Seminář 5 Humanistický přístup: možnosti a omezení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Metody sociální pedagogiky
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
MYŠLENKY z knih Neala Donalda Walsche HOVORY S BOHEM
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Film má být příručkou správného chováni nebo zdrojem nezávislosti
Nákupní chování spotřebitele
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Humanistický přístup Význam citového života Překonáni rizika ignorování svých citů Filmová terapie jako katarze a sebeakceptování.
Chyby při vnímání druhých lidí
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Tržní prostředí.
Seminář 7 přístupy a pozice praktika Témata k diskusi: Typy spojení problémů a přístupů Volba povolání jako příklad aplikace různých přístupu ve filmech.
Manager nebo leader? Management je pozice
Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou práce.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Seminář 2 Úloha experta Film má.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Seminář 4 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z tří častí: Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Shmidt Victoria MSSC in social work
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Škola základ občanského života
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Seminář 5 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z čtyř častí: Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka Příklad aplikace filmu Cloud cover jako projektivního testu Humanistický pohled na zločin Omezení a možnosti humanistického přístupu (analýza filmu Electropolis)

Domácí úkol 2: pozice a její implementace Pozice diváka, kritika, experta, a nebo pomáhajícího odborníka Důslednost její implementace Stylistika, odpovídající pozici Kritéria volby a porovnání filmů

Expert: porovnáni filmu a teoretických základů Víceúrovňová analýza problému: úroveň jednotlivce, veřejnosti a systému institucí Film se porovná s svou představou o problému nikoli s svým osobním míněním Předpokládá se přesný výklad svého postoje Volba nebo složitějšího filmu a nebo kritizování filmu, vysilujícího předsudky

Příklad 1 Normy jako zdroj protikladu a disharmonie

Příklad 1: hlavní pojem a přístupy První film projevuje tuto vlastnost veřejnosti, o níž tvrdí reflexivní přístup: společnost vysílá normy, které jsou protikladní navzájem, a tím komplikuje sebevědomí Ale druhý ukazuje na možnost zbavit se předpisu veřejnosti ve vztazích, jež se způsobí akceptováni sebe a jiných

Příklad 1: doporučení „Kdyby to byl esej“ Vice fokusu na problém Důslednější implementace kritérií porovnání (smysl pro humor, veřejnost a jednotlivec) Je silnou stránkou to, že to není vyprávění příběhu, ale kostry filmů se dá popsat přes nějaký přístup

Příklad 2: postoj k tématu oběti a kata

Příklad 2: hlavní pojem a přístupy Filmy mají společnou vlastnost: pochybují o tom kdo je oběti, a kdo je katem Konvencionální hranice dobra a zla se mění, aby byly vypracovány na jinem základu Oba filmy patři reflexivnímu přístupu, ale prostředky, jenž se využívá za účelem reflexe, jsou různé

Příklad 2: doporučení „Kdyby to byl esej“ Propojit témata různých uměleckých prostředků ve filmech Kulturní kontext každého z filmů (film ve 1. filmu, knihy ve 2. filmu) Pochyb v hrdinně a pochyb v katu: projev jiných stran osobnosti

Příklad 3: marnost snahy stát se ideálním rodičem

Příklad 2: hlavní pojem a přístupy Paradoxní porovnáni kvůli adresátu filmů, první je pro moderní rodiny a dospěli, ale druhý je pro dětí, v takovém porovnání je dost možnosti způsobit diskuzi: když dětí se divá na Broučci, dokážou akceptovat různobarevnost moderních rodin Klíčové dilema rodičovství: kdo jsem, zprostředkovatel mezi dítětem a veřejností, a nebo bráním před tlakem veřejnosti

Příklad 3: doporučení „Kdyby to byl esej“ Důslednější popis problému ideálního rodičovství přes odpověď na následující otázky: Zdá se vám rodiči z prvního filmu svobodnější než z druhého? Co je zdrojem, omezujícím spontánnost projevu citů a půd?

