Průmysl 4.0 jako výzva pro celoživotní vzdělávání Lucie Rohlíková
„A child today can expect to change jobs at least seven times over the course of their lives – and five of those jobs don’t exist yet.“ Esteban Bullrich, ministr školství, Argentina Dnešní dítě může očekávat, že v průběhu svého života změní alespoň 7x práci a 5 z jeho budoucích pracovních pozic zatím neexistuje.
„A child today can expect to change jobs at least seven times over the course of their lives – and five of those jobs don’t exist yet.“ Esteban Bullrich, ministr školství, Argentina Dnešní dítě může očekávat, že v průběhu svého života změní alespoň 7x práci a 5 z jeho budoucích pracovních pozic zatím neexistuje.
a podle toho upravovat nabídku oborů Co to znamená pro střední/vysokou školu? 1) Potřebuje průběžně sledovat a vyhodnocovat, jak se mění lidská práce, pracovní trh a perspektiva různých zaměstnání a podle toho upravovat nabídku oborů
2) Potřebuje se připravit na rostoucí potřebu celoživotního vzdělávání Co to znamená pro střední/vysokou školu? 2) Potřebuje se připravit na rostoucí potřebu celoživotního vzdělávání a rozšířit nabídku typů a forem vzdělávání
rozšířit nabídku vzdělávání o individuální a flexibilní formy studia Co to znamená pro střední/vysokou školu? 3) Potřebuje hledat způsoby, jak vzdělávat osoby, které mají nestejné předchozí znalosti a zkušenosti, a nestejné potřeby a cíle (potřebují se naučit něco každý něco jiného, vysoce specializovaného) rozšířit nabídku vzdělávání o individuální a flexibilní formy studia
Jak se v průběhu času změnila práce? Zemědělství Výroba Služby Znalosti http://catherinemaddenrelay.com/blog/2017/5/5/jobs-of-the-future-project
Co je dnes jinak? Zemědělství Výroba Služby Znalosti http://catherinemaddenrelay.com/blog/2017/5/5/jobs-of-the-future-project
Které pozice převezmou roboti? Will a robot take your job? http://bbc.in/1NqYHDi
Studie Dopady Průmyslu 4.0 na trh práce v ČR Které pozice převezmou roboti? „Z hlediska možného zavádění kyberneticko-robotických systémů jsou technikou nejméně nahraditelné ty profesní činnosti, které vyžadují vysoké kvalifikace, tvůrčí invenci a empatii a také ty činnosti, které jsou spojeny s bezprostředním stykem s jiným člověkem a u kterých je stroj nebo virtuální zařízení vnímáno jako neadekvátní náhrada.“ Studie Dopady Průmyslu 4.0 na trh práce v ČR
Nejlepší zaměstnání v budoucnosti USA (Kiplinger, srpen 2017) Předpokládaný růst pracovních míst 2016 - 2026 Vzdělání Vývojář aplikací 21.6% Bc. Počítačový analytik 22.0% Zdravotní sestra 32.3% Mgr. Fyzický terapeut 30.4% Ph.D. Manažer ve zdravotnictví 17.4% Zdravotnický asistent 28.8% Dentální hygienista 19.0% DiS. Analytik trhu 20.9% Osobní finanční poradce 23.8% Logoped 21.0%
Mění se sama podstata práce a mění se dovednosti, kterých si ekonomika cení.
EMPATIE
Pracovní i vzdělávací trh v budoucnu nejvíce ovlivní technologie a stárnutí populace. http://www.demografie.info
Co pro střední školu znamená demografická křivka? http://www.demografie.info
Jaké celoživotní vzdělávání bude potřebovat? Rychle si rozšířit nebo oživit dovednosti pro novou práci Začít se školit ve chvíli, kdy to potřebuje Možná bude jediný, kdo bude potřebovat konkrétní specifické doškolení.
Příklad flexibilní formy vzdělávání https://www.edx.org/micromasters/pennx-robotics
Kdo bude mít v budoucnu úspěch Dovednosti Základní Technické Praktické Schopnosti Kreativita Schopnost logicky zdůvodnit… Celoživotní vzdělávání Vizualizace Komunikace http://catherinemaddenrelay.com/blog/2017/5/5/jobs-of-the-future-project
Kontakt Lucie Rohlíková Západočeská univerzita v Plzni lrohlik@rek.zcu.cz +420 604 115 360
Čtvrtá průmyslová revoluce? Mechanická výroba Masivní výroba Umělá inteligence Thanks to the pre-service teachers’ school projects, our students gained unforgettable practical experience and competencies for the meaningful use of technology in teaching and project implementation, developed their teamwork and pedagogical reflection skills, and improve their relationships amongst themselves as well as their relationships with teachers. School projects are a major asset not only for pre-service teachers, but also for primary school pupils and their teachers, who tried new activities and gained additional motivation to implement innovative technology enhanced activities. Thank you for your attention. Automatizace http://catherinemaddenrelay.com/blog/2017/5/5/jobs-of-the-future-project