Úvaha o testování Jiří Bakončík
Kdo to je a co od nás chce ?
Cíl testování Ověřit zda je žákům základních škol zařazených do rejstříku škol poskytováno vzdělání na úrovni požadované (garantované) státem, a to ve všech vzdělávacích oblastech. Požadovaná úroveň je (bude) přitom stanovena RVP ZV (obsah) a standardem pro jednotlivé vzdělávací oblasti (rozsah, výkon).
Výsledky testování Výsledkem by mělo být zjištění, zda škola vzdělala či nevzdělala žáky na požadovanou úroveň (celkově i v jednotlivých oblastech). Výsledek by měl být veřejně přístupný ve formě zveřejněného seznamu škol s uvedením dosažené úrovně (např. v procentech dosažené shody s požadovanou úrovni, kde 100% odpovídá požadované úrovni, nikoli tomu, že 100% je nejlepší škola)
Co s výsledky testů ? Škola naplňuje požadavky (100%) Škola s malou zápornou odchylkou (95%) Škola selhává v plnění cílů (90%) Škola nenaplňuje cíle (80%) Škola je v koncích (pod 80%) Lze třídit i dle vzdělávacích oblastí.
Přínos pro žáky Rovné šance a příležitosti. Škola se musí snažit zajistit, aby všechny žáky „dotáhla“ alespoň na úroveň standardu – faktický individuální přístup. Objektivizace hodnocení
Přínos pro zákonné zástupce Jistota, že škola do které jejich dítě chodí umí vzdělat na státem garantovanou úroveň. Možnost výběru školy podle rozšiřující nabídky.
Přínos pro stát Ověření správnosti nastavení systému vzdělávání a jeho výstupů. Testování ve všech vzdělávacích oblastech zajistí, že žádná z oblastí nebude odložena na vedlejší kolej a na případný plošný problém lze včas a správně reagovat. Možnost garantovat veřejnosti úroveň vzdělání na jednotlivých stupních základních škol zařazených do rejstříku.
Přínos pro školu Nezávislé, objektivní, profesionálně zpracované ověření úrovně vzdělávání žáků na škole dle požadavku státu, a to ve všech vzdělávacích oblastech. Správnost ŠVP. Argumenty pro nastavení strategie rozvoje školy. Personalistika DVPP Prezentace školy Materiální vybavení Zaměření školy ….
Další možnosti Horizontální testování lze doplnit v některých vybraných oblastech o testování vertikální a použít je pro přijímací řízení.(Vázáno na termíny testování a termíny pro úkony v rámci přijímacího řízení)
Problémy a otázky Hodnocení a klasifikace – žák splňující standard = jedničkář ? Lze testovat všechny žáky v systému?
Závěr-shrnutí Školy, které mají problém potřebuji odbornou profesionální pomoc. Doporučuji testovat žáky ve všech vzdělávacích oblastech dle RVP na úroveň stanovenou ve standardech jednotlivých oblastí. Vzdělaný žák je cílem veřejné služby, kterou jako školy poskytujeme, nikoli sláva a prosperita školy. Tento návrh není rozpočtově neutrální.
Děkujeme za pozornost