Představy o člověku v dějinách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Poznej, kdo to řekl.
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Zvířata a náboženství.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Předpoklady a historické souvislosti
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Filosofie úvod do problému....
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Náboženství - úvod Petr Machala.
Starověká Indie Petr Machala.
Filozofie empirismu, racionalismu
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
1. Moudrosti poklad z nebe | je Slovo Boží nám, | jímž k poznání nám sebe | podává Pán Bůh sám. | Však plné zjevení | je v Kristu Boží tváře | k našemu.
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
náboženství staré Číny a Japonska
Náboženství Buddhismus.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženství a fanatismus
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Filosofická antropologie
Buhismus David Lučný :D (budha).
GO XIV S. LEM LEM.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Francouzský materialismus I
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Představy o člověku v dějinách

Prehistorický počátek Kdy člověk začal uvažovat nad sebou samým? Min. před 50 000 lety (prehistorie) Souvislost se vznikem řeči Jak jeho uvažování vypadalo? Lidé se chápali prostřednictvím mýtů.

Mýty Člověk a vše, co se ho týká, bylo vytvořeno bohy. = posvátné příběhy odehrávající se v dávných časech, ve kterých vystupují bohové, nadpřirození hrdinové i lidé Člověk a vše, co se ho týká, bylo vytvořeno bohy. Mýty popisují, jak se to událo (pochopení člověka na základě znalosti jeho vzniku)

Probouzení Mýtus polosen mysli (Patočka) bez zdůvodňování spontánní výtvor lidské mysli Probouzení: Mezi původními mytologickými, náboženskými a magickými představami se začínají objevovat výsledky úvah, pochybnosti, argumenty – a tedy filozofie

Vznik filozofie Počátek příběhu filozofie v antickém Řecku? Stejné úvahy jako u presokratiků v Indii v téže době, ale i dříve Probouzení není skokové, ale postupné, kontinuální Známe jen úvahy zapsané a dochované Starověká indická filozofie aktuálnější než starověká řecká

Indická filozofie - základy Pesimismus: lidský život je plný utrpení Reinkarnace: člověk se po smrti převtěluje do dalších bytostí  Potřebujeme ukončit koloběh převtělování (spasení, mókša) Ale jak..?

Indická filozofie - átman Klíčový písemný pramen: upanišady Átman = nejvnitřnější a nejhlubší já, duše Brahma = prazáklad všeho, počátek, tvůrčí duše světa Átman = Brahma (nebo alespoň jsou v úzkém styku) Poznání átman a jednoty  spasení Možné až po dlouholetém soustředění, meditaci, askezi

Indická filozofie - Buddha Klíčový písemný pramen: Tripitaka Buddha nar. okolo 560 př. Kr. Buddhovy 4 ušlechtilé pravdy: Všechno žití je strast Všechna strast má příčinu v žádosti, žízni Odstranění žádosti vede k odstranění utrpení a k přerušení nových zrodů (Nirvána) Cestou k tomuto osvobození je ušlechtilá osmidílná stezka

Člověk v křesťanství I Příběh o stvoření z Genesis: Klíčová kniha: Bible Příběh o stvoření z Genesis: I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem.

Člověk v křesťanství II Klíčová kniha: Bible Příběh o stvoření z Genesis: I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“  Vysoká hodnota člověka Spor o ekologii

Člověk v křesťanství III Hříšnost (dědičný hřích)  potřeba vykoupení a boží milosti Úlohou člověka plnit boží vůli Cílem člověka věčný život

Novověk Rozvíjející se věda a důraz na vlastní rozum začíná měnit představy o člověku a podkopávat dosud zcela dominující křesťanský světonázor. Nejlepším příkladem Koperníkův heliocentrismus (1543): Země (a člověk s ní) není středem světa.

René Descartes Člověk je především res cogitans – věc myslící (mající vědomí) Člověk x zvíře: Zvíře je stroj, člověk má navíc vědomí a jazyk stroj by mohl mluvit, ale ne sestavovat slova a reagovat na všechny možné situace jazyk svobodně vyjadřuje nové myšlenky Dualistické pojetí člověka jako spojení mysli a těla (dvě základní substance) Tělo je jen mechanismus – cesta k mech. pojetí člověka jako celku Interakce mezi tělem a čistou myslí se děje v šišince skrze jemnou hmotu

Baruch Spinoza Je jen jedna substance, vědomí a hmota jsou dvě různé vlastnosti této substance Je nutné zkoumat člověka (jeho podstatu, vlastnosti, pudy, vášně), „jako bychom se zabývali přímkami, plochami a pevnými tělesy.“ (uplatnil v hlavním díle Etika) Všechno dění je determinováno a v tomto smyslu neexistuje svobodná vůle.

John Locke Nemáme žádné vrozené ideje (jak si mysleli Descartes a Spinoza) všechno poznání musí přijít skrze smysly  optimistické pedagogické názory: dítě je velmi tvárné a je čistě na nás, co z něj výchovou pomocí dobrých podnětů vytvoříme

Ateismus v 18. st. Do společnosti se více rozšířil v rámci francouzské revoluce, v 17. st. ještě prakticky nezastávaný Autoři: Baron Holbach: Systém přírody La Mettrie: Člověk stroj

Ateismus v 19. st. Ludwig Feuerbach: Podstata křesťanství Náboženství jsou nepravdivá, ale vyjevují nám naši vlastní podstatu – bohové jsou totiž projekcí toho, jací si v hloubi přejeme být Projekcí se této dobré podstaty vzdáváme (odcizujeme se sami sobě) – náboženství tedy brání našemu vlastnímu zdokonalení Arthur Schopenhauer Navazoval na východní filozofii Max Stirner Já jako „kreativní nic“ Naší podstatě nás odcizuje vše, čím se necháváme vázat, ať již je to náboženství či jakákoliv jiná ideologie (humanismus, nacionalismus apod.) Stěžejní teoretik anarchismu

Karl Marx Uskutečňující se podstatou člověka je práce - člověk je předmětná bytost Převládá ale odcizená práce: člověk nenaplňuje svou podstatu. Odcizená práce Původ: soukromé vlastnictví, výroba zboží, směna --- Rozporné spol. vztahy: nejhlouběji u proletariátu: musí prodávat i sám sebe – pracovní sílu z potřeb druhých prostředek vlastního obohacení  zájem na ošizení druhého degradace druhého člověk je izolované individuum bez vztahu k celku osobní zájem nad společenským Převzal Feuerbachovu kritiku náboženství Obrovský vliv skrze komunistické hnutí

Fridrich Nietzsche „Člověk jest provaz natažený mezi zvířetem a nadčlověkem – provaz nad propastí.“ „Co je velkého na člověku, jest, že je mostem, a nikoli účelem.“ Nadčlověk Je si plně vědom toho, že není nic jiného než tento svět, chaotický, hnaný vůli k moci Chce této skutečnosti radostně přitakat a plně v ní žít Odhazuje veškeré tradiční hodnoty a morálku (například soucit), nenechává se jimi nijak vázat ve svém rozletu (morálka pánů x morálka otroků)