Příklad 4: osobní volba norem

Příklad 4: hlavní pojem a přístupy Hlavní otázka je svoboda volby norem Humanistický přístup navrhuje ne jednoznační zákaz na normy, ale možnost volit normy a odstoupit od nich Revoluční přístup podporuje vliv veřejnosti jako zdroj norem a ukazuje na ni jako na omezení, moderní doba jako podporující různobarevnost norem

Příklad 4: doporučení „Kdyby to byl esej“ Porovnání je zaměřeno na postoj k volbě norem, a ne přímo na ohodnoceni postoje k problému podle norem. Tento přístup má své výhody, ale potřebuje vice práce: systém faktorů, ovlivňujících volbu norem v těchto filmech Zřetelnější otázka ceny odmítnutí norem v obojích filmech

Odborník: film a problém klienta Co obsahuje film s pohledu lidí, pro nichž je postoj k normám má význam: chová se podle norem, omezeny normami, volí normy, odmítá normy Filmy se rozdělují na terapeutické a na te, které potřebují odhalování norem

Příklad 5: chování lidí v starším věku

Příklad 5: hlavní pojem a přístupy Neformální normy chování lidí staršího věku a předpisy (očekávání) Humanistický a pseudo-revoluční (do konce funkcionalistický) přístupy jako zdroj revolty proti těmto předpisům Filmy představují narrativ zvládání s normami

Příklad 5: doporučení „Kdyby to byl esej“ Propojit mezi sebou Základní sféry života: manželství, kamarádství, rodičovství a Základní city: zápas mezi konstruktivními a destruktivními city Nějakým způsobem využit očividní rozdíl mezi filmy, první je umělecké dílo, ale druhý je serial

Kritik: umělecké prostředky na vyjádření postoje Filmy se rozdělují podle úrovně umění a prostředků, jež byly vyuzený za účelem určitého cíle Soustředěnost na žánru a originalitě filmu Rozbor klišé a jejích překonání (vyhýbání jim) ve filmu

Příklad 6: gotický humor

Příklad 6: hlavní pojem a přístupy Fokus na prostředcích: Klišé o smrti, sňatku, lásce, invaliditě Žánr filmu jako zdroj prostředků na překonáni klišé Různobarevnost prostředků ve filmech různého typu

Příklad 6: doporučení „Kdyby to byl esej“ Propojit mezi sebou různé prostředky, analyzovat to, jak se toho vnímá divák Analyzovat filmy v kontextu jiných filmů Tima Burtona vice http://www.timburton.com/ Doplňovat analýzu námětu rozborem pohledu Burtona Kontexty!!!! Gotický styl, jeho význam dříve a teď

Dá se využit filmy Burtona v terapii Tabu na diskuzi o smrti a umírání Význam smrtelnosti pros smysl pro život Žal jako cesta k nezavistlosti

Divák: chápat se… Osobní všímání filmu, důvody akceptování a odmítnuti filmu Přednosti jako diváka Ohodnoceni vlivu filmů a toho, co ovlivňuje volbu filmů

Příklad 7: jak zařídit svůj život

Příklad 7: hlavní pojem a přístupy Co je rodina, prostředí pro další nuceni k uplatnění norem nebo prostor pro autonomie Volba pro osaměly, ale nezávislý život Všímání filmů jako vysilujících normy a hledání ve filmu podpory svým názorům

Příklad 7: doporučení „Kdyby to byl esej“ Film provokuje, manipuluje, odhalí - co film děla, aby přesvědčil Nakolik je tímto směrem účinný Co z filmu zaujalo nejvíc

Podle Vás, jakou pozici jste uskutečnili ve svém porovnání filmů ? Otázka pro ostatní Podle Vás, jakou pozici jste uskutečnili ve svém porovnání filmů ? Příští: rozbor dalších porovnání

Příklad aplikování filmu Cloud cover Využívání filmu jako projektivního testu, který nabízí materiál pro interpretace

Klasický projektivní test a film

Porovnání Testy Neutrální stimul Funkcionalistický přístup k rozboru, patologie nebo norma Klient je pasivní účastník interpretace Film Stimul má určitý význam Humanistický přístup k rozboru, city a hranice Klient je aktivní účastník interpretace

Otázky k příkladu aplikování Jak se všímá Tanya filmu? Jaký svůj problém se projevuje v průběhu interpretace filmu? Jak se mění její pohled na svůj problém?

