Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_394_Slovní úlohy vedoucí k lineární rovnici Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Věra Lišková Průřezové téma Člověk a životní prostředí Předmět Matematika Ročník 2. Datum tvorby 20.3.2013 Datum a místo ověření 10.4.2013, matematika 2.Za Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Tento učební materiál slouží k nácviku řešení jednoduchých slovní úloh pro žáky 2. ročníku učebního oboru. Je inovativní, ukazuje jak lze využívat internetové stránky při výuce. Klíčová slova slovní úlohy o 1 neznámé, řešení slovních úloh Metodický pokyn Nejprve se trénuje zápis pomocí neznámé, poté procvičování slovních úloh. Pro použití v hodině je třeba nastudovat příklady v pořadí, v jakém jsou jejich čísla uvedena na snímku 7. V hodině je nutné mít notebook s přístupem na internet. Součástí prezentace jsou i příklady určené pro krátkou desetiminutovku, rychlé opakování nebo samostatnou práci. Řešení je uvedeno na posledních 2 snímcích. Příklady jsou podobné jako 11, 12, 23 a 43. Ostatní příklady z internetového zdroje jsou obtížnější a jejich použití závisí na vyučujícím. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
JAK ŘEŠIT SLOVNÍ ÚLOHY? Důkladně přečíst zadání Označit neznámou Vyjádřit podmínky úlohy pomocí neznámé Sestavit rovnici Vyřešit rovnici Ověřit výsledek zkouškou (dosazením) Napsat odpověď
Př.: Kolik stromů je v ovocném sadu, jestliže tři pětiny stromů tvoří slívy, jednu třetinu meruňky a zbývajících 5 stromů tvoří třešně? Zápis: Zkouška: Slívy …………….. Meruňky ………… Třešně …………. Celkem stromů … V ovocném sadu je celkem 75 stromů.
Zapište pomocí neznámé x: 2krát více o 2 méně o polovinu méně o polovinu více o 2 více 2krát méně
Vyjádřete slovně: o třetinu více 3krát více o 3 méně o třetinu méně o 3 více 3krát méně
Příklady k procvičení: http://webvyukacontent.olportal.cz/w-slovniUlohy-060103/Ulohy%201%20-%2020.htm http://webvyukacontent.olportal.cz/w-slovniUlohy-060103/Ulohy%2021%20-%2040.htm http://webvyukacontent.olportal.cz/w-slovniUlohy-060103/Ulohy%2041%20-%2060.htm http://webvyukacontent.olportal.cz/w-slovniUlohy-060103/Ulohy%2061%20-%2067.htm Základní rovnice: př. č. 10, 1, 65, 23, 43 Rovnice se zlomky: př. č. 2, 3, 4, 11, 12 Sudá a lichá čísla: př. č. 13, 24, 15, 25, 26 Procenta: př.č. 63, 64
Vypočtěte následující slovní úlohy: A B V obchodě byly 4 druhy květináčů. Červených bylo o 10 více než bílých, modrých bylo 2krát více než bílých a zelených o 5 méně než modrých. Celkem jich bylo 53. Kolik bylo kterých? Jakou rozlohu mělo pole, jestliže traktorista pooral první den polovinu rozlohy pole, druhý den tři čtvrtiny zbytku a na třetí den mu zůstalo 15 ha? Ve skleníku je 230 kusů sazenic. Nejvíce se prodává salát, proto ho je 3krát více než kedluben. Květáku je o 30 méně než kedluben a celeru je o 60 méně než salátu. Kolik bylo kterých sazenic? Kombajnista se vracel ze vzdáleného pole. První den ujel jednu třetinu trasy, druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zbylo 28 km. Jak daleko byl od Opavy?
Řešení příkladu č. 1 A B Zkouška: Červený k. .. Bílý k……… Modrý k…… Zelený k….. Celkem…… Zkouška: Salát……… Kedlubny… Květák…… Celer…….. Celkem …. Červených květináčů bylo 18, bílých 8, modrých 16 a zelených 11. Bylo 120 ks salátů, 40 ks kedluben, 10 ks květáku a 60 ks celeru.
Řešení příkladu č. 2 A B Zkouška: Zkouška: den … den … Celkem … Pole mělo rozlohu 120 ha. Kombajnista byl vzdálen 84 km od Opavy.