Charakteristiky vybraných nemocí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anorexie HANA Pešková, 8.A zš Chomutov, HORNICKÁ 4583.
Advertisements

Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
Efekt léků na řízení motorových vozidel Lipavská Markéta Řeháková Tereza Štěpánek Ladislav.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Úzkostné poruchy DAVID BERNARD. Volba tématu  Téma bylo zvoleno na základě:  zájmu o danou problematiku  pohybu v oblasti úzkostných poruch  osobních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_295.PSY.23 Fobie_prezentace.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPoruchy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
Poruchy spánku MUDr. Helena Reguli. Spánek Fázický, periodicky se opakující stav určitého aktivačního stupně CNS Fázický, periodicky se opakující stav.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Panická porucha Vypracovala: Agatha Račuchová Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_18_20_špatný spánek.
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Fobické úzkostné poruchy F 40, Jiné úzkostné poruchy F 41,
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Název prezentace (DUMu):
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Specifické poruchy učení a NKS
Speciální psychiatrie – MKN 10
Panická porucha.
Psychologie test.
Speciální psychiatrie
Specifické metody SP LS 2016
Výchova k občanství 8.ročník
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Vendula Večeřová.
Transsexualita.
Organické duševní poruchy
Návykové látky Alkohol
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
1. Rady pro udílení svátosti smíření
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Charakteristiky vybraných nemocí F40-49 Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy F50-59 Behaviorální syndromy Charakteristiky vybraných nemocí

F40-49 Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy Nesourodá skupina, mnoho různých forem. Společné mají převážně psychické příčiny. Patří sem: F40 Fobické úzkostné poruchy F41 Jiné úzkostné poruchy F42 Obsedantně – kompulzivní porucha F43 Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení F44 Disociativní (konverzní) poruchy F45 Somatoformní poruchy F48 Jiné neurotické poruchy

F40 FOBICKÉ ÚZKOSTNÉ PORUCHY Výskyt – nejčastější úzkostná porucha, 16% žen, 11% mužů, vzniká obvykle v dětství nebo rané dospělosti, neléčená přetrvává mnoho let bez změny intenzity. Závažnost závisí na možnosti vyhýbat se fobickým situacím. Agorafobie – strach z otevřených prostranství, z přeplněných prostor, z opuštění domova. Sociální fobie – strach ze situací, kdy člověk může být pozorován a posuzován druhými (z jezení či pití na veřejnosti, z mluvení před lidmi, ze setkání se s neznámými lidmi atd.), snaha vyhýbat se takovým situacím, u dětí se manifestuje obvykle v podobě školní fobie. Izolované (specifické) fobie – nepřiměřený, přehnaný strach z určitého konkrétního objektu, desítky až stovky druhů, nejčastější strach ze zvířat (hadi, myši, hmyz, psi) a klaustrofobie či akrofobie.

F41 JINÉ ÚZKOSTNÉ PORUCHY Panická porucha – opakované záchvaty paniky, nejsou vázány na určité podněty nebo situace, mohou nastat kdykoliv, spontánně a nečekaně. Jsou provázeny masivní úzkosti, silnou obavou, že se přihodí něco hrozného, strach ze smrti a ze ztráty kontroly, depersonalizace, derealizace. Doprovázeno intenzivními tělesnými příznaky – bušení srdce, bolest na hrudi, pocity dušení, závratě. Trvání ataky 5-20 minut. Generalizovaní úzkostná porucha – vyskytuje se u 5%, nezávisí na pohlaví, nejčastější úzkostná porucha ve vyšším věku (55-85 let). Nadměrné zaobírání se starostmi, stresujícími myšlenkami, obavy o zdraví vlastní a blízkých, obavy ze selhání v práci či studiu sebe či blízkých, finanční záležitosti, budoucnost. Vegetatitvní příznaky únava, závratě, nevolnost, poruchy spánku, hlavně usínání. Objevuje se nenápadně, pozvolna a postupně se prohlubuje. Smíšená úzkostně depresivní porucha – úzkost a deprese dohromady, ani jedna nedosahuje dostatečné míry pro vlastní diagnózu.

F42 OBSEDANTNĚ KOMPULSIVNÍ PORUCHA Výskyt – 2,5%, vyrovnaně dle pohlaví. V popředí jsou vtíravé, vůlí nepotlačitelné myšlenky (obsese), vedou obvykle k úzkosti, doprovázené opakovaným, ritualistickým, zdánlivě nesmyslným chováním – stereotypní, neúčelné (kompulze). Vysoká komorbidita – s depresí a generalizovanou úzkostnou poruchou (50-70%).

F43 REAKCE NA STRES A PORUCHY PŘIZPŮSOBENÍ Akutní reakce na stres – přechodná odpověď na traumatizující událost. Trvá několik hodin až dní. Zpočátku zúžené vědomí. Posttraumatická stresová porucha – opožděná protrahovaná reakce na stresovou situaci katastrofického charakteru – válka, přepadení, znásilnění, přírodní katastrofy, závažné dopravní nehody… Projevy znovuprožívání traumatické události, noční můry, zvýšená vzrušivost, vyhýbání se situacím připomínajícím trauma… Poruchy přizpůsobení – poruchy emotivity a poruchy chování (rozmanité kombinace), ztěžují sociální fungování a vyvíjí se situačně (obvykle v průběhu adaptace na výraznou životní změnu, novou situaci či stresovou životní událost).