Diskuze o filmu jako zdroj informace o klientovi Etické závady: udržovat rovnost komunikace a upřímnost Jaký druh informace se dá zjistit Interpretace filmu v kontextu situace, v jíž se nahází klient

Rozbor filmu Cloud cover: vlastnosti hranic Propustnost: schopnost vysvětlovat své hranicí Flexibilita: různá míra hranic v komunikaci s různými lidmi Stabilita: udržování hranic v komunikaci Chápání hranic jiných lidí

Co ubližuje hranice Vina zvyšuje propustnost hranic, ten, jíž cítí vinu, neudržuje hranice Nenávist zmenšuje propustnost hranic a také respektování hranic jiných lidi (nedostatek stability) Frustrace omezuje flexibility

Jak humanistický přístup definuje lidi, jíž mají stigma zločinec? Podle ohodnocení činu jsou zločinci Podle humanistického přístupu ti, kdo chtějí více, než můžou dosáhnout a nechtějí se změnit Nemůžou zůstat a nebo dosáhnout souhlasu s sebou, a čím se přibližují k cíli, tím jsou vzdálenější od sebe

Cena za odkaz od sebe Jakou cenu hradí Tom Ripley za svůj úspěch? Čeho se boje? Kdo je oběť? A čeho? Proč ve filmu není odplata?

Čím humanistický popis osobnosti zločince je odlišný od klasického? Sociopatická osobnost Patologická krutost Mindrák méněcennosti Intence se přesvědčit o svou unikátnost Přimáčknuté city Volba mezi citem a úspěchem Zákaz na sebeakceptování Priorita blahobytu

Anthony Minghella (1954–2008)

Příklady filmů: Hra osudu

Woddy Allen

Konflikt intencí jako důsledek doby Jakou volbu má postava? Čeho se boje více, přijít o úspěch nebo zůstat závislým? Je zločinec podle průměrného mínění?

Istvan Szabo

Omezení humanistického přístupu Reflexivní přístup Co je zdrojem projevu spontánního chování? Má to význam? Revoluční přístup Co se stane s tím, kdo projevuje svou spontánnost? Dokáže se humanistický přístup překonat sociální excluzi? Funkcionalistický přístup Může humanistický přístup zajistit sociální bezpečí?

Rozbor filmu Elektropolis Osobní spontánnost vs. Veřejný pořádek Proč spontánní projevy jsou v protikladu veřejnému pořádku? Proč volba ve prospěch spontánnosti a proti pořádku má anglický název downshifting? Kdy člověk může a kdy nedodržovat balanc mezi spontánním chováním a pořádkem?

Rozbor filmu Elektropolis Nejednoznačné zdroje spontánního chování Co ovlivňuje styl tančeni, kdo dává vzorek tance? Co způsobí první projev tančeni panáčka? Proč lidi začínají tančit, co je vlivem: zvyk opakovat pochyb semaforu nebo jejich vlastní intence?

Rozbor filmu Elektropolis: vyloučenost humanistické komunity Čím se odlišuje panáček od jiných? Co znamená bydlit v komunitě? Bydli panáček v komunitě nebo je sám?

Komunita v Kodaně

Albert Schweizer

Jedná z nejlepších knih o humanismu Motto k knize André Malraux: Hledám tuto nejvýznamnější oblast duši, ve které pocit bratrstva odolává absolutnímu zlu

Domácí úkol 4 Probrat seznam filmů: http://www.plannedlegacy.com/newsletter/movies-with-feeling.html Jaké z uvedených filmy znáte, a na jaké byste se chtěli podívat podle popisu (1-3), odůvodnite svůj zájem