Dělení literatury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
1. máj - lásky čas.
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Karel Hynek Mácha Karel Hynek Mácha (16. listopadu 1810 Praha – 6. listopadu 1836 Litoměřice) byl český básník a prozaik, představitel českého romantismu.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Literární teorie Pro 8.ročník.
Our flag Our flag is blue,red and white.. A symbol of our country One of the symbol the Czech Republic is a lime leaf, because there are many limes in.
Národní obrození 2 Dějepis 2. stupeň
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
Identifikátor materiálu: EU –
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Kalendář - květen Petr Machala.
Vítězslav Hálek Májovci
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_12_INOVACE_Tru_I_27 Lyrika N á zev projektu: OP VK Registračn í č í slo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzděl á n í pro konkurenceschopnost.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY Literatura se dělí na tři základní druhy – epiku, lyriku a drama. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Literární pojmy Literatura.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_16_Literatura 19. století Národní obrození
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Dělení literatury

Podle účelu . . .

Náboženská literatura - Přijímáme vírou

Naučná literatura – přijímáme rozumem

Krásná literatura = beletrie – přijímáme prožitkem Václav Hrabě - Blues

Dělení beletrie podle formy

Drama Určeno pro předvádění na jevišti Repliky – promluvy postav Scénické a režijní poznámky zde – William Shakespeare

Próza Řádky, od kraje ke kraji odstavce Eduard Štorch – Lovci mamutů Ivan Wernisch – Doupě latinářů aneb Sežrané spisy

Poezie Verše Sloky Promyšlená forma Emanuel Frynta – Písničky bez muziky

Dělení beletrie podle obsahu

Epika Hlavní je děj, příběh

Lyrika Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal kol a kol; a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky. LYRIKA - nemá děj, vyjadřuje pocity, nálady, dojmy, myšlenky, úvahy autora nebo hrdiny. Rozlišujeme lyriku přírodní, milostnou, vlasteneckou, náboženskou atd. Karel Hynek Mácha - Máj

Drama Je určeno k předvádění na jevišti,

Ruské byliny (Epická poezie)

Dělení literatury podle účelu: Dělení beletrie podle formy Náboženská literatura - Přijímáme vírou Naučná literatura – přijímáme rozumem Krásná literatura = beletrie – přijímáme prožitkem Dělení beletrie podle formy Drama (určeno pro předvádění na jevišti, repliky – promluvy postav, scénické a režijní poznámky) Próza (řádky, od kraje ke kraji, odstavce Poezie (verše, sloky, promyšlená forma) Dělení beletrie podle obsahu Epika - Hlavní je děj, příběh Lyrika - nemá děj, vyjadřuje pocity, nálady, dojmy, myšlenky, úvahy autora nebo hrdiny. Rozlišujeme lyriku přírodní, milostnou, vlasteneckou, náboženskou atd. Drama - je určeno k předvádění na jevišti