Čtení textu, struktura práce, výběr tématu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Psaní grantových žádostí
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Textová média v DV AR 2013/2014.
Co má obsahovat prezentace
Metodologie historického výzkumu volného času
Empirická část práce a její struktura
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Management a rozvoj obcí
Jak se stát dobrým právníkem?
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Chyby v psaní seminárních prací
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Úvod do managementu 1. seminář
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Struktura textu, analýza, argumentace
Skupinové interview (Focus group)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metaetika Shrnutí.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Příprava prezentace podnikatelského plánu pro investora
Projekt Impuls / Seminář
Seminář 4 – struktura odborného textu
Vzor individuální prezentace
Projekt Impuls / Seminář
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
Věda & struktura vědecké práce
České Budějovice, červen 2016
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Příprava prezentace podnikatelského plánu pro investora
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
Institucionální akreditace
Transkript prezentace:

Čtení textu, struktura práce, výběr tématu

Strategie čtení akademického textu Cíle čtení textu: 1. Získat informaci z textu (poznání) v použitelné podobě, vypovídající hodnota 2. Posouzení kvality textu správné čtení je předpokladem k úspěšné analýze 3. Pochopení kontextu cíle, záměry, argumentace, logika textu

Strategie čtení akademického textu (Gillett et al. [2009]) Účelné čtení Aktivní čtení textu Efektivní čtení textu: Kritické čtení textu

Strategie čtení akademického textu Účelné čtení Cíle čtení konkrétního textu: Proč čtu zrovna tento text? Co se potřebuji dozvědět? Jak mi to pomůže s úkolem? Kde v textu najdu danou informaci? Učení se, příprava prezentace, příprava seminární práce Hledání určitých informací, odlišná strategie čtení

Strategie čtení akademického textu Jak číst „efektivně“? Úspornost čtení – potřebuji to číst? Potřebuji to číst celé? Můžu něco vynechat? Název Struktura textu Scanning – rychlé vyhledávání informací (detailů) v textu Skimming – zjištění hlavních myšlenek textu, nikoli detailů Sumarizace textu

Strategie čtení akademického textu Jak číst „aktivně“? „furt ve střehu” Co vím o tématu? Co potřebuji zjistit? O jaký typ zdroje se jedná? dialog s autorem („interview“) kladení (správně položených) otázek a hledání odpovědí v textu nejedná se o pasivní příjem informací důležitá role kontextu, jaký cíl sledujeme základem je (vlastní) myšlení, srovnání, reflexe... problém více rovin textu (potřeba opakovaného čtení)

Strategie čtení akademického textu Jak číst „kriticky“? Neustálá konfrontace textu s vlastními znalostmi/s dalšími texty Hodnocení použité argumentace Hodnocení dat Zaměření se na objektivitu textu Způsob prezentace a ospravedlnění závěrů Žádná informace, byť ze sebelepšího zdroje nemusí být pravdivá!

Strategie čtení akademického textu Porozumění textu 1. Jakým problémem se text zabývá? jaké otázky si autor klade? 2. K jakým závěrům dospěl? jak na otázky odpověděl? 3. O co své závěry opírá? jaké argumenty na jejich podporu uvádí?

Strategie čtení akademického textu Identifikace „klíčových“ míst textu pátráme po jádru textu (pasáže v nichž tušíme odpovědi na své otázky) „klíčové“ pasáže čtemě podrobněji (klíčové otázky rozložíme do několika konkrétnějších) pokud je text nadále nesrozumitelný, hledáme problém (co nám brání do něj proniknout? - komplikovaná větná stavba, neznámé slova, termíny) Čteme text opakovaně!

Zásady analýzy odborného textu v několika větách provést analýzu textu (případně deskripci) nalézt „klíčové body“ (opominout nepodstatné) a ty smysluplně propojit podchytit podstatu textu, zachytit jeho výpovědní hodnotu (nepolemizovat s textem) cílem je identifikace podstatných a nutných vlastností základních částí celku, poznat jejich podstatu a zákonitosti. Hledání souvislostí mezi uváděnými fakty, uvádění faktů do kontextu

Struktura odborného textu IMRD = Introduction + Methods + Results + Discussion (Conclusion) Logická návaznost – vymezení textu + popis postupu (a dat) + představení výsledků + shrnutí Jasné směřování textu v návaznosti na stanovený výzkumný problém/výzkumnou otázku vs „plevelné“ kapitoly Každá věta vztažena k cíli práce

Strategie výběru tématu a názvu SP vlastní okruh zájmů výběr tématu hledání zdrojů → efektivní čtení formulace hlavní výzkumné otázky a cíle prác (příp. hypotéz) volba názvu SP sestavení struktury SP hledání doplňujících zdrojů

Příklady

“Populistické strany v Evropě”

