Propagace základní pojmy
Propagace Cílené, účelové oslovení kupujícího, ke kterému je směřováno určité sdělení Nedílná součást marketingového mixu
Druhy propagace (dle oblasti společenského života) Výrobní – pomáhá tvorbě dobrého jména firmy a zvyšuje zájem o výrobek Obchodní – informuje o novém zboží Politická – informuje o programu politických stran Zdravotní – často zaměřena na zásady zdravého životního stylu Sportovní – nabídka sportovních potřeb, propagace cestovního ruchu Kulturní – seznamuje s programem kulturních akcí Společenská – upozorňuje na regionální společenské akce Ekologická
Základní nástroje propagace Reklama Podpora prodeje Osobní prodej Vztah k veřejnosti Přímý marketing Sponzoring
Reklama Z latinského „reklamare“ – „znovu křičet“ Jakákoli placená forma neosobní prezentace produktu, která informuje a přesvědčuje Šířena prostřednictvím mnoha médií – TV, internet, časopisy, noviny, rozhlas, rádio… Při výběru média je nutné zvážit komu je reklama určena + náklady na reklamu Užívána k posílení prodeje, ale i ke zvýšení image podniku nebo značky
Osobní prodej Forma osobního kontaktu mezi prodávajícím a kupujícím Nejefektivnější prostředek komunikace Nutné věnovat pozornost výběru a přípravě prodejců (nákladné, časově náročné) Mezi prodejní personál řadíme prodavače v obchodech, obchodní cestující a dealery
Fáze osobního prodeje: Vyhledávání a posuzování potenciálních zákazníků Příprava na jednání – shromažďování a ověřování informací, navázání kontaktu (domluvení schůzky) Vlastní obchodní jednání – prezentace, reakce na připomínky, uzavření obchodu Poprodejní kontakt – ověření spokojenosti, servis, poskytování dodatečných služeb
Podpora prodeje Souhrn nástrojů, které podněcují uskutečnění nákupu Krátkodobá forma komunikace, jejímž cílem je stimulace prodeje prostřednictvím dodatečných podnětů Různé formy zvýhodnění zákazníků nebo zprostředkujících mezičlánků
Formy podpory prodeje – zákazník: Kupony, bonusy, rabaty Vzorky, prémie, dárky Cenově výhodná balení Spotřebitelské soutěže, hry a loterie Provádění výrobků Výstavní zařízení a materiály v místě prodeje Prodejní výstavy
Formy podpory prodeje – zprostředkující mezičlánky – např.: Pravidelné proškolování prodejního personálu zprostředkovatelů Příspěvky a speciální nabídky Peněžité odměny Zboží zdarma, dárky Příspěvky za předvedení výrobku
Vztah k veřejnosti (Public relations) Hlavním úkolem je vytváření příznivých představ (image) o podniku a získání podpory veřejnosti (interní i externí) a institucí Vytváření oddělení pro styk s veřejností Využití funkce tiskového mluvčího
Prostředky pro práci s veřejností: Zprávy o firmě, jejích výrobcích a pracovnících Osobní vystoupení a projevy Tiskové konference Firemní noviny a časopisy, brožury, informační letáky, audiovizuální materiály apod. Výroční zprávy Podpora charitativní činnosti Akce
Nástroje publicity vytvářejí tzv Nástroje publicity vytvářejí tzv. korporátní identitu podniku, která je vytvářena např. firemním logem, nápisy, navštívenkami pracovníků, uniformami, firemními automobily.
Přímý marketing Budování trvalého vztahu se zákazníkem Způsob marketingové komunikace, při které se oslovují zákazníci přímým adresním oslovením (např. e-mailem, poštou, telefonicky) Veškeré získané informace jsou uchovávány v databázích slouží pro další „spolupráci“ Hlavní nástroje přímého marketingu: Katalogový marketing Teleshopping Elektronické nakupování (teletext, internet)
Sponzoring Je založen na principu služby a protislužby Sponzor poskytuje peníze, věcné prostředky nebo služby a jeho partner mu v rámci protislužby pomáhá k dosažení marketingových cílů Sponzoring se obvykle soustřeďuje na sportovní, kulturní a sociální oblast
Další základní pojmy Singmaking (sajnmejkig) – výroba veškerých reklam Image – dobrý obraz, vzhled v očích veřejnosti Cílová skupina – přesně definovaná skupina současných nebo možných zákazníků Reklama outdoor – venkovní – plakáty, bannery, bilboardy,… Reklama indoor – vnitřní – najdeme ji v interiérech – panely, poutače POP prostředky – propagační prostředky v místě prodeje (podlahové, regálové, k pokladnám, ostatní)
Další základní pojmy Písmo – grafické znaky Řez písma – kresebný charakter písma Font – počítačový soubor, obsahující předpisy pro zobrazení textu v daném písmu na monitoru nebo tiskárně
Určování rozpočtu na propagaci Metoda možností (kolik zbude peněz) Metoda procenta z příjmu Metoda konkurenční rovnosti Metoda CÍL – ÚKOL (stanovím si cíl a určím, kolik k jeho naplnění potřebuji investovat na propagaci)
Literatura JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN 978-80-903433-8-2. FRANTIŠEK SMETANA, Eva Marešová. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-716-8921-1. Vlastní archiv autora