𝟑+𝒊 𝟓 = 𝟑 𝟓 + 𝟏 𝟓 𝒊

Příklad 2 Vypočti: 𝟐+𝒊 𝟑 −𝒊 = 𝟐+𝒊 𝟑 −𝒊 . 𝟑+𝒊 𝟑+𝒊 = 𝟔+𝟑𝒊+𝟐𝒊+ 𝒊 𝟐 𝟗+𝟏 = 𝟐+𝒊 𝟑 −𝒊 . 𝟑+𝒊 𝟑+𝒊 = 𝟔+𝟑𝒊+𝟐𝒊+ 𝒊 𝟐 𝟗+𝟏 = 𝟓+𝟓𝒊 𝟏𝟎 = 𝟏 𝟐 + 𝟏 𝟐 𝒊

Příklad 3 Vypočti: 𝟒+𝟓𝒊 𝟑+𝟐𝒊 = 𝟒+𝟓𝒊 𝟑+𝟐𝒊 . 𝟑 −𝟐𝒊 𝟑 −𝟐𝒊 = 𝟏𝟐+𝟏𝟓𝒊 −𝟖𝒊+𝟏𝟎 𝟗+𝟒 = 𝟐𝟐+𝟕𝒊 𝟏𝟑 = 𝟐𝟐 𝟏𝟑 + 𝟕 𝟏𝟑 𝒊

Příklad 4 Vypočti: 𝒊 𝟑−𝒊 = 𝒊 𝟑−𝒊 . 𝟑+𝒊 𝟑+𝒊 = 𝟑𝒊 −𝟏 𝟗+𝟏 = − 𝟏 𝟏𝟎 + 𝟑 𝟏𝟎 𝒊

Příklad 5 Vypočti: 𝟏 𝒊 = 𝟏 𝒊 . 𝒊 𝒊 = 𝒊 −𝟏 =−𝒊

Příklad 6 Vypočti: −𝟐 −𝟑𝒊 𝟑 −𝟐𝒊 = −𝟐−𝟑𝒊 𝟑 −𝟐𝒊 . 𝟑+𝟐𝒊 𝟑+𝟐𝒊 = −𝟐 −𝟑𝒊 𝟑 −𝟐𝒊 = −𝟐−𝟑𝒊 𝟑 −𝟐𝒊 . 𝟑+𝟐𝒊 𝟑+𝟐𝒊 = −𝟔−𝟗𝒊−𝟒𝒊−𝟔 𝒊 𝟐 𝟏𝟑 = −𝟏𝟑𝒊 𝟏𝟑 = −𝒊 = 𝟎 𝟐 + (−𝟏) 𝟐 =𝟏

Příklad 7 Vypočti: 𝟏−𝒊 𝟏+𝒊 𝟐 − 𝟏+𝒊 𝟏−𝒊 𝟐 = 𝟏−𝒊 𝟏+𝒊 𝟐 − 𝟏+𝒊 𝟏−𝒊 𝟐 = 𝟏 −𝟐𝒊+ 𝒊 𝟐 𝟏+𝟐𝒊+ 𝒊 𝟐 − 𝟏+𝟐𝒊+ 𝒊 𝟐 𝟏−𝟐𝒊+ 𝒊 𝟐 = −𝟐𝒊 𝟐𝒊 − 𝟐𝒊 −𝟐𝒊 = −𝟏+𝟏=𝟎

Příklad 8 Rozhodněte, zda se jedná o komplexní jednotku: 𝟓+ 𝟓 𝒊 𝟓− 𝟓 𝒊 = 𝟓+ 𝟓 𝒊 𝟓− 𝟓 𝒊 . 𝟓+ 𝟓 𝒊 𝟓+ 𝟓 𝒊 = 𝟐𝟓+𝟏𝟎 𝟓 𝒊−𝟓 𝟐𝟓+𝟓 = 𝟐𝟎 𝟑𝟎 + 𝟏𝟎 𝟓 𝒊 𝟑𝟎 = 𝟐 𝟑 + 𝟓 𝒊 𝟑

Příklad 8 𝒛 = 𝟒 𝟗 + 𝟓 𝟗 =𝟏 Závěr: ano, dané číslo je komplexní jednotkou

Autor DUM: Mgr. Jan Bajnar Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Jan Bajnar