Prvňáci a matematika Poznáváme čísla do 20 20 13 14 12 16 17 18 15 19 8 9 10 11 20 13 14 12 16 17 18 15 19 MA TE TI KA Poznáváme čísla do 20 Tento materiál navazuje na učební materiál Prvňáci a matematika, Počítáme do 10. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem: knoflíky, pokud možno dvoubarevnými (např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené, nebo upravené plastové uzávěry lahví) a tzv. mřížkou (20 polí), do níž pokládají knoflíky. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Čísla 10 až 20 10 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 1. Počítejte stromy, sedmikrásky, ptáky, rybičky, banány, kapesníky, berušky, mrkve, včely u úlu, děti v lavicích. Kolik jste napočítali? Každý obrázek spojte čárou s číslem podle toho, kolik jste napočítali.
Počítáme do 20 Pod každý sloupeček zapište, kolik je v něm kostek. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Doplňování čísel do hrací dráhy 1. 2. 3 8 10 16 17 6 4 9 20 14 15 1 5 11 13 19 18 1. Doplňte čísla do kroužků hrací dráhy. 2. Do diagramů doplňte tolik prvků (obrázků), kolik udává číslo.
Znázorňování 19 15 14 17 12 16 Vezměte si mřížku a knoflíky. Položte do mřížky tolik knoflíků, kolik udává číslo. Pak nakreslete, co jste udělali.
1. 11 19 15 10 13 20 16 14 6 2. 10 14 17 1 8 4 13 17 7 2 12 15 19 3. 1. Šipka znamená „hned před“. Doplňte čísla do prázdných rámečků. 2. Na kartách je řada čísel od 0 do 20. Některé karty jsou obrácené. Doplňte čísla, která na nich jsou. 3. Doplňte čísla do kroužků hrací dráhy.
Porovnávání čísel 1. 20 10 11 18 19 12 15 16 17 13 1. Zapište nerovnosti znázorněné sloupky kostek. 2. Zapište nerovnosti znázorněné figurkami na hrací dráze. 6 1 3 5 2 4 7 8 9 10 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 2. 14 19 11 17 16 20
Nerovnosti 1. 2. 3. 17 11 15 19 13 12 16 20 1. Porovnejte počty kuliček na dvou počitadlech. Zapište obě nerovnosti kuličkami znázorněné. 2. Čísla porovnejte a nerovnosti a znázorněte obrázky v diagramech. 3. Čísla porovnejte. 13 15 11 10 19 20 18 8 17
Počítání-třídění Kolik je na louce sedmikrásek? Kolik tam létá motýlů, kolik včel? Kolik ptáků sedí na stromě? Kolik ptáků letí? Zapište, kolik jste napočítali. Čísla porovnejte. Řekněte, čeho je na obrázku nejvíce, čeho nejméně.
Hodiny 1. 2. 2:00 14:00 24 12 6 9 3 1 2 4 5 7 8 10 11 23 13 22 14 21 15 3. 12 11 10 9 13 14 15 20 Nový den začíná po půlnoci. Obě ručičky hodin jsou na čísle 12. Na čísle 12 budou obě ručičky v poledne a pak se počítá dále. Místo 1 hodina odpoledne se často říká a píše 13 hodin atd. Do rámečků zapište čísla hodin tak, jak se počítají od 12 dále. Zapište do rámečku na obrázku mobilního telefonu, jaké číslo se tam objeví, ukazují-li ručičkové hodiny 2 hodiny. Sledujte, jak se pohybuje stín. Zkuste si na hřišti vyznačit sluneční hodiny. 16 19 17 18
Digitální záznam 12 6 9 3 1 2 4 5 7 8 10 11 13:00 17:00 14:00 15:00 20:00 18:00 5:00 2:00 3:00 1:00 8:00 6:00 Spojte čárou obrázek ručičkových hodin s obrázkem hodin na mobilním telefonu, které ukazují stejný čas.
