Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slohové postupy.
Rozbor uměleckého textu
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Gramatika Vypravování
Jazykověda a její disciplíny
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_102.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
slovesný způsob - konjunktiv čtvrtý únor 2013
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 6. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Sloh Ročník 1. Datum tvorby 26. 9. 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Tato prezentace přibližuje žánr vypravování v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 1. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 15 – 20 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami. V závěru prezentace je uvedeno několik cvičení vhodných k nácviku vypravování.

VYPRAVOVÁNÍ

Charakteristika Podstatou vypravování je převyprávění příběhu, vyprávění musí mít děj. V začátku je vhodné se soustředit pouze na jednu dějovou linii, jedno místo nebo postavu. Později (po dosažení jisté zkušenosti) je možné kombinovat více dějů, časové roviny atd. Vypravování může být v mnoha žánrech například pověst, pohádka, horor, fantasy, detektivní román, humoristická povídka, detektivka, atd. Vypravování může být skutečná nebo vymyšlená událost.

Kompozice Kompozice má obvykle tři části - úvod, stať a závěr Kompozice Kompozice má obvykle tři části - úvod, stať a závěr. Úvod - Uvedení čtenáře do děje. Stať - Převyprávění hlavní události příběhu a událostí, které z ní vyplývají. Vyvrcholení příběhu (např. vyřešení záhady). Závěr

Tvarosloví, hláskosloví, lexikum, syntax - hláskosloví a tvarosloví by mělo být spisovné, možné jsou odchylky v přímé řeči - je vhodné užívat dějová slovesa, naopak je dobré šetřit slovesy být, mít - používat vhodná synonyma, naopak neužívat ukazovací zájmena (to, tohle, tahle, tam) - používat expresiva, frazémy, pořekadla atd. – dodávají na atraktivitě a originalitě užívat řeč přímou, nepřímou, vnitřní monology atd. nepoužívat příliš dlouhá souvětí

Je potřeba si dát pozor, aby se vyprávění nestalo popisem děje!!! v pondělí jsme dělali, v úterý jsme dělali, ve středu, čtvrtek, pátek, sobotu, v neděli jsme odjeli domů probudil jsem se, vstal jsem, umyl se, vyšel ven, dělal jsem, vrátil se, šel spát

Nácvik vypravování: 1. mluvnická štafeta – každý přidá k příběhu jednu větu 2. vytvoření příběhu, do kterého se vloží náhodná slova, např. Velikonoce, veslo, chroust 3. nácvik uvozovací věty – řekl, pronesl, prohlásil atd. 4. sestavit příběh, kde všechna slova začínají stejným písmenem 5. příběh jen s jednou samohláskou – Čilí vlci i líní psi si zřídili byt.

Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80- 902-5715-1. ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN 978-80-7358-202-9.