Starověk, Středověk, Novověk Vývoj propagace Starověk, Středověk, Novověk
Charakteristika vývoje Neustálý vývoj Cílem je reagovat na vývoj prostředí Využití aktuální atmosféry ve společnosti Získání sympatií u spotřebitelů Ovlivněno technologickým pokrokem
Starověk Starověký Egypt a Řím Počátky propagace na prvních veřejných shromaždištích (lovci, rybáři, chovatelé dobytka, hrnčíři,…) - výměna úlovků a produktů Trh měl své místo, zboží v primitivních stáncích Existence vyvolávačů Propagační prostředky – nápisy na zdech domů Egypt – zavěšování zboží v dřevěných skříních Řím- vystavování zboží do dřevěných beden nebo proutěných košů, „první reklamní kancelář“ (doloženo vykopávkami z Pompejí)
Středověk Velké přesídlování národů (kolonizace) Rozšiřování obchodních cest, rozvoj trhu Rozvoj námořní dopravy Tržiště, prvotní obchodní síť Podle výrobků byly pojmenovány ulice (Rybné náměstí, Dřevěná ulice,…) Vznikaly první krámy, první vývěsní štíty Rozvoj byl brzděn cechovními a církevními nařízeními zakazující vyhledávat kupujícího Propagační prostředky – komunikace, podomní prodej, pomocníkem byla zvířata
Ondráš zabitý pro milenku. Vývěsní štít z Janovic. Olejomalba na dřevě Ondráš zabitý pro milenku. Vývěsní štít z Janovic. Olejomalba na dřevě. Přelom 18. a 19 . století
Novověk prudký rozvoj reklamy a propagace díky nástupu řemesel, manufaktur a rozvoji obchodu Využití vynálezů – knihtisk(1440) – základ pro tisk novin, plakátů, inzerátů, periodik 1468 – první český tisk knihtiskem – Kronika Trojanského Objevují se nápisy podél obchodních cest V 19. století se reklama oddělila od obchodu 20. století – reklama se začleňuje do komplexu marketingových aktivit
Ukázka kroniky Trojanského
Periodikum – tiskovina, která vychází opakovaně v pravidelných intervalech Tisk – způsob rozmnožování předlohy Inzerát – krátké textové či obrázkové sdělení (pomáhali nejen prodeji, ale i vyhledávání zločince) Propagace – cílené oslovení kupujícího, součást marketingového mixu (4P)
1609 – periodické tiskopisy ve Strasburgu 1686 – první tištěné noviny v Koruně české – „Ordinari Postzeitungen“ (Jan Arnolt) 1719 – první české noviny v Praze – Sobotní Pražské poštovské noviny – zprávy podobné inzerátům 17. – 18. století ve světě vznikají první týdeníky a deníky (Anglie, Francie) 1790 – vychází první český inzerát v novinách V. M. Krameria 1791 – první průmyslová výstava v Praze 1891 – Všeobecná zemská výstava v Praze
První český plakát byl dílem Vojtěcha Hynaise, který zval na Všeobecnou zemskou výstavu vPraze v roce 1891, dále pak plakát pro Národopisnou výstavu Československou z roku 1895 Pozn: 1. plakátovací sloup byl patentován v Londýně roku 1824)
Propagace v Československu do roku 1945 Na stejné úrovni jako v sousedních zemích Ovlivněna soutěží mezi podnikateli Pomáhala tuzemskému i zahraničnímu odbytu Propagační prostředky – vývěsní štíty, firemní nápisy, inzeráty, plakáty Významnou úlohu měli čeští výtvarníci – O. Menhart, A. Mucha, L. Marold, Z. Rykr, K. Teige)
Plakát k rakouskému pavilonu, 1900 plakát z roku 1909 zobrazující Maude Adamsovou jako Johanku z Arku
Propagace v Československu do roku 1945 1927 – mezník ve vývoji propagace, založení Reklamního klubu v Praze, který sdružoval reklamní poradce, obchodníky, továrníky, tiskaře a aranžéry Vznik samostatných reklamních kanceláří 1930 – objevily se první slogany (stručnost, vtipnost, dobrá úprava) Fa Baťa byla první firma, která uměla skvěle využít propagaci
Propagace v Československu po roce 1945 První tří roky v souladu se světem 1948 – znárodnění, vyvlastnění, zavedení centrálně řízených podniků – propagace ztrácí svůj osobitý význam Propagace nebyla potřeba, výběr zboží po válce omezen 1953 – první kroky obnovy propagace – vznik krajských aranžoven, krajských propagačních středisek (Pramen, Domácí potřeby, Merkur Praha,…)
Propagace v Československu po roce 1945 Reklama byla považována za buržoazní přežitek Socialistická reklama je informativní, kapitalistická je neseriózní a nátlaková 1957 – významných propagačním prostředkem televize, o rok později rozhlas Vznik Tuzexu – podnik zahraničního obchodu 1963 – propagační činnost usměrňována, vznik oboru Aranžér 70. – 80. léta – atmosféra poznamenána nástupem sovětského režimu, éra trhovců
Desing českých výrobců 60. – 70. let 1961 – 1964 TV Lotos Žehlicka ETA 211 – 60. léta
Ukázky reklamy
Propagace po roce 1989 Zánik velkých státních podniků Část vyvlastněných podniků se vrací původním majitelům Privatizace Silné konkurenční prostředí Aranžerské živnosti Vývoj počítačů, reklamních agentur Velkou úlohu hraje reklama v televizi Veletrhy, výstavy, propagační akce v místech prodeje, ochutnávky
Zdroj Nejlepší socialistické reklamy