“Volební podpora populistických stran v Evropě”

“Volební systémy”

“Prefereční hlasování”

„Preferenční hlasy dle charakteristiky kandidátů“

“ANO 2011”

„Byla volební kampaň ANO personalizovaná?“

Cíl práce = zodpovězení výzkumné otázky

Typy výzkumných cílů rozvoj teoretické nebo metodologické oblasti získání nových informací rozvoj výzkumných metod a technik zisk znalosti/porozumění problému návod pro praxi

Typy výzkumných otázek “Co/jaké” otázky (vyžadují deskriptivní odpověď) → Př.: Jaké je volební chování…?, Co ovlivňuje voliče při rozhodování…?, apod. “Proč” otázky (explanace) → Př. Proč strana XY v posledních volbách neuspěla…?, apod. “Jak” otázky (zkoumání možností změny stávajícího stavu a hodnocení těchto změn) → Př. Jak nastavit změnu volebního systému…?., Jak ovlivnit rozhodování....?

Úvod jako součást odborného textu Funkce Zpravidla tři kroky (Hartley 2008): 1. Vymezení výzkumné oblasti – důležitost tématu a stručné shrnutí předchozího výzkumu 2. Identifikace mezery v dosavadním výzkumu 3. Vyjádření záměru vyplnění této mezery (cíl textu, uvedení výzkumných otázek/hypotéz, naznačení dosažených závěrů)

Cvičení 1 V následujících textech identifikujte: Vymezení výzkumné oblasti (důležitost tématu) Definování mezery ve výzkumu Stanovení cíle práce

Úvod... (formulace cílů) „Cílem předkládané práce je snaha o zmapování reakce vybraného úseku současné liberální politické filosofie na výzvy globalizace. Od průkopnické knihy Johna Rawlse Teorie spravedlnosti se odvíjí tradice liberálních teorií spravedlnosti, ze kterých budeme při naší tematizaci otázky vycházet.“ (Baroš 2006: Teorie spravedlnosti na transnacionální úrovni). „Zprostředkování zájmů mezi obyvatelstvem a vládou nezajišťují v liberálních demokraciích pouze politické strany či zájmové skupiny, ale operuje zde i jiný typ aktéra – sociální hnutí. Předkládaný text si klade za cíl představit vhodný rámec studia sociálních hnutí a následně ukázat jeho aplikaci při analýze ženského hnutí v ČR.“ (Vráblíková 2007: Jak zkoumat sociální hnutí? Aktivismus ženských skupin v ČR.)

„Tělo“ textu – od věty k odstavci Typy vět: významové věty (topical sentences) – spíše obecnější, určují obsah odstavce Ne každý odstavec musí mít významovou větu Rozvíjející věty (supporting sentences) – navazují na významovou větu Shrnující věty (concluding sentences) – většinou na konci odstavce. Návaznost na významovou větu, nebo uvedení dalšího odstavce. Spojující věty (linking sentences) -

Cvičení 2a Identifikujte v každém odstavci významovou větu. Vysvětlete svoji volbu.

Cvičení 2b Přečtěte si následující odstavce a z uvedených možností vyberte nejlepší významovou větu.

Cvičení 2c Přečtěte si následující odstavce a ke každému vymyslete vlastní významovou větu.

Jak psát odstavce Logicky sestavené části textu Návaznost textu Odstavec jako prostor pro rozvíjení hlavní myšlenky Relevance každé věty (vztažení k tématu odstavce)

Typy odstavců Úvodní odstavce – kontext, struktura textu, vede k formulování cíle textu Odstavce v hlavním textu – rozvíjení hlavní teze Shrnující odstavce – v zásadě nikoli nové informace

Cvičení 3 Přiřaďte následující věty k typu odstavců.

Shrnutí Logická strukturace textu Odlišné typy vět, odstavců Provázanost textu – vázanost cílem práce Relevance textu Neutrální jazyk Podložená argumentace

Zadání úkolu č. 3 Výběr tématu a názvu seminární práce Ospravedlnění – zdůvodnění volby tématu Formulace cílů (v kombinaci s výzkumnou otázkou) 5 relevantních zdrojů k tématu (zdrojovaných podje jedné normy) Doporučuji rovněž pořádně promyslet strukturu práce, resp. promyslet, jakým způsobem otázku zodpovíte. Ne výsledek, ale spíš postup. Jestli toho budete schopni, co k tomu budete potřebovat, atp. Prostě udělat si předběžný návrh výzkumu (viz výše). S jasným návrhem práce se bude lépe (a mnohem rychleji) psát úvod. Dobrý úvod vám příště vhodně zaměří a strukturuje práci. Práce pak bude mnohem kvalitnější! Deadline na úterní seminář – do pátku 6.11., 23:59 hod.

Děkuji za pozornost.