12 11 1 10 2 Ano, 9 3 Kolik je hodin? 4 ale jen na hodinu. 8 5 7 6 Apl. Úloha-hodiny 16: 00 12 6 9 3 1 2 4 5 7 8 10 11 Ano, ale jen na hodinu. Kolik je hodin? Mami, můžu ven? Je 16 hodin. Popište úlohu na obrázku. Vyřešte ji. Musí již Ela domů? Ano. Ne.
Listopad Prosinec 6 9 7 8 10 12 3 1 2 4 5 11 Rok Říjen Leden Září Únor 12 měsíců Listopad Prosinec 6 9 7 8 10 12 3 1 2 4 5 11 Rok Říjen Leden Září Únor Březen Srpen Rok má 12 měsíců. Vyjmenujte je. Měsíce mají svoje čísla. Pojmenujte 3., 5., 7., 12. měsíc. Duben Červenec Květen Červen
Nerovnice 1. 6 1 3 5 2 4 7 8 9 10 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 m z 15 a e r 11 k 13 p s 10 18 19 u 4 2. Červená figurka udělala 16 skoků, modrá méně – nevíme kolik. Zapíšeme to nerovnicí 16 > m. Zapište, kolik skoků tak asi mohla udělat modrá figurka. Podtrhněte čísla, která je možno zapsat místo písmene, aby nerovnost byla pravdivá. Čísla, která místo písmene zapsat nemůžeme, škrtněte. Zapište alespoň jedno číslo, které je možno zapsat místo písmene v nerovnici tak, aby nerovnost byla pravdivá.
Mám více než Eva. Mám méně než Ola. Týna Eva Ola Kolik má Týna? Apl. úloha-nerovnice 10 Kč Eva 20 Ola Mám více než Eva. Mám méně než Ola. 1 Týna Kolik má Týna? Popište úlohu na obrázku. Krátce ji zapište. Zapište ji nerovnicí a vyřešte. (Eva má 10 Kč, Ola má 20 Kč. Týna má více než Eva, ale méně než Ola. Kolik asi má Týna?) E___10 Kč 10 < t < 20 O___20 Kč T___t Kč 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Desítka a jednotky 10 1 11 10 + 1 = 11 10 2 12 10 + 2 = 12 10 3 13 10 + 3 = 13 10 4 14 10 + 4 = 14 10 5 15 10 + 5 = 15 10 6 16 10 + 6 = 16 10 7 17 Spočítejte kuličky na prvním drátě počitadla. Zapište. Spočítejte kuličky na druhém drátě. Zapište. Spočítejte všechny kuličky na obou drátech počitadla. Zapište. Zapište příklady sčítání znázorněné kuličkami na dvou drátech počitadla. 10 + 7 = 17 10 8 18 10 + 8 = 18 10 9 19 10 + 9 = 19 10 20 10 + 10 = 20
Rozklad čísel 11 až 20 10 + 1 = 10 + 2 = 10 + 3 = 10 + 4 = 10 + 5 = 10 + 6 = 10 + 7 = 10 + 8 = 10 + 9 = 10 + 10 = 11 - 1 = 12 - 2 = 13 - 3 = 14 - 4 = 15 - 5 = 16 - 6 = 17 - 7 = 18 - 8 = 19 - 9 = 20 - 10 = 2. 1. 10 1 11 10 2 12 10 3 13 10 4 14 10 5 15 10 6 16 10 7 17 10 8 18 10 9 19 10 20 1. Rozložte čísla 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 na desítku a jednotky. 2. Vypočítejte příklady.
14 18 15 Mirek má ____ Tomáš má ____ Petr má ____ Kč Koruny Kč Petr má ____ Tomáš má ____ Mirek má ____ 10 1 14 18 15 Každý z chlapců má v peněžence desetikorunu a několik korunových mincí. Zapište, kolik korun má každý z chlapců. Použité obrázky: autorka materiálu.