F44 DISOCIATIVNÍ (KONVERZNÍ) PORUCHY Disociace – obranný psychický mechanismus, který jedinec nevědomě použije, když jeho psychika není schopna vyrovnat se s určitým psychickým obsahem. Zážitek je proto odštěpen od vědomé oblasti psychiky, nemusí se s ním tudíž vyrovnávat, ale může to mít často závažné důsledky na stabilitu psychiky a vytvoření různých příznaků. Může nastat u psychicky nemocného či nezralého jedince i při relativně slabém podnětu. U zralého a psychicky vyrovnaného jedince v situaci neúnosné traumatizace. Konverze – přesmyk do nemoci, poruchy senzorické nebo motorické funkce imponující jako somatické onemocnění Disociativní amnézie, disociativní fuga, disociativní stupor, trans a stavy posedlosti, disociativní porucha motoriky, disociativní křeče Psychogenní epileptické záchvaty Mnohočetná porucha osobnosti – alterace či objevení se nové role obvykle ve specifických situacích či po zážitku nového traumatu

F50-59 BEHAVIORÁLNÍ SYNDROMY SPOJENÉ S FYZIOLOGICKÝMI PORUCHAMI A SOMATICKÝMI FAKTORY Poruchy, které se projevují nápadnou změnou v chování a souvisí s určitým patofyziologickým mechanismem, obvykle poruchy některého z pudů. Patří sem především: F50 Poruchy příjmu potravy F51 Neorganické poruchy spánku F52 Sexuální dysfunkce nevyvolané organickou poruchou

F50 PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY Etiopatogeneze – faktory biologické a psychosociální (štíhlost jako společenský atribut úspěchu, psychoanalytický výklad, dysfunkční rodina…). Nejčastěji postihuje dívky v pubertálním a adolescentním věku, začátek se však stále posunuje níže, poměr ženy:muži je nyní asi 5:1 Mentální anorexie Drastický váhový úbytek dosahován úmyslně různými způsoby – dieta, enormní cvičení, zvracení, užívání laxativ, diuretik. Narušené vnímání vlastního těla, ovládavé obavy z tloušťky. Vede až k endokrinním a metabolickým změnám. Cca 20% chronický a dlouhodobý průběh s trvalými následky, vysoká mortalita. Komorbidita se závislostmi na alkoholu a jiných drogách. Mentální bulimie Záchvatovité přejídání s následnou nevhodnou snahou o kompenzaci – zvracení, vyvolávání průjmů atd.

F51 NEORGANICKÉ PORUCHY SPÁNKU Dyssomnie neorganická insomnie – nedostatečné množství či špatná kvalita trvající dlouhé časové období (kritický je jeden měsíc většina nocí) neorganická hypersomnie – nadměrná denní ospalost a ataky spánku přes dostatečný noční spánek neorganická porucha cyklu spánek-bdění Parasomnie somnabulismus – opakované epizody náměsíčnictví, obvykle v první třetině noci v období hlubokého spánku (non-REM fáze), po probuzení amnézie noční děsy – opakované epizody extrémního děsu a paniky spojené s intenzivním křikem a neklidem, v období hlubokého spánku, těžké probouzení, může být amnézie noční můry – sen naplněný strachem či úzkostí, po probuzení rychlá orientace, dobré vzpomínky na sen, probíhá v mělkém období spánku (v REM fázi)

F52 NEORGANICKÉ SEXUÁLNÍ DYSFUNKCE primární (od počátku pohlavního života) x sekundární (po bezporuchovém období) generalizované (s jakýmkoliv partnerem) x situační (vázané na konkrétní osobu, místo nebo čas) Sexuální reakce ve čtyřech fázích: fáze apetence (touhy) fáze vzrušení orgasmus fáze uvolnění

F52 NEORGANICKÉ SEXUÁLNÍ DYSFUNKCE Poruchy související s 1. stádiem nedostatek nebo ztráta sexuální touhy odpor k sexualitě a nedostatek sexuální slasti hypersexualita – nadměrný sexuální pud, spojeno s excesy, střídáním partnerů atd., nymfomanie vzácnější a satyriáza Poruchy související s 2. stádiem selhání genitální odpovědi – u žen suchost vagíny, u mužů problémy s dosažením či udržením erekce Poruchy související se 3. stádiem dysfunkční orgasmu – buď se nevyskytne nebo je zřetelně opožděn předčasná ejakulace bolestivost v průběhu styku – vaginismus, dyspareunie

CO JSME NESTIHLI PROBRAT? F60-69 PORUCHY OSOBNOSTI A CHOVÁNÍ U DOSPĚLÝCH F60 Specifické poruchy osobnosti F63 Návykové a kompulzivní poruchy patologické hráčství pyromanie, kleptomanie, oniomanie (nakupování), dromomanie (tuláctví) F64 Poruchy pohlavní identity F65 Poruchy sexuální preference