Environmentální etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Videotrénink interakcí
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Temperament, charakter
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vývojová psychologie Škola:
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
¨ Kriminogenní faktory
Emoce (city).
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
Environmentální etika
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie státu - pokračování
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Orgány právní ochrany a sankce
Psychologie II Sociální psychologie
Mravní výchova.
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Environmentální etika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
Systemický přístup v SP
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Základní principy geografického výzkumu
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Environmentální etika
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Model transkulturní péče
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Sociologie ?.
Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Svědomí a vina Zámečník Martin, C4A. Svědomí „hlas svědomí“, „hlas uvnitř“ objevuje se, pokud nastane rozpor našich norem, ideálů nebo zásad podmíněno.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Environmentální etika
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Environmentální etika
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Občanská výchova 6.ročník PhDr. Martina tesaříková
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Environmentální etika svědomí & hlubinná ekologie

Opakování I. Čím se liší biocentrismus a ekocentrismus Ekocentrismus je přírodovědně mnohem poučenější (a to konstantně po celou dobu soužití těchto přístupů) a klade větší důraz na porozumění fungování živých systémů. Biocentrismus je apriorní, ekocentrismus empirický. Ekocentrismus je na druhou stranu často velmi nepoučený v otázkách týkajících se etiky či filosofie – je často hodnotově naivní a nepromýšlí hodnotové otázky zásadní důležitosti, nebo je promýšlí velmi ledabyle. Ekocentrismus – protože je často navázaný na poznání přírodních věd – podléhá rychlejšímu vývoji a značně se proměnil.

Opakování II. Hlavní představitelé biocentrismu a ekocentrismu: ? Biocentrismus ? ? Ekocentrismus ? Co mají společného biocentrismus a ekocentrismus? (neřeší příliš změny uvnitř člověka ve smyslu vnímání hodnot ... biocentrismus je v tomto apriorní a ekocentrismus to nezajímá – hodnoty lze podle něj vidět objektivně)

Svědomí I.  Několik empirických faktů A. Naprostá většina lidí svědomí má. /kdo si vybaví, že někdy jednal proti svému svědomí? – většina z nás/ B. Přesto existují lidé, kteří svědomí postrádají. /příklady ze života i literatury/ C. Svědomí je jednou z nejniternějších vlastností – nelze jej zvnějšku snadno měnit (na rozdíl od názorů či znalostí) a přesto vůči nám vystupuje „zvnějšku“ – když děláme něco proti svému svědomí, tak se cítíme špatně i když to co děláme je pro nás výhodné. D. V tomto smyslu svědomí dokazuje, že nejsme jedna síla, jedno já – protože není námi, ale něčím jiným uvnitř nás. Co to tedy svědomí je?

Svědomí II.  Co je to svědomí Zkuste si napsat (jednotlivě) nějaký čin, který jste učinili (nebo pokud jste téměř andělé, který byste učinili) a při kterém vás trápilo svědomí. A teď si ve skupině řekněte, zda by ty druhé svědomí při tomto činu trápilo také. Svědomí není něco absolutního! Je to kombinace očí a hudebního sluchu – předpoklad je dán téměř všem, ale užíváním se zlepšuje a potlačováním zhoršuje.

Svědomí III. Kohlbergův model morálního vývoje A. Předpoklady: Je nutné rozlišovat obsah morálního chování a zakládající zdůvodňující strukturu. Témuž morálnímu chování mohou odpovídat různé příčiny. Znalost obsahu nezakládá znalost pohnutek. B. Model: I. Stupeň (předmorální stupeň) – žádná pravidla, co je zábavné a napínavé je dobré, co je bolestivé a spjato se strachem je špatné. II. Stupeň (předkonvenční morálka) – dítě přebírá kulturní pravidla podle označení a způsobů těch, kteří je trestají a odměňují /stadium I. – orientace na trest a poslušnost, stadium II. – orientace na odměnu – instrumentálně relativistická orientace/ III. Stupeň (konvenční morálka) – jako hodnota o sobě platí to, co nehledě na bezprostřední a očekávané následky odpovídá očekávání rodiny, skupiny nebo národa. Loajalita k sociálním celkům. /stadium III. – vyhnout se nesouhlasu ze strany druhých, stadium IV. – orientace na autoritu, právo, řád./ IV. Stupeň (postkonvenční morálka) – autonomní svědomí, principy vedené jednání – vyznačuje se zřetelným úsilím definovat morální hodnoty a principy nezávislé na autoritě i sociálním řádu. /stadium V. – legalismus, sociálně-smluvní orientace, stadium VI. – univerzální etické principy/

Svědomí IV. Dva příklady: Situace 2. Tvůj velmi dobrý kamarád řídí auto. Tam, kde je povolena rychlost 50 km/h, on jede rychlostí 70 km/h a Ty sedíš na místě spolujezdce. Kamarád v tu chvíli, nikoliv pouze vlastní vinnou, srazí chodce. Ty to vidíš (stejně jako jsi viděl rychlost, kterou kamarád jel) a následně jsi vyslýchán. Budeš kamaráda krýt a řekneš, že jel jen 50 km/h, nebo budeš mluvit pravdu a vystavíš svého kamaráda trestnímu stíhání? Jaký hlavní motiv Tě k rozhodnutí povede? Situace 5. Je válka. Zajal jsi nepřátelského vojáka, který zná informaci, jež zachrání celou jednotku, které velíš. Samozřejmě v případě, že ji od něho získáš. Pokud ne, většina členů jednotky patrně zemře. Žádný pokus o domluvu nebyl úspěšný. Použiješ v takové chvíli mučení nebo ne? Jaký motiv Tě povede k rozhodnutí? - Co je důležité? Co nám pomůže stanovit K.M.M.V.?

Hlubinná ekologie I. Přijměme Kohákovu interpretaci environmentální krize (lépe výklad) Došel zelený lak – etika se musí změnit Co je tedy špatně? Špatného je něco uvnitř člověka Špatného je něco venku Špatné je obojí Biocentrická etika odkazuje na vnější, ekocentrická etika odkazuje na vnější Existuje směr odkazující na „vnitřek“ člověka?

Hlubinná ekologie II. Základní východiska hlubinné ekologie Environmentální krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze rozum a smysly) Environmentální krize existuje, protože takto vidění svět (rozumem a smysly) staví do středu člověka v individuálním slova smyslu Environmentální krize je pouze projevem hlubší krize (Naess) ochuzení našeho já, které je nutné proměnit a nahradit Já

Hlubinná ekologie III. Hlubinná ekologie Arne Naesse