První otázky Poznatek, jméno, postoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Příprava učebního materiálu pro výuku odborného předmětu v anglickém jazyce Mgr. Alena Müllerová, CJP Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Základy automatického řízení 1
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vůdcovství – leadership část 2.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Aristotelés - přehled díla a myšlení
Teorie a metodika výchovy
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Didaktické zásady Literatura:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Datum: 29. prosince 2012 Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Systémy řízení silniční dopravy
Filozofické disciplíny
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DUM - Digitální Učební Materiál
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Francouzský materialismus I
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Lineární regrese.
Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.
Pozitivismus.
Organizace práce na prodejně
Z oboru zdravotnictví David Zahumenský.
Standardní model K< 0 K = 0 K > 0
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Analýza informačního systému
Věda a etika.
Struktura pedagogiky.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice
Transkript prezentace:

První otázky Poznatek, jméno, postoj

Co je poznatek psychologický přístup - introspekce, neurofyziologie...   psychologický přístup - introspekce, neurofyziologie... teorie informace - modely toku informací, uchovávání logická analýza - analýza pojmů, metody ověřování tradiční filosofie - postoje, problematizace, poznání jako proces kognitivní vědy

Otázky Co nás opravňuje považovat jazykový výraz za poznatek?  otázka pravdivosti Jaký je to proces, který vede ke vzniku poznatku? poznávání předmětného světa osvojování interpretací sebereflexe – poznání procesu poznání   Růst poznatků kumulace (James) paradigmaticky (Bachelard, Kohn) chaoticky (Feyerabend)

Typy poznání? Vědecké a ne-vědecké poznání („všední“) 1. obsahový rozdíl 2. formální rozdíl 3. adaptabilnost v. rigidnost 4. verifikace 5. individualizace v. objektivace Jiné formy poznání? skutečnost (objektivita) a pravda

Jméno teorie poznání Gnoseologie Epistemologie Noetika

Gnoseologie Můžeme poznávat? Existují hranice poznání? Čím je poznání podmíněno? … Teorie poznání a priori

Epistemologie Je rychlost světla hranicí i pro poznání? Popírá kvantová mechanika determinismus? Je lidský mozek schopen neomezeného poznávání? …  Teorie poznání a posteriori

Hlavní gnoseologické postoje

Hlavní gnoseologické postoje Gnoseologický optimismus Dogmatismus Relativismus Skepticismus

Redukcionismus .

Redukcionismus Redukování počtu vysvětlení Koperník – Newton Maxwell (elektromagnetismus) Teorie všeho

Redukcionismus Negativní význam – zjednodušení vysvětlovacího principu Pozitivní význam – úspornost vysvětlení Ockhamova břitva Ekonomie myšlení (Mach) Princip jednoduchosti a elegance

Skepticismus Historická formy skepse Skepse jako gnoseologický postoj Skepse jako prostředek k dosažení… Skepse jako životní postoj

Skepticismus .

Skepticismus Metodická skepse a hyperskepse Descartes Husserl

Skepticismus stupně metodické skepse Je možné být skeptický vůči… … něčemu … všemu … i vlastní skepsi

Věda a „alternativy“ Věda o sobě nepochybuje, vše je jí jasné. Věda jde přímočaře a neomylně cestou pokroku. Věda se brání přijmout netradiční vysvětlení.