Evoluce nervového systému

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
Advertisements

Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
CNS (Mícha a mozek). 1. Mícha Je uložena v páteřním kanálu v obratlech Sahá k bedernímu obratli Délka cm (síla malíčku) Navazuje na prodlouženou.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchod, trh Základy hospodaření.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Poměr.
Vznik a vývoj života.
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Člověk a jeho svět 4. ročník
Daň z příjmů právnických osob
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Strunatci obratlovci.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_06_01_mužské pohlavní orgány.
Kmen: Ostnokožci jen mořští od prvohor různý tvar těla
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
NERVOVÁ SOUSTAVA IV Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Životní cyklus.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Psychologie test.
Atmosféra Země.
OBRATLOVCI – opakování
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Základní skupiny živočichů
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Evoluce nervového systému Srovnávací fyziologie obratlovců 2008

■ Kopinatec Přechod mezi skupinami primitivních druhoústých a obratlovci Dorsální strana základ neurální trubice, přední část zbytňuje (obě struktury duté) Neuroporus – otvor na povrchu těla tzv. smyslový váček :a) fotoreceptor b) otolith – orgán registrující směr gravitace

■ Obratlovci Mozek: Embryonální základ 2 části (1.část vybíhající před chordu, 2. část jdoucí s chordou): zadní část je homologická s neurální trubicí bezlebečných přední část pouze u obratlovců (zraková a čichová centra) zraková centra dobře vyvinuta u ptáků a kostnatých ryb (Telostei) Zrakové centrum = tectum opticum Přichází sem však i dráhy z míchy, čichového orgánu, mozečku (u primitivních obratlovců tedy důležité místo, u vyšších je role tekta nahrazena vývojem mozkových hemisfér) V dospělosti u obratlovců 5 částí: koncový mozek (telencephalon) mezimozek (dielencephalon) střední mozek (mesencephalon) zadní mozek (metencephalon) prodloužená mícha (medula oblongata)

A kopinatec B stádium tří oddílů C dospělý jedinec, pět oddílů

■ Mezimozek (dielencephalon): Zesílené stěny obsahují mozková jádra (thalamus – latinsky lože, na něm obě hemisféry) - u savců je thalamus primární centrum zraku ■

■ ■ ■ Mezimozek (dielencephalon): Strop epithalamus (tenká vrstva, není tvořena nervovými buňkami, je to cévní pleteň) Součástí těchto struktur: parafýza neuroepifýza neuroepifýza – fotorecepce, pineální orgán (třetí oko, u žab Xenopus) Báze hypothalamus (regulace tělesné teploty u plazů, ptáků, savců) Na spodní části mezimozku je hypofýza ■ ■ ■

■ ■ Koncový mozek (telencephalon): Tvorba hemisfér (vydutě), na přední straně se vychlipuje z každé hemisféry čichový lalok Původně souvisely s čichem, později další funkce, velikost ukazuje na důležitost tohoto smyslu u jednotlivých druhů Šedá kůra: u obojživelníků je z větší části uvnitř hemisfér, pouze pruh na bočních stranách povrchu ptáci zůstávají na úrovni primitivních plazů, objevují se centra paměti a tím i schopnosti učit se pokročilí plazi – malá oblast šedé kůry na povrchu (neokortex) evoluce savců především rozvoj neokortexu, vrásnění povrchu (různé části kůry funkce spíše motorické, jiné senzorické) ■

■ ■ ■ ■ Střední část mozku: Obsahuje ty části, které byly vyvinuty již u předků obratlovců (střední mozek, zadní mozek, prodloužená mícha) Dorzální část těchto struktur = tectum: - pro nižší obratlovce významné centrum pro pohybovou aktivitu, zraková centra, dráhy z čichových orgánů u savců přesunuto do mozkových hemisfér Zadní mozek: - u některých obratlovců výrazný (mozeček) – pohyb, pozice těla v prostoru - savci – regulační centrum svalové aktivity, je tvořen zbytnělou kůrou, podobný kůře koncového mozku Prodloužená mícha: nejstarší část, nejprve sloupce šedé hmoty, ty se později rozpadly na jádra vystupují odtud hlavové nervy (kromě čichového a zrakového, což jsou prodloužené části mozku) ■ ■ ■

■ Mozek je zbytnělá nervová trubice, obsahuje systém dutin vyplněných mozkomíšním mokem - u savců mok nepatrně cirkuluje Mícha: uprostřed kanál, okolo šedá hmota, pak bílá (původní stavba celého systému CNS) zní vybíhají míšní nervy (každý má 2 kořeny – dorzální, ventrální) Dorzální (spinální ganlium) ■

■ ■ člověk se liší od ostatních savců funkčností a stavbou mozku větší a komplexnější mozek pravděpodobně vychází z vlastností genů a tlaku prostředí, neví se však mnoho, jaké změny v genech vedli k vývoji lidského mozku Růst mozku v evoluci člověka nárůst mozku probíhal 60-70 milionů let, nejvíce však za poslední 2-3 miliony linie odštěpující se od společného předka primátů, které se oddělily dříve mají mozek menší a méně komplexní (Prosimia), později odštěpené (Opice) mají opačný trend zvětšování mozku je však významné i např. u ptáků souvisí to se zvyšující se schopností učit se, což zvyšuje možnost přežití ■ ■

■ ■ ■ ■ ■ ■ Růst mozku v evoluci člověka oproti tomu větší mozek přináší nevýhody: tkáň nejvíce metabolicky „drahá“, zvětšený mozek ztěžuje porod vyžaduje delší dobu na dozrání (oddálená dospělost, zátěž pro rodiče) Evoluce genů nervového systému evoluce mozku zanechala sbírku znaků v genomu primátů zaměření na 214 genů ovlivňujících různé aspekty nervového systému člověka sekvence těchto genů byly srovnány mezi: člověkem x makakem (opice starého světa) potkanem x myší poměr mezi nestejnými x shodnými úseky genů v průměru vyšší rozdíl v poměrech (30%) byl v případě člověk x makak u primátů geny ovlivňující především vývoj mozku mají 50% rozdíl od hlodavců geny ovlivňující fyziologii a základní udržení nerv. syst. mají menší variabilitu ■ ■ ■ ■ ■ ■

■ ■ ■ ■ ■ Evoluce genů nervového systému geny byly vybrány na základě limitovaných kritérií, především znalost, že svou funkcí ovlivňují nerv. syst. a jejich exprese je především v mozku studie zahrnující mnoho genů, mohou odhalit to co studie pouze jednoho ne, naproti tomu však mohou opomenout detaily dobrou volbou při studii člověka jsou opice starého světa příliš vzdálené druhy od člověka (kompromis) kontrola potkan a myš mají podporu: divergence 19 milionů let x člověk a opice starého světa 23 milionů dobré studijní organismy u kterých je znám genom ■ ■ ■ ■ ■

■ ■ Evoluce genů nervového systému studie selekce genů probíhající v minulosti nabízí otázku jaká selekce genů u člověka probíhá v současnosti polymorfismus genů je subjekt studií fenotypu, v případě genů spojených s nervovým systémem lze studovat fenotyp: velikost mozku morfologii psychické schopnosti ■ ■

Závěr: ■ ■ sledování postavení člověka oproti ostatním druhům odhalení biologických rozdílností mezi lidmi (současná selekce) ■ ■

Zdroje: Roček Z. (2002), Historie obratlovců, Academia Gilbert S. L. (2005), Genetic links between brain development and brain evolution. Nature Reviews Genetics www.nature.com/reviews/genetics